Röviden – MINI Countryman, 2017-es modell | |
---|---|
Mi ez? | A németek által feltámasztott egykori brit márka kis SUV-jának második generációja |
Mi tud? | Prémium minőségű szabadidő-autó klasszikus MINI-s stílusjegyekkel, BMW-technikával, júniustól konnektoros hibrid hajtáslánccal is |
Mibe kerül? | 7 730 000 forintról indul az árlista, a képeken szereplő Cooper S ALL4 9,7 millió forint, plusz extrák |
Kinek jó? | Azoknak készül, akik nem csak muszájból autóznak, hanem szeretnek is vezetni és a szürke prémium-tömegből kiemelkedő, 1-2 gyerek mellé megfelelő méretű igényes családi kocsit keresnek |
Szó se róla, stílusos, hogy pont Angliába, az Oxford környéki hangulatos brit vidékre (country) szervezte az új Countryman bemutatóját a gyártó. Még akkor is, ha a mai MINI-knek Nagy-Britanniához a kárpitokon, lemezeken itt-ott feltűnő Union Jacken és a márka történelmi hagyományain kívül nem sok köze van már. BMW-technika lapul a retrós külső alatt, a Countrymant Hollandiában gyártják, a modell fő piaca az USA és Kína.
No de sebaj. Akárki veszi és akárhol készül, nagyon is szerethető, mérete és jellege dacára a hagyományos márkaértékek szerint készült, vagyis agilis, fordulékony, közvetlen, jól vezethető autó a MINI-crossover második generációja is. Csak most már hely is van benne, bőven.
Külső
Komolyabb lett, nem szebb
Húsz centivel hosszabb elődjénél, ezzel az új Countryman lett minden (eddigi) idők legnagyobb MINI-je. Egyúttal a világ legmókásabb négykerekű paradoxona: egy 4,3 méter hosszú autó, amit mininek hívnak. A puffasztással az előző generáció mellett sajnos sokkal komolyabb és egyben hétköznapibb is lett, nincs már meg benne az a mokány vadócság, amit az elődben úgy lehetett szeretni. Ha egymás mellé tesszük a két kocsit, a kifutó modell hat frissebbnek, de az is azonnal látszik, hogy az új mennyivel praktikusabb, ha családi autóként és nem MINI-ként tekintünk reá:
A komolyabb megjelenés első pillantásra elfedi, hogy valójában milyen kifinomultan, részletesen megtervezett formájú autó is ez. Pedig ha alaposabban megnézzük, olyan dizájn-jutalomfalatkákat kap a szemünk, mint a hátsó kilincsektől hátrafelé induló kis domborítás, a jópofa lépcső az oldalablakok körvonalában a tető alatt a leghátsó üvegnél, vagy az első kerékjárat mögötti álkopoltyú a sportos változaton a piros S-betűvel, amit nyilván szándékosan terveztek óriásira, hogy optikailag csökkentse a kocsi méretét.
A tetőkorlát formájától a retrós kilincsen-visszapillantón át a lámpák fényjátékáig minden tudatosan, MINI-sen és precízen formált az új Countrymanen. Sokkal szebb és arányosabb ez az autó, mint a másik két ötajtós MINI. (Mármint a négyajtós alapmodell és a Clubman.)
Beltér
Odabent is jól sikerült összhangba hozni a családi méretet a klasszikus stílussal és a prémium minőséggel. Az erősen ívelt szélvédő és a nagy, kerek egységbe rendezett középkonzol ugyanúgy megadja az alaphangulatot, mint a többi MINI-ben. A modellváltással eltűnt viszont minden zörgésre, nyiszorgásra való hajlam, ami a korábbi Countrymant jellemezte. Nem túlzás: egy darabból kifaragottnak tűnik az autó, minden porcikája feszesen, stabilan ül a helyén.
