Különös szabályok Cipruson

Ciprusról kevés közúti balhé videója kerül fel a netre, és ennek nyomós oka van. Az agressziót már csírájában elfojtják. Akik szükségtelen és agresszív kézmozdulatokkal nyilvánítják ki nemtetszésüket a volán mögött, bírságot kapnak, a tételek nagyjából 7500 forinttól indulnak a felpaprikázott autósoknak.

Ez egy józan és érthető szabályozásnak tűnik, azonban Cipruson akad más furcsaság. A szigeten ugyanis enni és inni sem (még vizet sem!) lehet vezetés közben. Ha mégis majszoláson kapnak, és a rendőr egyértelműen beazonosítja az ölben lévő morzsákat, vagy az arcra kent majonézt, akkor bizton számíthatunk egy 25 000 forintos bírságra. Ha 16 éven aluli utas is tartózkodik a kocsiban, rágyújtani is tilos, ennek megszegése is 25 000 forintot ér.

Japánban cinkos, aki néma

Érdekes ország, érdekes szabályok. A szigetországban nem csak a pityókás sofőrt büntetik, hanem azt a józan utast is, aki beül mellé a kocsiba. A megengedett alkoholszint 0,03 százalék, a büntetési tételek innen indulnak. Ezt átlépve jön egy 90 napos vezetéstől való eltiltás, de ahogy nő az alkoholos befolyásoltság szintje, úgy durvul a bírság is. Ha egy beszédre, cselekvésre képtelen, csatakrészeg alak ül a volán mögött, akkor teljes szigorral súlyt le a japán törvény, háromtól öt évig terjedő börtönbüntetés, és akár 1 000 000 jen (2,5 millió Ft) pénzbírság is járhat a felelőtlen ittas vezetőnek. Ilyen esetben az utasok is hasonló pénzbírsággal néznek szembe, sőt az kocsma sem ússza meg, ahonnan a részeg autóst elengedték.

Alabamában nem ajánlott vakon vezetni

Elég egyértelmű, hogy bekötött szemmel nem ülünk volán mögé, de erről törvény is szól az USA Alabama államában. Legalábbis az ilyen listák előszeretettel húzzák be ezt a tényt, de kicsit utánaolvasva azért a törvény betűi nem ennyire vígjátékba illőek. Az 1980-as 32-5A-53 számú rendelkezés alapján tilos vezetni, ha valamelyik ablakot eltakarják, vagy az utasok zavarják a sofőrt a kilátásban, vagy az autó kezelőszerveinek elérésében. Vagy valami ilyesmi.

Két szemüveget kérnek a spanyolok

Nálunk is sokáig téma volt a kötelező pótszemüveg, ami igaz is, meg nem is a hazai viszonyokra. 2012-ben a Kresz módosítása után, 2014-ben pedig a rendőrség a „Látni és látszani” közlekedésbiztonsági kampányának sajtóbeli tolmácsolása után terjedt el, hogy minden szemüvegesnek tartalék szemüveget kell tartania a kocsiban. Ezzel szemben ez csak azok számára kötelező, akiknek a jogosítványuk hátulján a 110-es kód szerepel (a kártyán látható számok jelentéséről itt olvashattok).

Spanyolországban viszont  kötelező, hogy legalább két megfelelő szemüveggel rendelkezzenek, ha már volán mögé ülnek.

Kötelező szonda a franciáknál

2012. július 1-től kötelező  az alkoholteszt minden francia gépkocsiban  A használatra azonnal alkalmas szonda nélkül autózókat meg is büntethetik a rendőrök, 11 euróra (kb. 3000 forint).

Az intézkedés minden motoros járművet – kivéve a motorkerékpárt – vezető francia személyt érint. A Franciaországban közlekedő külföldi sofőrökre, illetve járművekre azonban nem vonatkozik az új szabályozás. Nem kötelező a több tízezres digitális szerkezet, az egyszerű pár száz forintos egyszerű indikátorcső is megteszi.

Horribilis büntetések a skandináv országokban

Nem érdemes gyorsan hajtani Finnországban. Legalábbis ha vagyonos az ember, pontosabban bevallott vagyonnal rendelkezik. A szabálysértő lehet a felső tízezer tagja, aki lazacot kaviárral töm két pofára, Finnországban egy átlagos, 20 km/órás sebességtúllépés neki is fájdalmas tanulságként marad meg. Remek példa erre a svéd üzletember, Anders Wiklof, akit 830 ezer koronára büntettek meg (közel 28 millió forint), mert túllépte a megengedett sebességet, ötvenes zónában repesztett 77 km/órával Finnországban. Ezért kellett kifizetnie egy extrákkal gazdagon teletömött Audi A6 vételárát.

Pedig még annyira rosszul nem is járt, mint az a férfi , akit 3 éve lakott területen mértek be 137 kilométer/órával egy Ferrari volánja mögött, és mivel már visszaesőnek számított, 54 millió forintnak megfelelő bírságot róttak ki rá.