Röviden – Porsche Panamera 4 E-Hybrid | |
---|---|
Mi ez? | A Porsche luxusszedánja, a Panamera, 2016 óta létező második generációjának benzin-elektromos hibrid-hajtású változata |
Mi tud? | Elméletileg 50 kilométert elektromos hajtással megtenni, villannyal 140, hibridként 278 km/órás tempót érhet el |
Mibe kerül? | A Panamera alapára V6-os benzinessel 30 millió, a hibrid 36,5 millió, nyújtott karosszériával 39 milliótól vásárolható meg |
Kinek jó? | Akik a sportos vezethetőség mellett a takarékosságra is törekszenek, de dízelt nem akarnak |
Nem kérdés, hogy a Porsche is az elektromos hajtásban látja a jövőt. Vannak csodálatos benzines modelljeik, mint a 911 GTS, de szuper-sportkocsijuk, a 918 már hibrid-hajtást rejt, következő nagy dobásuk a Mission E pedig már tisztán elektromos hajtást kap.
Ennek fényében nem meglepő, hogy a tavaly bemutatott második generációs Panamera nyártól elérhető lesz hibrid-hajtással, amely a korábbinál sokkal fejlettebb. Kipróbáltuk a Panemera 4 E-Hybridet.
Külső
Az első generációs Panamera külsejét voltak, akik nem kedvelték. Pufóknak, nehézkesnek hatott, főként a méretes feneke miatt. A mostanival nincs ilyen probléma, a formatervezők remek munkát végeztek, pedig elődjénél hosszabb (5049mm), szélesebb (1937) és magasabb (1423) is az új, és bővült a tengelytávolsága is. Olyan vonalakat rajzoltak neki, hogy filigránabbnak hat. Korábban a fényszók és a lámpák csak funkciós világítótestek voltak, most az autó hangsúlyos és különösen izgalmas részletei.
A karosszéria formajegyei ugyan egyediek, de teljesen egyértelmű, hogy igyekeztek a 911-re jellemző vonásokat átörökíteni, mindezt úgy, hogy itt a kocsi orrában van a motor. Elsőre nehéz megkülönböztetni a hibrid Panamerát a hagyományos motorral szerelt változatoktól, bár lökhárítója kissé más – de ez csak akkor tűnik fel, egymás mellett áll két kocsi. Sokkal inkább lehet segítségünkre a banánzöld szín (hivatalosan Acid Green), amely a hibridek jegye a Porschénál, feltűnik a féknyergeken, az autó hátsó feliratán, no meg az oldalsó Hybrid logókon. Szögletes, ovális és kerekek kipufogók kerülnek a különböző Panamera-variánsokra, itt a Turbo-hoz hasonlóan négy kerek vég díszíti a kocsit.
A Panamera a nagyok között játszik. Igazi luxusautó, padlólemezét megosztja a VW-konszern többi zászlóshajójával, így a következő generációs Audi A8-cal, a Bentley Flying Spurral. Ennek megfelelően az utastere is igen tágas.
Belső
Köszönhetően az elmúlt években tapasztalt technológiai fejlődésnek, az utastér sokkal modernebb, mint az első generációs Panamerában. A műszeregységben csak a középső kerek óra, a fordulatszámmérő analóg, mellette két hétcolos digitális képernyő kapott helyet. Persze ha akarjuk, ezen nézhetjük a klasszikus öt kerek órás Porsche-műszerfalat, de megjeleníthető akár térkép, stopper vagy a hajtáslánc működését mutató ábra is.
A műszerfal közepét a korábbinál nagyobb, 12,3 colos érintőképernyő díszíti, ami hozzájárul ahhoz, hogy a korábbiakkal ellentétben már ne legyen gomberdő a váltókar körül, hiszen rengeteg funkció érhető el onnan. Másfelől a váltókar körül maradt kapcsolók alapesetben nem látszanak. Csak a motor indítását követően kelnek életre, mint ahogy a középső szellőzőrostély is ekkor nyílik ki. Sok funkció már a kormányról érhető el.
Összekötve a mobiltelefonunkkal, számos érdekes funkciót kínál a fedélzeti rendszer, a Porsche Connect. Kaphatunk információt repülőjáratokról, szabad parkolóhelyekről, közeli töltőállomásokról, láthatjuk a naptárunkat, illetve a navigációs rendszert valósidejű forgalmi adatok segítik. Sőt, felhasználva a radar, a kamera és a navigáció adatait, az autó képes az ideális gyorsítást, lassítást, váltófokozat megválasztást meghatározni több kilométerrel előre. A sötétben való vezetést éjjellátó rendszer segíti.
