A Volvo már jó ideje kísérletezik a hagyományosnál jóval takarékosabb nyergesvontató kifejlesztésével, azonban eddig csak az aerodinamikai elemek fejlesztésével és főegységének súlycsökkentésével sikerült érdemi fogyasztás-csökkenést elérnie. Egészen mostanáig.

A svéd gyártó ugyanis a napokban hírt adott egy olyan hibrid teherautóról, mellyel az üzemanyag-felhasználás akár 30 százalékos csökkentése valósítható meg. Ez egyelőre koncepció-teherautónak számít, de könnyen lehet, hogy a Volvo elkészíti belőle a sorozatgyártásra alkalmas modellt.

A bemutató példányt egy FH nyergesvontató alapjaira építették meg, ennek köszönhetően belsőégésű erőforrása egy sorozatgyártású D13-as, Euro 6-os dízelmotor. A Concept Truck a Volvo által kifejlesztett hibrid hajtáslánc és a speciálisan kifejlesztett aerodinamikai elemek előnyeit ötvözi.

T2017_0041

Hogy működik a gyakorlatban? A hibrid hajtáslánc energiát takarít meg, amikor teherautó például egy lejtőn halad lefelé. A jármű fékezési energiája egy váltóáramú generátor segítségével akkumulátorban tárolódik el, ezt pedig később a teherautó elektromos segédmotorja használja fel a sík utakon való közlekedésre.

Ugyancsak az alacsonyabb fogyasztást szolgálja a topografikus vezetéstámogató rendszer, mely öt kilométerre előre meg tudja határozni, hogy a jármű dízel és elektromos motorjából mekkora nyomatékot kell kisajtolni az út során. Ennek köszönhetően a vezetési idő egyharmadában akár a dízelmotor nyomatékának mellőzésével is lehet haladni, emellett legalább 10 kilométert lehet megtenni kizárólag az elektromotor használatával.

Az európai gyártók már jó ideje kísérletezgetnek hibrid teherautóval, korábban Renault Trucks adta hírül, hogy környezetbarát hajtáslánccal rendelkező teherautót fejleszt, sőt a Scaniának már van hibrid áruterítője, ugyanakkor ezek csak a közepes teherbírású járművek versenyében rúghatnak labdába. Igaz, a Scania korábban már kísérletezett áramszedős hibrid nyergesvontatókkal, ám azok üzemeltetésére felsővezetékre is szükség van.