Gondolom, az senkinek nem újdonság, hogy azt autókon különböző oldalon van a tanksapka, de eszedbe jutott már, hogy miért?
A tank általában az autó hátsó részében kap helyet, logikus lenne tehát, hogy hátulról tankoljuk az autókat, néhány klasszikus amerikai modellen volt is erre példa a történelemben – vagy például ott vannak a régi Daciák -, azonban ez túlságosan veszélyesnek bizonyult, hiszen egy esetleges ráfutásos balesetnél azonnal megsérül a tanksakpa, kifröccsenhet az üzemanyag, ami egy kósza szikrától belobbanhat és kész a baj.
A Jalopnik járta körbe a témát nemrég, és megkérdezett néhány autógyártót, hogy miért jobb vagy éppen bal oldalra szerelik a tankolónyílást.
A Volkswagen például azért szereli a tanksapkát jobb oldalra, mert ezzel a sofőrt szeretné megóvni egy lehetséges balesettől. A bal oldalon tankolva a vezető közelebb állna az úttesthez, ami biztonsági szempontból jóval nagyobb kockázatot jelent.
A Toyota viszont sokkal inkább a kényelmi faktort vette alapul, amikor eldöntötték, hogy bal oldalon helyezik el a tankolónyílást. A sofőrnek ne kelljen feleslegesen megkerülnie az autót, ha kiszáll tankolni. És arra is figyelnek, hogy jobbkormányos modelljeiknél ez pont fordítva legyen.
A Nissan pedig a dizájn oltárán áldozza fel a nyílás elhelyezését, oda rakják, ahol formailag jobban kiadja.
Aki kevesebbet jár benzinkútra, vagy sűrűn vezet idegen autókat, annak a műszerfalon lévő piktogram melletti nyíl jelzi, hogy melyik oldalon van a tanksapka (nem minden autóban van nyíl, de a legtöbben igen). Így nem kell gondolkozni, hogy akkor most hogy is álljak be a kúthoz.
Sajnos van, akin ez sem segít:
A kétütemű Trabantnál pedig igazán finom megoldás volt, hogy a motortérbe kellett tankolni az üzemanyagot.