Röviden – BMW 320d GT xDrive
Mi ez? A hatodik generációs Hármas BMW GT-változatának ráncfelvarráson átesett példánya
Mi tud? Málhás szamár módjára, a legnagyobb biztonságban eljuttatni a családot A-ból B-be, csomagokkal együtt
Mibe kerül? A 190 lóerős 320d xDrive alapára 13,4 millió forint, a tesztautót pedig sikerült úgy felextrázni, hogy karcolja a 20 milliót
Kinek jó? Tehetős nagycsaládosoknak

A BMW 3 GT vagy tetszik, vagy nem, nincs középút, legalábbis én így tapasztaltam, azonban azt senki nem mondhatja a faros modellre, hogy nem az egyik legpraktikusabb és leginkább családbarát BMW a piacon.

Tágas az utastere, hatalmas és jól pakolható a csomagtartója, még ez a dízel is nesztelenül suhan, a sofőrt pedig teljes mértékben kiszolgálja az autó, szinte semmi dolgunk nincs a volán mögött. Nem izgulunk azon, hogy egy hófedte kanyarban óvatoskodni kell; simán, lendületesen belehajthatunk, az égvilágon semmi nem történik, folytatjuk az utat és közben barkóbázunk a gyerekekkel.

Húszmilliós unalom a BMW-től 1

Külső

Közel négy éve jelent meg az első BMW 3 Gran Turismo a piacon, szóval volt időnk szokni a formát, ami úgy tűnik többeknek tetszik, mint nem, hiszen a bajor gyártó hosszú távra tervez vele, ezért is kapott most ráncfelvarrást a Hármas GT. Azt tudtad, hogy itthon a BMW 3-ból már 2014-ben több GT-t értékesítettek, mint Touringot (kombit)?

Magasra húzott szélvédő, lefelé csapódó tetőív, ami félúton megáll, hatalmas fenék… hát nem is tudom, szokni kell az biztos. De ennél jobban belemélyedni a formába nem érdemes, a galériában szép nagy képeket találtok, a létező összes szögből, ízlelgessétek.

Talán annyit még nem árt megemlíteni, hogy a hátsó szárny 120 km/órás tempó felett nyílik – vagy gombnyomásra – és az első kerekek mögötti fékhűtés-levegőkilépő tényleg funkcionális, nem csak dísz.

A modellfrissítés nyomait nem könnyű észrevenni: főleg a hátsó lámpákon módosítottak és a lökhárítók ívein, na meg új szoftvert kapott az iDrive, de lényegében ennyi. A GT hossza 4824 mm, szélessége 1828 mm, magassága 1508 milliméter, ezekkel a méretekkel pedig minden dimenzióban nagyobb, mint a Limousine (4633 x 1811 x 1429). Ez pont elég ahhoz, hogy sokkal jobban elférjünk benne, és azt se felejtsük el, hogy kategóriájának legtágasabb modelljéről beszélünk. Aztán ott a csomagtartó mérete, ami 520 liter – a hátsó üléseket ledöntve 1600 -, szóval van hely bőven pakolászni.

D07_0169

Tengelytáv: 2920 milliméter

D07_0166

Arra tökéletes, amire a 320d GT vevői befizetnek. Aki ilyen autót vesz, az nem azért választja, hogy kitapossa a szemét egy szerpentinen vagy elvigye pályanapra.

Belső

Az utastérben a jól megszokott BMW belső fogadja a sofőrt és az utasokat is. Gyakorlatilag bármelyik modellben ülhetnénk, nincsenek nagy különbségek. Talán a kijelzők és az ülések méretéből venni észre leghamarabb, hogy Egyes, Kettes, Hármas vagy Ötös BMW-ben ülünk, és ahogy növekszik a BMW felirat mögötti szám, annál kevésbé ér össze a könyökünk az anyóssal.

Picit már kezd kifáradni a belső, a nagy német konkurensek (Audi, Mercedes) már mind előrukkoltak valami észvesztő technikai újdonsággal az utastérben, a Hármas BMW azonban még tartja magát, klasszikusnak mondható az utastere. A kormány mögött nincs teljesen digitalizált óracsoport navigációval körbeöntve, vagy egybefüggő érintőképernyővé változtatott középkonzol.