Megnymokodtuk a Panamera műszerfalát:
Továbbra is hibátlan a Panamera utastere. Valóban prémium minőségű, amely a kiváló anyagokból és szép formákkal épül. Érdemes megnézni a részleteket, amelyek nemcsak mutatósak, de tökéletes kidolgozásúak. A varrások szépek, az illesztések pontosak.
A kényelemre sem lehet panasz: az első és a hátsó sorban is kiváló a helykínálat. Ha valaki olyan balga, hogy másra bízná a Panamera vezetését, és hátul kívánna utazni, választhat Executive modellt is, amely 15 centivel hosszabb tengelytávval és ennyivel nagyobb hátsó lábtérrel készül. Ülései sportosan alacsonyan vannak, kanyarban jól tartanak, és e mellett meglepően kényelmesek. Olyan, mintha egy négyajtós 911-esben ülnénk, a kormány szinte merőlegesen előttünk.
Megmaradt a masszív kardánalagút a második generációs Panamerában is, amely nemcsak elöl, de hátul is kettéválasztja az utasteret. Mivel hátul is két kagylóülést találunk, ott is sportosan izgalmas az üléspozíció. A hátul utazóknak is jut egy érintésérzékeny kijelző a klíma és a fedélzeti rendszerek kezelésére.
A zaj szinte ismeretlen fogalom a Panamera utasterében. Csak a pozitív ingerek jutnak el az utasokhoz: a kipufogó és a motor zenéje (dinamikus vezetés esetén), illetve a kiváló hifi hangja, ha bekapcsoljuk. A Burmesiter hifi fényévekkel jobb, mint a Bose.
Belsőégésű motor esetén az új Panamera csomagtartója 50 literrel nagyobb, mint korábban, azaz 495 literes. Ez azonban nem igaz a hibridre, mivel az az akkumulátorok számára részben a csomagtartóból vesz el helyet, így az csak 405 literes. Ám, ha figyelembe vesszük, hogy az előző hibridben csak 335 liternyi hely maradt a cuccoknak, ez jelentős fejlődés.
Motor
Adatlap
Porsche Panamera E-Hybrid
Motor | 2995 köbcentis V6, biturbó benzinmotor + elektromos |
Teljesítmény | 462 LE @6000 |
Nyomaték | 700 Nm @1100 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,6 mp ( 5,7 mp villannyal) |
Végsebesség | 278 km/h (140 km/h elektromosan) |
Fogyasztás (vegyes) | 2,5 l/100 km |
Listaár: | 36 523 218 Ft |
Ha elfordítjuk a kulcsot, nem történik semmi. A fordulatszámmérő nem mozdul, a motor nem hördül fel, a hibrid Panamera mindig elektromos motorral indul el. Ez más, mint az előd modellben, ahol a gázpedál minimum 80 százalékos lenyomására segített be a villanymotor. Itt szimbiózisban dolgoznak együtt.
A rendszer alapját 2,9 literes, V6-os benzinmotor adja, amelynek két turbóját a hengersorok közép szerelék be. A villanymotor nem a benzines motor és a váltó között van, hanem benne magában az – egyébként modulárisan felépülő – váltóban. A villanymotort elektromos működtetésű mechanikus kuplung kapcsolja be a hajtásba. Az automata sebességváltó nem a korábban használt hagyományos (hidrodinamikus nyomatékváltós) szerkezet, hanem duplakuplungos kivitelű. Viszont továbbra is 8 fokozatú, és ezt is a ZF készíti, mind a négy kereket hajtja. Az autót mozgathatja a két motor közül bármelyik egyedül vagy közösen is dolgozhatnak, ez függ attól is, hogy a 918 Spyderből átemelt kapcsolóval milyen módra állítjuk a járgány, elektromos, hibrid, sport, sport+.
A benzinmotor 330 lóerős, nyomatéka 450 Nm, elektromos segítője 136 lóerőt, illetve 400 Nm nyomatékot produkál. Rendszerteljesítményük 462 LE, a nyomatékmaximum 700 Nm lehet. Utóbbi érték eltünteti a hibrid Panamera tömegét, pedig jó nehéz. Míg az alapmodell 1815 kilós, addig ez 2170-et nyom és teljes terheléssel 2710 kiló lehet a tömege. Mégis, egy padlógázas rajtnál meghökken az ember: 60-ig szó bennakad, de utána is csak egy kicsit vesz vissza a vehemenciából. 4,6 másodperc alatt képes elérni a 100-as tempót, a csúcssebessége pedig 278 km/óra.
