Röviden – Audi Q5 (2017) | |
---|---|
Mi ez? | Az Audi 2008-ban bemutatott, közepes méretű SUV-jának, a Q5-ös második generációja. |
Mi tud? | Divatosan, elegánsan megjelenni, takarékosan és csendben utaztatni két magasabb, valamint kettő alacsonyabb személyt. |
Mibe kerül? | A 150 lóerős dízelmotorral, elsőkerék-hajtással és kéziváltóval 10 999 850 forintba, a tesztelt modell ára mérsékelt mennyiségű extrával közel 15,5 millió Ft. |
Kinek jó? | Annak, aki remek kidolgozási minőségű prémium SUV-t szeretne minimalista stílusban berendezve. |
Reggelivel indítottuk az Audi Q5-ös hazai menetpróbáját, vendéglátónk pedig Gianni Annoni volt – hiszen ő mostanában Q2-essel szaladgál – és igyekeztem tartani magam a már több, mint 20 éve Magyarországon tevékenykedő étteremtulajdonos útmutatásához miszerint egy igazi pezsgő vérű olasz ember édes szájjal kezdi a napot, de azért egy nutellás croissant elfogyasztása után mégis inkább a sajtok és szalámik irányába kezdtem el érdeklődni.
Ráadásul képes volnék délután is tejet önteni a kávémba, ami szintén nem elég olasz. Bizonyára kéne pár hónapnyi Itália, hogy az ilyesmik kivesszenek belőlem. Talán a Q5-ösnek sem ártana egy kis bazsalikom vagy oregánó, hogy érzelmeket váltson ki az emberből.
Külső
Arany János utcában álldogáltunk már, mikor érkezett a nekünk szánt fehér példány, aminek egyszerűbb rajzolatú 19 colos felnijeiről és xenon fényszóróiról már messzebbről is látszott, hogy ez nem az a mézes-mázas verzió. Ennek ellenére is gusztusos megjelenésű autó az Audi Q5, de heves érzelmeket aligha vált ki a közönségből. Hideg és kimért a formaterv, amin zseniálisan szűk illesztésekkel kiviteleztek minden elemet. Az utolsó él is ideális helyen van ahhoz, hogy közepes méretű, tehát 4663 mm hosszúságú ingolstadi SUV-nak nézzen ki.
A Q7 kistestvéreként megörökölte a hatalmas hűtőmaszk – audiul single frame – fényszórókig nyújtózkodó ezüst keretét, a kecsesebb oldalvonal kedvéért pedig a küszöbök felett és az ablakok alatt is homorítottak kicsit a lemezen, a kerékjáratok felett pedig inkább izmosabban domborítottak, így máris nem hat olyan élére vasaltnak, mint a modellpaletta többi tagja az A5-öst leszámítva.
Megmaradt a lámpákkal együtt nyíló csomagtérajtó, amin a világítótestek természetesen LED-esek és burájuk háromdimenziós, ami nem csak látványos, de az aerodinaimkára is kedvező hatással van. Az autó körüli légáramok hatékonyabb megvezetése érdekében került a tükör szára az ajtó oldalára, így állítólag a kabin is csendesebb lett ezzel a megoldással. A lökhárító alján viszont fájdalmas kamu kipufogóvégek rombolják az illúziót.
Belső
Továbbra is a minimalista irányzatra emlékeztet az Audi belsőépítészete, ami panorámatető (554 990 Ft) nélkül, fekete bőrrel nem igazán lelkesítő, de az tagadhatatlan, hogy töményen árad belőle a minőségérzet. Elképesztően jól átgondolt, minden ösztönösen kezelhető helyen van, kivéve a kisebbik, 7 colos kijelzőjű MMI-hez tartozó kezelőfelület az automataváltó karja előtt. Az okosabb fedélzeti rendszerhez járó tapipad sokkal inkább kézre áll. Viszont már a költséghatékonyabb verzió is kínál navigációt, melynek utasításait az óracsoport közepén is megjeleníthetjük, kijelzőtükrözéssel minden funkció gond nélkül elérhető az okostelefonról, amihez rendelhetünk vezetéknélküli töltőt (130 810 Ft) is.
2819 milliméternyi tengelytávon és 1893 mm szélességben már aligha meglepő, hogy elől tökéletesen elférni a combtámaszos bőr sportülésekben és az első sorban helyet foglalók könyöke nem koccan össze a kartámaszon. Az ülések és a kormány tág határok közötti állíthatósága ráadásul számtalan lehetőséget adnak a kényelmes utazásra. Nem így hátul, ahol nem csak a kobak koccanhat hamar a tetőhöz, hanem a térdeknek is kellemetlen lehet az első ülések háttámlájának közelsége.
