Tragikus ős
Az első közlekedési lámpa magát az autózást is megelőzte, 1868. december 10-én helyezték forgalomba Londonban. Feltalálója John Peake Knight nottinghami vasútmérnök volt. A jelzőberendezés hasonlított a vasúti közlekedésben akkor alkalmazott szemaforhoz és éjszakai használatban piros és zöld fényjelzését gázüzemű lámpái biztosították.
A lámpa 1869. január 2-án felrobbant és a mellette szolgálatot teljesítő rendőr életét vesztette a balesetben.
Az első háromszínű
Az első ma is használatos, háromszínű (piros-sárga-zöld) jelzést mutató lámpát 1920-ban Detroitban építették meg William Potts (Mr. Trafficlight) rendőrtiszt ötlete alapján. Az első modern, elektromos működési elvű közlekedési jelzőlámpát 1932-ben, ugyancsak az Egyesült Államokban fejlesztették ki (megalkotása Carlton Cole Magee nevéhez fűződik), tényleges üzembe helyezésére 1935-ben, Oklahoma városában került sor. Ez a jelzőrendszer lett a ma is használatos fényjelző készülékek alapja.
Piros-sárga-zöld magyar földön
1926. december 23-án helyezték üzembe Budapesten Magyarország első közlekedési lámpáját. A villanyrendőr a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésében dolgozott. A mind a négy iránynak jelzést adó villanyrendőr a kereszteződés közepén, dróton függött, az egyetlen lámpa által megvilágított piros, sárga és zöld jelzéseket az alatta, dobogón álló rendőr a szerkezetből lelógó hosszú rúd forgatásával váltogatta.
Nem tilos a piros
Az USA Ohio államában elfogadták azt a törvényt, amelynek értelmében az autósok figyelmen kívül hagyhatják a piros lámpát, ha úgy vélik, meghibásodott. A rendőrök, autóvezető-oktatók és egyéb közlekedési szakemberek szerint súlyosan elhibázott lépés ez, hiszen az autósok már így túlságosan sietnek, és ha a kezükbe adjuk a döntés jogát egy ilyen kritikus helyzetben, minden bizonnyal sokan fogják tévesen felmérni a helyzetet, és a jogszerűség vélelme alatt életveszélyes szituációt teremteni.
Évtizedek óta piros egy lámpa a németeknél
Ennek a lámpának köze sincs vigalmi negyedekhez, pedig annyira kitartóan mutat pirosat, hogy akár azt is jelezhetné. A drezdai forgalomirányító 1987-es felállítása óta folyamatosan pirosan világít. A lámpa fenntartási költségei felállítása óta eltelt majdnem három évtized alatt már elérték a 150 ezer eurót, azaz nagyjából 47 millió forintot. A kérdéses lámpa egy nagyobb kereszteződésnél található, és egy kis utca forgalmát „irányítja”, ahonnan csak jobbra lehet elkanyarodni. A magyarázat szerint azért volt szükség a lámpára, mert az egész kereszteződés lámpával védett, és a törvényi előírásoknak megfelelően a kis utcához (Ziegelstraße) is kötelezően fel kellett szerelni egyet. (via 24.hu)
A jövő
Az autonóm autótípusok megjelenésével a jelzőlámpák technológiája is újabb szintre léphet. A MIT Senseable City Lab 2016-ban publikált tanulmányaiban például már fel sem tűnnek jelzőlámpák. Egyes elképzelések szerint a jövőben az autók közötti állandó kommunikációnak köszönhetően a lámpáknál való megállás helyett automatikusan kezelik és fenntartják az egymás közötti távolságot és sebességüket, így zavartalan, és emberi szemmel félelmetes lesz az áthaladás.