Az iDrive kapott egy kisebb frissítést, aminek köszönhetően még gördülékenyebb a használata, bár eddig sem volt rá sok panasz. Még mindig jó móka kézzel rajzolni a betűket az iDrive tárcsájára, az esetek 90%-ban azonnal felismeri a GPS az ákombákomokat.

A menü átlátható, egyszerű és teljesen magyar. A 4G/LTE támogatással, vagy telefonunk mobilnetjének segítségével, akár internetes RSS híreket is olvasgathatunk (persze nem vezetés közben), vagy ha kell, az autó letölti az e-mail levelezésünk és jelzi, ha új üzentet kaptunk. De ez még semmi, fel is olvassa az e-mail vagy SMS tartalmát, ha szeretnénk. Természetesen nem hiányzik belőle az USB-csatlakozó sem, és vezeték nélküli telefontöltő-egységet is rendelhetünk hozzá.

Az automataváltó karja semmit nem változott az évek során, továbbra is a Star Treket idézi, ami ugyanolyan menő, mint amikor először láttam. Remélem a hetedik generációs Hármasban sem változtatnak rajta sokat. Aki teheti az alap kormány helyett pipálja be az extralistán a BMW Individual bőrkormányt, 33 800 forintot nagyon megér. Klasszisokkal jobb fogni és jobban is néz ki, mint az alap kormánykerék, ennél már csak az M kormány a jobb, 67 600-ért.

Közel kétméteres magasságomra beállított vezetőüléssel is úgy fértem el magam mögött, hogy simán vállaltam volna egy hosszabb utat. Bőven van hely hátul, az ülések kényelmesek, talán az ülőlap kicsit rövid, ezen lehetett volna még mit csiszolni. A tetőkárpitot a magas utasok haja sem fogja súrolni, elégséges a fejtér, és mivel a hátsó ülések nem kagylósak, három átlagos testalkatú felnőtt simán elfér egymás mellett, a gyerekekről nem is beszélve.

D07_0207

Vezetéstámogató rendszerekből sincs hiány: sebességtartó tempomat, ráfutás figyelmeztető, head up display, esőérzékelő, automata LED-fényszórók, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer.

D07_0194

Nem kevés hely van hátul, itt a vezetőülés pont rám volt beállítva; 198 cm magas vagyok.

Az üvegfelületek szép nagyok, a tesztautó panorámatetőt is kapott, ez még inkább javítja a tágasság érzetet. Az anyagminőségről annyit, hogy ha kevesebb zongoralakk felület lenne a vezető körül, a világ is sokkal jobb helyé változna. Legalábbis akkor, ha az ember egy BMW-ből szemléli.

Motor

A GT is megkapta a frissített 20d-t. A kétliteres, négyhengeres TwinPower turbódízelt ezen a lépcsőn 190 lóerőre húzták, a korábbi 184 lóerős volt, maximális nyomatéka pedig 400 Nm-re nőtt 380-ról. Nem mondom, hogy erőtlen, és a 7,7 másodperces 0-100-as sprint is meggyőző, de nincs meg benne az a kirobbanó dinamizmus, mint a limuzinban vagy egy Ötösben. Ami nem kizárt, hogy a plusz 130 kilónak köszönhető a Hármas limuzinnal szemben.

Adatlap

BMW 320d xDrive GT

Motor 1995 ccm, S4 turbódízel
Teljesítmény 190 LE @ 4000
Nyomaték 400 Nm @ 1750
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,7 másodperc
Végsebesség 230 km/óra
Fogyasztás (vegyes) 5,1 liter
Listaár: 13 402 100 Ft

Arra tökéletes, amire a 320d GT vevői befizetnek. Aki ilyen autót vesz, az nem azért választja, hogy kitapossa a szemét egy szerpentinen vagy elvigye pályanapra.

A nyolcfokozatú automataváltó észrevétlenül teszi a dolgát, felesleges kézzel kapcsolgatni, így a kormány mögé helyezett váltófülek kimerítik a tökéletesen felesleges extra fogalmát. Senki nem fogja használni ebben az autóban, maximum tíz percig, amíg kipróbálja, aztán visszateszi D-be a váltókart.

