Mindenki ismeri a jelenséget, aki már ült autóban. A manuális kézi váltó előremeneti fokozatai némán váltják egymást, a műveletről alig árulkodik valami. Bezzeg amikor tolatni akarunk, akkor megjön az alkatrész hangja, és minél jobban nyomjuk a gázt, annál magasabb frekvencián énekelnek a fogaskerekek.

A jelenségnek több oka is van.

Egyrészt ilyenkor a megszokottal ellentétes irányba forog a differenciálmű, és a hypoid fogazású (ferde vagy ívelt fogazású) elemek zajosabban működnek. A váltó előre meneti fokozatai szintén ilyen ívelt fogazású fogaskerekekből állnak, így a fogak összekapcsolódása fokozatosan, folyamatosan történik, szinte zajmentesen. Csakhogy a hátramenetnél a legtöbb esetben nem alkalmaznak ilyen fogaskereket, hanem az olcsóbban gyártható, egyenes fogazású darabokat építik be.

t5_7

Aki pedig állandó visításra vágyik, annak az egyenes fogazású váltóval ellátott kapcsolókörmös versenygépeket ajánljuk, amit nem a zaj, sokkal inkább azért alkalmaznak, mert nagy nyomatékot tudnak átvinni, és gyorsabban kapcsolhatók. Ennél a megoldásnál a fogaskerék csapágyazását csak sugárirányban terheli a nyomaték, a forgástengely irányában nem,