Elöl a (feláras) motoros-memóriás-fűtött-combtámaszos komfortülésben remekül lehet terpeszkedni. Már megszokott a márkától, hogy első látásra komplikáltnak, kuszának tűnik a kezelőszervek elhelyezése, az ember gyanakodva kezdi az ismerkedést a kapcsolókkal, gombokkal: tuti, hogy itt mindent a látványnak rendeltek alá, a használhatóság rovására. Aztán kiderül, hogy nem. Lehet, hogy mosolyogtatóan bazári a nagy lapostányér peremén a kék-piros-sárga-zöld futófény, ami jelzi a hőmérséklet-változtatást de a parkoláskor túl közelre kerülő tereptárgyakat is, lehet, hogy keskenynek és nehézkesen megtalálhatónak tűnnek a retrós pedálok. De valójában minden pont jó helyen van, és mivel a korábbi kis pöcök helyett már ebben a MINI-ben is egy az egyben a BMW-kből ismert i-Drive tárcsát találjuk, a 6,5 colos képernyőn is remekül elbarangolhatunk a menüben. Ha akarunk. Ha nem, akkor tapogathatjuk is a kijelzőt, az ugyanis érintőképernyős, eltérően a kis BMW-kétől.
A legfontosabb adatok is jól leolvashatók a kormány mögötti kis óráról – viszont Head-Up Displayt teljesen indokolatlan rendelni ebbe az autóba. A nagy BMW-k szélvédőre vetítős virtuális kijelzőjével szemben ugyanis itt egy sötét plasztiklapon jelenik meg a sebesség, a tempomat és a navi üzenetei, mélyen lent, a szélvédő tövében, a kormány mögött. Ennyi erővel magát az órát vagy a főképernyőt is lehet nézni, a HUD semmit nem ad hozzá sem a komforthoz, sem a biztonsághoz.
Hátul pedig egészen elképesztően jó ülni, semmi kifogásolni valót nem hagytak a tervezők. Izé, szinte semmit. A széles ajtón könnyű a beszállás, az ablakok itt is automaták és teljesen eltűnnek az ajtóban, van két szellőzőrostély, az ülés 1:3 – 2:3 arányban megosztva tologatható, a támla dőlésszöge változtatható. A lábtér akkora, hogy magam mögött ülve tenyérnyi hely maradt a térdem előtt. A kilátás se rossz, de az opciós panorámatetővel még jobb hellyé varázsolható a hátsó ülés. És akkor az a szinte: 2017-ben azért már kellemetlen, hogy nincs legalább egy USB-konnektor a hátul ülők előtt.
A csomagtartó 450 literes, 1390-re bővíthető. Újdonság a motoros működtetésű csomagtartófedél beikszelési lehetősége az opciós listán, és még ennél is érdekesebb újdonság a Picnic Bench nevű extra. Ez egy kis pad, amit kihajthatunk a csomagtér aljából a hátsó lökhárító fölé, ha mondjuk a MINI fenekében üldögélve szeretnénk horgászni a folyóparton, esetleg szalonnát sütni hosszú nyárson a tábortűz mellett. Szóval semmi értelme, de vicces.
.
Vezetés
Menetpróba a Cooper S-sel
A sajtóbemutatón csak egy modellváltozatot, az automata Cooper S ALL4-t próbálhattunk ki. Ebben a kocsiban a BMW kétliteres, négyhengeres benzinmotorja kettős megfúvású turbóval lélegeztetve 192 lóerőt tud, ebből jut aztán el valamennyi a ZF-féle nyolcfokozatú, hagyományos automata váltón és a szintén teljesen automatikus központi osztóművön keresztül a négy kerékre.
Adatlap
MINI Countryman Cooper S ALL4 aut.
Motor | 1998 cm3, négyhengeres, turbós benzinmotor |
Teljesítmény | 141 kW (192 LE) @ 5000 |
Nyomaték | 280 Nm @ 1350 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,2 s |
Végsebesség | 222 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 6,6 l/100 km (katalógus) |
Listaár: | 9 693 000 Ft |
A kormányzás direkt, precíz és kellemesen nehéz, a felfüggesztés feszes, az oldaldőlés és a hosszirányú bólogatás minimális. A motor először annyira kelletlen és erőtlen volt, hogy azt hittem, valami elírás lesz az adatlapon és ez a háromhengeres sima Cooper – aztán kiderült, hogy az üzemmód-választó gyűrű a váltókar alján a MINI-ben nem csak dísz. GREEN-ről SPORT-ba váltva gyakorlatilag megőrül az autó, a váltó villámgyorsan kapcsolgat fel-le az addigi álmos tétovaság helyett, a gázreakció pedig kiélesedik, egyszerre ott figyel reszkető izmokkal ugrásra várva mind a 192 ló.
