Miről is van szó pontosan? Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint egyes EU-s tagállamokban az üzemeltetők úgy manipulálják a teherautókat, hogy azokban ne működjön az adalék-anyag befecskendezés. Ezzel jelentős összegeket tudnak megtakarítani hosszútávon, még akkor is, ha az AdBlue nem drága, hiszen a Pappas Autó például 89 forint/liter áron kínálja. Fogyási üteme 4-6 százalék a gázolajhoz képest.
A probléma azonban az, hogy azok az üzemeltetők, akik nem használnak AdBlue adalékanyagot Euro 4-es, 5-ös és 6-ös járműveikben súlyos környezetkárosítást követnek el. A jelenleg hatályos, Euro 6-os emissziós norma többek között a motorok által kibocsátható nitrogén-oxid (NOx) mennyiségét írja elő. Az Európai Unióban a közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás több mint felét a NOx adja. Ráadásul a nitrogén-oxid tehető felelőssé a különféle szív- és légzőszervi megbetegedésekért. Ezért kell csökkenteni a kipufogógáz nitrogén-oxid tartalmát.
Mindezt a gyártók a teherautók (és a buszok esetében is) főként a szelektív katalitikus redukcióval (SCR), vagyis a kipufogógáz-utánkezeléssel oldják meg, melynek során az SCR-rendszer AdBlue adalékanyagot, pontosabban karbamid oldatot fecskendez egy, a kipufogó-gázt kezelő katalizátorba. Ott a hő hatására felszabaduló ammóniának köszönhetően a nitrogén-oxid molekulák nitrogénné és vízzé alakulnak. A SCR-rendszernek ugyanakkor rendkívül magas hőmérsékletre, legalább 250 Celsius fokra van szüksége.
Az ACEA szerint több üzemeltető olyan buhera-eszközt alkalmaz, mely bizonyos időre felfüggeszti, vagy teljesen kikapcsolja az AdBlue befecskendezést, ily módon gyakorlatilag megszűnik az SCR-működése és a teherautó dízelmotorja csak úgy okádja a levegőbe a nem túl barátságos nitrogén-oxidot. Ezeket a „buhera-eszközöket” ráadásul legálisan forgalmazhatják a tagállamokban, mivel a forgalmazók többsége úgy hirdeti, hogy akkor használható, ha kifogy az AdBlue folyadék.
Cikkünk írása közben google-ből egyetlen kattintással találtunk olyan magyar webáruházat, ahol árusítanak AdBlue Emulatort, mindössze 15 ezer forintért. Igaz, ebből jó néhány AdBlue flakon ára kijönne. Az ACEA már 2012-ben figyelmeztette az Európai Bizottságot a problémáról, de a testület úgy vélekedett, hogy ezt a tagállamoknak saját hatáskörben kell kezelni.
A legjobb talán mégiscsak a környezetbarát technológiák, így a gázüzemű és elektromos teherautók alkalmazása lenne. Kár esélyt adni a mutyinak, mert így nem lesz tisztább a levegő.