A Fortune magazin specialitása a toplista: minden évben összeállítják a legbefolyásosabb, leggazdagabb, legfontosabb emberek és vállalatok listáit.

Ezeknél valamivel kevésbé kézzelfogható azon vállalatok listája, amelyekre a leginkább felnézünk (most admired), de ez sem hasra ütéssel, érzelmi alapon készül.

1500 jelöltből indulnak ki: fogják az USA ezer legnagyobb bevétellel rendelkező vállalatát, és hozzácsapják a Fortune Global 500 listáját, amely a világ többi meghatározó (10 milliárd dollár éves forgalom feletti) szereplőjét tartalmazza.

Ezután minden iparágban (összesen 51 kategóriában) kiválasztják a legnagyobb bevételt hozó cégeket: így 28 ország 680 vállalatát kapják. Az ő vezetőik szavazzák meg a későbbi lista tagjait, és közülük kerül ki a Top 50 is.

A zsűritagoknak saját iparáguk szereplőit kell minősíteniük kilenc szempont szerint, a befektetési értéktől a cégvezetés és a termékek minőségén át a társadalmi felelősségvállalásig és a tehetségek magukhoz csábításának képességéig. A listára csak azok a cégek kerülhetnek fel, amelyek pontszámuk alapján bármely iparágszegmens felső 50 százalékába tartoznak.

A végső 50 legjobb cég kiválasztásához az első körös felmérésből 3800 igazgatót és elemzőt kérnek fel, hogy mindenki válassza ki azt a tíz céget, amelyeket a leginkább nagyra becsül. Itt már bárki bármely vállalatra szavazhat, iparágtól függetlenül; a lista eddigre leszűkül az előző évi felmérés felső egynegyedében szereplő cégekre, valamint az egyes iparágak legjobb 20 százalékába tartozó vállalkozásokra.

Ez a bonyolult eljárás tehető felelőssé bizonyos ellentmondásokért: lehet például, hogy egy vállalatot saját iparágán belül nagyra értékelnek, ám globálisan kiesett a döntéshozók kegyeiből. A jelek szerint mindez fordítva is elsülhet: csakis ez magyarázhatja meg azt az anomáliát, ami a listán szereplő autóipari vállalatok körül kialakult.

Nincsenek sokan: szám szerint ketten.

A BMW a 21., a Toyota a 34. helyen áll, de a minősítésben mégis azt mondják: a Toyota a világ leginkább nagyra becsült autóipari gyártója. A Global 500 lista nyolcadik helyén álló vállalat eddigi legjobb összesített eredménye a 28. hely volt, míg a BMW (Global 500: 51.) volt már 18. is. Ez azonban csak az összesített lista, az autóiparon belül ugyanis fordított a rangsor: a szakértők, a kollégák, a szakmán belüliek szerint nincs nagyobb példakép az iparágban, mint a Toyota.

Az ötvenes listára nem kerültek fel, de sorrendben olyan cégek követték a toplistásokat, mint a Honda, a Daimler (Mercedes-Benz), a Ford, a General Motors, a Renault és a Nissan. Annak fényében, hogy az utóbbi kettőt valójában egyazon ember: Carlos Ghosn vezeti, így a két cég minden fontos stratégiai döntést közösen hoz meg, közösen értékelve őket akár feljebb is kerülhetnének a listán – bár láttuk, hogy a méret egyáltalán nem számít ebben a rangsorban.

1-Teljes képernyő rögzítése 2017.02.20. 10603