Vezetés

A teszt alatt sikerült többször is havas, csúszós úton próbára tenni az összkerékhajtást, és ismét bebizonyosodott, hogy az xDrive megóv a bajtól, de főleg saját magunktól. A feleségemnek csak ilyet vennék, vagy valami hasonlót, ha tehetném. A tapadás kiemelkedő, az autó stabil, viselkedése kiszámítható, szóval nem aggódnék, hogy összetöri magát, vagy ha összes is töri, nagy baj nem lehet, hiszen robosztus, masszív felépítésű az 1625 kilós Gran Turismo.

Az elől MacPherson, hátul multilink felfüggesztésű futómű szépen elnyeli az úthibákat, nem túl feszes, kényelmesen csónakázhatunk az úthibáktól hemzsegő, csodás magyar úthálózaton.

A kormány nem ad túl sok visszajelzést, jól szervózott, könnyű tekerni, tényleg úgy van hangolva, hogy a lehető legkényelmesebb legyen a vezetés.
Alacsony fordulaton zavaró kicsit a dízelmotor kerregése, de ahogy magasabb tartományba ér a fordulat ez a zaj szépen kisimul, csendesen suhanunk. Az utastér zajszigetelése is rendben van, a szélzaj és az abroncsok gördülése sem zavar be a beszélgetésbe.

 

D07_0213

A nyolcfokozatú automataváltó észrevétlenül teszi a dolgát, a váltókar még mindig nagyon menő

Költségek

Három vezetési mód közül választhatunk: normál, ECO és sport.

Az ECO-nak tényleg van értelme, sok üzemanyagot meg lehet vele spórolni, vitorlázó üzemmód (szabadonfutó) is van benne – ráadásul ilyenkor egyáltalán nem szennyez az autó -, így sikerült levinnem a fogyasztást 5,8 literre, de tényleg úgy vezettem mintha tojás lett volna a gázpedál alatt.

Sport módba kapcsolva pirosra váltanak a kormány mögötti és a központi kijelző színei, ilyenkor az autó maximális teljesítménye rendelkezésre áll (míg ECO módban kicsit visszavesz a rendszer), a gázreakció felélénkül, a váltás pedig gyorsabb lesz. Persze ne számítson senki rakétafokozatra, az autó önmagához képest lesz sportosabb, vagyis megpróbálja elhitetni velünk, hogy az, de valójában nem az.

A reális fogyasztás 6-7 liter között van, ami Sport módban 7,2-re is felkúszhat, de nem érdemes gyilkolni a verdát, nem áll jól neki és nem is szereti.

D07_0191

A csomagtartó mérete, ami 520 liter, a hátsó üléseket ledöntve 1600

A BMW 320d GT összkerékhajtással párosítva csírájában folyt el mindent, ami egy kicsit is vadíthatna az autó karakterén, és a Luxury felszereltség is inkább a visszafogottságra épül, nem úgy, mint a szintén rendelhető Sport Line vagy az M-packet csomagok. Ez rendben van így, hiszen külleme egy pillanatig sem sugallja, hogy itt bármi is történik menet közben a kényelmes andalgáson kívül.

A 320d GT xDrive 13,4 millós alapárról indulva sok-sok extrával 18,6 millióig  szaladt fel ennek a Luxury Line csomagos tesztautó ára. A 320d Touring xDrive közel egymillióval olcsóbb, a Limousine pedig 1,2 millióval kedvezőbb árról indul, ugyanúgy összkerékhajtással, automataváltóval. A gyakorlatilag egyetlen közvetlen riválisnak tekinthető Audi A5 Sportback 13,2 milliónál kezdődik.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Tágas utastér
  • Nagy csomagtartó
  • Kényelmes ülések elől és hátul
  • Remek úttartás
  • Egyedi megjelenés
  • Családbarát
  • Biztonság
  • Az egyik legunalmasabb BMW
  • Lomha
Neked, hogy tetszik a BMW 320d GT?
átlag
7.37
szavazat
678
Neked, hogy tetszik a BMW 320d GT?