Gondolom, az senkinek nem újdonság, hogy azt autókon különböző oldalon van a tanksapka, de eszedbe jutott már, hogy miért?

A tank általában az autó hátsó részében kap helyet, logikus lenne tehát, hogy hátulról tankoljuk az autókat, néhány klasszikus amerikai modellen volt is erre példa a történelemben – vagy például ott vannak a régi Daciák -, azonban ez túlságosan veszélyesnek bizonyult, hiszen egy esetleges ráfutásos balesetnél azonnal megsérül a tanksakpa, kifröccsenhet az üzemanyag, ami egy kósza szikrától belobbanhat és kész a baj.

A Jalopnik járta körbe a témát nemrég, és megkérdezett néhány autógyártót, hogy miért jobb vagy éppen bal oldalra szerelik a tankolónyílást.

A Volkswagen például azért szereli a tanksapkát jobb oldalra, mert ezzel a sofőrt szeretné megóvni egy lehetséges balesettől. A bal oldalon tankolva a vezető közelebb állna az úttesthez, ami biztonsági szempontból jóval nagyobb kockázatot jelent.

20120904-volkswagen-golf4

A Toyota viszont sokkal inkább a kényelmi faktort vette alapul, amikor eldöntötték, hogy bal oldalon helyezik el a tankolónyílást. A sofőrnek ne kelljen feleslegesen megkerülnie az autót, ha kiszáll tankolni. És arra is figyelnek, hogy jobbkormányos modelljeiknél ez pont fordítva legyen.

2012-2013-Toyota-Prius-Plugin-left-side-1

A Nissan pedig a dizájn oltárán áldozza fel a nyílás elhelyezését, oda rakják, ahol formailag jobban kiadja.

Aki kevesebbet jár benzinkútra, vagy sűrűn vezet idegen autókat, annak a műszerfalon lévő piktogram melletti nyíl jelzi, hogy melyik oldalon van a tanksapka (nem minden autóban van nyíl, de a legtöbben igen). Így nem kell gondolkozni, hogy akkor most hogy is álljak be a kúthoz.

jauge-essence-720x380

Sajnos van, akin ez sem segít:

A kétütemű Trabantnál pedig igazán finom megoldás volt, hogy a motortérbe kellett tankolni az üzemanyagot.

12b03ba9e53f66b1bc2a7c547e09647e