Bő másfél tonnával, 2,67 méteres tengelytávval persze nem a Countryman a legmozgékonyabb MINI, de méretéhez képest nagyon is hozza a márkajelleget. Nem-AMG, nem-M és nem-RS dimenziókban messze a legsportosabb kis prémium SUV a mezőny általam ismert részében. Belekötni nem lehet semmibe, kivéve talán a nagy tempónál zavaróvá váló menetzajt. A német-németek mintha csendesebbek lennének.
A szervezők egy kis terepezést is beiktattak a programba. A szívem szakadt meg, amikor láttam, hogy a szőnyegszerűen puha ősgyepet felszaggatva építettek nekünk sáros földutat egy gyönyörű kastély parkjában; mindazonáltal ez a megoldás remekül jellemzi, mennyire életszerű, hogy egy MINI Countryman élete során találjon magának egy nehezen járható utat Európa boldogabbik felén. Az összkerékhajtás egyébként teljesen automatikus vezérlésű, se összezárni, se kiiktatni nem tudja a sofőr.
A kocsi jellegéhez jól passzol, hogy minden kereke hajtva legyen, és nedves úton valamelyest a vezetési élményt is meg tudja dobni az összkerékhajtás. A 4×4 hátránya a 70 kilós extra súly és némi járulékos veszteség a hajtásláncban. El lehet dönteni, hogy kell-e ez; valamennyi motorváltozat rendelhető 4×4-gyel és anélkül is, kivéve a JCW-t és a hibridet; ezek kötelezően összkerekesek.
Motor
Akinek a Cooper S ereje és/vagy 9-10 literes fogyasztása sok, 1,5 literes háromhengeres benzinessel (Cooper) vagy a kétliteres, négyhengeres dízel 150 lóerős verziójával (Cooper D) is vehet Countrymant. A sportos dízel (Cooper SD) 192 lóerős, kizárólag automatával, de választhatóan fronthajtással vagy 4×4-gyel rendelhető.
A legerősebb Countryman a John Cooper Works kivitel, 231 lóerőre, 350 Nm-re húzott kétliteres turbómotorral. A JCW 6,5 másodperc alatt ugrik 100-as tempóra, végsebessége 234 km/h. Érdekes, de ezek az adatok megegyeznek a kézi és az automata váltós változatnál.
Az igazi érdekesség viszont majd csak júniusban érkezik. Ez lesz a konnektorról is tölthető hibrid Cooper S E ALL4, melyben a villanymotor a hátsó, a háromhengeres benzinmotor az első kerekeket hajtja. A rendszer összteljesítménye 224 lóerő, a kocsi 125 km/h sebességig képes tisztán elektromos üzemben gurulgatni. A 7,6 kWh kapacitású lítiumion akkumulátorban tárolt energia óvatos használatban kb. 40 kilométerre elegendő. A töltési idő három és negyed óra normál, 8 amperes konnektorról, két és fél óra 16 amperesről.
Költségek
Drága?
Nézőpont kérdése: prémiummárka, tehát nyilván nem a Dusterhez kell mérni az árazását. A Countryman viszont listaáron olcsóbb, mint a a hasonló méretű és erejű többi német prémium szubkompakt SUV, hasonló teljesítmény és tudás mellett:
A sportos, majdnem 200 lovas, automata, 4×4-es MINI és vetélytársai (listaár, forint) | |
---|---|
Audi Q3 2.0 TFSi Quattro S-tronic. Sport (180LE) | 11 100 650 |
BMW X1 xDrive 20i steptronic (192LE) | 11 556 000 |
Mercedes-Benz GLA 220 4Matic (184LE) | 10 805 160 |
MINI Countryman Cooper S ALL4 aut. (192LE) | 9 693 000 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|