A szűkölködés közepette azonban bizonyítékot találtam arra, hogy az Audinál is emberek dolgoznak, akik nem feltétlenül gondolnak át minden utolsó apróságot. Jelen esetben a három zónás klíma hátsó kijelzője alatt lakó hamutartóban bukkantam apró malőrre. Kinyitáskor ugyanis a szivargyújtó elakad a perem tetejében. A felfedezés diadalittas pillanatában hagytam abba a hibák keresését a Q5-ösben.
Alapesetben 550 liternyi csomagtérrel gazdálkodhat a Q5 gazdája, a hátsó sor mozgatásával további 60 liternyi térfogatot nyerhet, a 40:20:40 arányban osztottan dönthető ülések elsüllyesztésével pedig 1550 liter áll rendelkezésre kartondobozok, mosógépek és egyéb nagyobb kiterjedésű holmik szállítására.
Motor
Adatlap
Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic
Motor | 1968 ccm, soros négyhengeres turbódízel |
Teljesítmény | 190 lóerő (140 kW) |
Nyomaték | 400 Nm |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 7,9 másodperc |
Végsebesség | 218 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,2 liter/100 km |
Listaár: | 13 199 490 Ft |
Valószínűleg az általunk is tesztelt 190 lóerős teljesítményt és 400 Nm csúcsnyomatékot tudó turbódízel lesz a legnépszerűbb választás a vevők körében. A hétköznapi igényeket messze túlteljesítő, de távolról sem dinamikus stílusban mozgatja az 1845 kilogrammot nyomó összkerekes szabadidőautót.
Karakterét viszont befolyásolni lehet a drive select kapcsolóval, ami a jól bevált recept szerint működik. Tehát dynamic módban magasabb fordulatig engedi forgatni a négyhengerest és élesebb lesz a gázreakciója is, ezzel szemben efficiencyben mit sem ér a gázpedál heves taposása, a Q5 gyorsulása ilyenkor észrevehetetlen.
Vezetés
A fehérbe öltözött autónk alatt sportfutómű dolgozott, de számomra ez a 19-es kerekek ellenére is inkább kényelmes jellegű volt, ahogyan a jó irányíthatóságot adó, de visszajelzések terén elég ingerszegény kormányzás is inkább ezt a karaktert erősíti. Utazós vagy nyaralós felhasználásra remek választás lehet a gondtalan haladást és – országút-autópálya kombinációban mért – korrekt 8,2 literes átlagfogyasztást produkáló prémium SUV.
Költségek
Mákszemnyivel 11 millió forint alatti az első tétel az Audi Q5-ös árlistáján, ezért a pénzért azonban még csak egy 150 lóerős dízelünk lehet 6 sebességes kéziváltóval és elsőkerék-hajtással. Az alapellátmány része a xenon fényszóró és a teljesen LED-ekkel világító hátsó lámpa, a fény- és esőszenzor, a bőrrel behúzott multikormány és a gyalogost felismerő vészfék asszisztens. Az első összkerekes Q5-öt már 12,6 milliós áron mérik 163 tagú, gázolajon élő ménessel és 7 sebességes duplakuplungos váltóval.
Prémiumtermékhez illően temérdek opciós tétel szerepel a listán, mint a LED Matrix fotonágyúk (707 390 Ft), a Virtual cockpit nevű digitális óracsoport (185 420 Ft), amihez elengedhetetlen az érintőpados, szélesképernyős MMI fedélzeti rendszer bepipálása (1 049 020 Ft), utóbbi viszont kapásból magával húz legalább egy 55 880 forintos még multibb kormányt és egy 115 570-ért mért Connect telefont. Akad még elektromos csomagtérajtó (182 880 Ft) és légrugózás (726 440 Ft és további 67 310 kötelező a helytakarékos pótkerékért) is a végeláthatatlan katalógusban.
Aligha akad olyan prémium SUV vásárló, aki ne tudná összeállítani magának álmai Audi Q5-ösét, csak az általánosan jó minőség mellé győzze megfizetni a rengeteg extrát, amivel igazán teljes lesz az összkép.
Az Audi Q5 és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
BMW X3 xDrive20d Aut. (190 LE) | 13 042 500 |
Mercedes-Benz GLC 220 d 4matic 9G-Tronic (170 LE) | 13 014 960 |
Volvo XC60 D5 AWD Geartronic (190 LE) | 12 190 000 |
Audi Q5 2.0 TDI quattro S tronic (190 LE) | 13 199 490 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|