Mindez persze hibridként értendő, mert ha tisztán elektromos hajtással használjuk, akkor már 5,7 másodperc is kell a sprintre és végsebessége maximum 140 km/óra. Ha többre lenne szükség, persze mindig ott a V6-os ereje! Az átmenet szinte érezhetetlen, a fordulatszámmérőről vagy nagyobb gázadás esetén a kipufogó és a motor hangjáról tudhatjuk, hogy a benzinmotor is beszállt.
A korábbival azonos tömegű, de 9,4 kWh helyett 14,1 kWh kapacitású, folyadékhűtéses lítium-ion akkumulátor biztosítja az energiát a villanymotor számára. Hagyományos 230V / 10A-es hálózatról 5,8 óra alatt lehet feltölteni. A hivatalos szabvány szerint a kocsi képes akár 50 km-t is megtenni csak az akkumulátor energiájával, ami azt jelenti, hogy Magyarországon simán megkaphatja a zöld rendszámot és élvezheti az azzal együtt járó előnyöket.
Ilyen, amikor autópályán villanymotorral hajtunk:
Vezetés
Nemcsak egyenesben tűnik sokkal könnyebbnek a papíron jelzettnél a kocsi, de kanyargós úton sem egy behemót a Panamera hibrid. Kormányzása precíz és igen direkt, de különösen az opciós hátsókerék-kormányzással meggyőző. Lassabb tempónál fordulékonyabbá, nagy tempónál stabilabbá válik vele a járgány. Összedolgozva a légrugós felfüggesztéssel csodás élményt nyújtott szerpentinen a Panamera. Mintha nem is egy kéttonnás ötméteres luxusautóban ülnénk, de úgy, hogy annak kényelmét kapjuk meg. Mestermunka!
Ami fura, az a fék. Mint a hibridekben általában, itt is a villanymotor (generátor üzemben) kezdi a fékezést és a korábbival szemben már 0,15, hanem 0,3 g-s lassulásig dolgozik, s csak ezt követően lassítanak a féktárcsák. Bizonyos tempó felett viszont azonnal a hagyományos szerkezetek lassítanak. Ez a része még nem tökéletes a kocsinak, egyfelől a fékpedál erő nem volt egyenletes és lassításkor az energia-visszanyerés zaja is hallatszott. Izgulni nem kell, mi előszériás kocsikat vezettünk: „Tudunk a hibáról, sorozatgyártásban ilyen nem lesz”- mondta el a Panamera modellért felelős vezető, amikor rákérdeztem.
Az európai hibridekre vonatkozó szabvány szerint 2,5 liter fogyasztása – amit gyorsan ugorjunk át. Nem tudtunk fogyasztást mérni a menetpróba során, de a fedélzeti számítógép adatai alapján normál használat mellett 10 liter alatt tartható az átlag, ha sportosan hajtunk, akkor inkább 14-15 lehet.
Költségek
Porsche Panamera 4 E-Hybrid és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW 740e (326 LE) | 29 547 000 |
Mercedes-Benz S500 e L (442 LE) |
33 409 890 |
Porsche Panamera 4 E-Hybrid (462 LE) | 36 523 218 |
Áprilistól indul a Panamera 4 E-Hybrid gyártása, majd nyártól kerül a vevőkhöz a kocsi. Az ára luxusautónak megfelelő, 30 milliótól indul. Egészen pontosan 30 722 062 forintba kerül a négyajtós sportkocsi 3,0 literes V6-os – feltehetőleg Audi eredetű – turbómotorral (330 LE) és hátsókerék-hajtással. A S kivitel, Porsche fejlesztésű, 2,9-es motorral, 440 lóerővel négykerék-hajtással 38 millió. Ehhez képest a 462 lóerős hibrid 36 523 218 forinttól vehető meg, 3,5 millióval kevesebbért, mint mondjuk a dízel variáns. A csúcsmodell, a Panamera Turbo 52 millióba fáj.
Hagyományos értelemben ez rengeteg pénz – és még sok megy el extrákra-, de a Panamera nem egy hagyományos autó, kevesek kiváltsága pontosan úgy, ahogy a konkurensei. Ilyen izgalmasan vezethető luxusautó nincs másik! Kényelemben akadnak jobbak, de a kormányzás és a futómű hangolása igazán egyedi, egy sportkocsi agilitását nyújtja. Azok a kevesek, akik megengedhetik maguknak, biztosan boldogok lesznek vele!
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|