Mostanában nagyon megszaporodtak azon kereszteződések Budapesten, amelyekre a közterület-felügyelet kiemelt figyelmet fordít, hiszen tudják, hogy rengeteg autós szegi meg ezeken a helyeken a szabályokat. Vagy azért, mert figyelmetlenek, vagy azért, mert nem foglalkoznak a megváltozott forgalmi renddel.

Pedig ez óriási hiba, hiszen egy ilyen szabálysértésért 50 ezres büntetés jár. Akad olyan autós, aki már 5-6 csekket is begyűjtött egyetlen kanyarban, ahol már nem közteresek szedik áldozataikat, hanem fixen telepített kamerák, amik elől nincs menekvés, mindenki büntetést kap, aki szabálytalanul közlekedik az adott szakaszon.

Nézzük, hol kell nagyon figyelni, ha nem akarjuk súlyos összegtől megszabadítani pénztárcánkat:

1.- A Bécsi út és a Szépvölgyi út kereszteződése

A Bécsi út és a Szépvölgyi út kereszteződésében minden nap tömegével akadnak autósok, akik a kötelező haladási irányt figyelmen kívül hagyva, jobbra kanyarodnak a lámpánál, holott innen csak egyenesen szabadna továbbhaladni. Régebben ebből a kereszteződésből valóban lehetett jobbra is kanyarodni, ám a fonódó villamoshálózat 2016. január 16-i átadása óta már csak egyenesen szabad továbbhajtani, amire tábla, illetve a jelzőlámpa nyíl alakú fénye is felhívja a figyelmet, az útburkolati felfestésről nem is beszélve.

15231692_1536067366419868_1293680519_o-601x414-1-620x414

Nemrég felfigyeltünk rá, hogy több kamerát is kihelyeztek a fent említett gócpontba, és az addig sűrűn látott közterület-felügyelők is felszívódtak.  Ebben az egy kereszteződésben, a kamerák fotói alapján, csak februárban 203 150 000 (igen, kétszázhárommillió!) forintnyi bírságot szabtak ki.

2.- Bécsi út 134., Praktiker

Hasonló helyszín a Bécsi út 134. szám alatt található Praktiker is, ahová a 2014-es Google utcakép alapján még vígan kanyarodhattunk bármelyik irányból. De azóta a szabály változott, már nem lehet balra kanyarodni a barkácsáruházba, sokan mégis megteszik, őket számos esetben a közterület-felügyelet munkatársai várják 50 ezres csekkel.

img_7004-620x414-1

3.- Evező utca és a Lajos utca kereszteződése

Nemrég egy olvasónk került szorult helyzetbe az Evező utca és a Lajos utca kereszteződésénél. Nemrég adta el öreg autóját 600 ezer forintért, most lehet, hogy ebből 400 ezret elvisz a közterület-felügyelet. 8 darab, egyenként 50 ezer forintos bírságcsekket kapott tőlük az elmúlt hetekben, és vannak nála rosszabb helyzetben lévő Evező utcai lakosok is.

Első ránézésre egyszerű, és teljesen érthető okból. A III. kerületi csendes kis utcácska autósai a Lajos utcára forduláskor megszegték a kötelező haladási irány tábla előírását, és nemcsak jobbra, ahogy a tábla engedi, hanem balra is fordultak

2-4-620x414

Olvasónk egy másodpercig sem vitatja a szabályszegést, csakhogy szerinte az Evezőből a belváros felé autózó itt lakók sok éve azért szegik meg a tábla utasítását, mert így kevésbé balesetveszélyes kikanyarodni a 2 x 2 sávos, rendkívül zsúfolt Lajos utcára. Oda – épp a forgalom miatt – ugyanis csak akkor tudnak a tábla tiltása ellenére kikanyarodni, ha lámpa állítja meg a kereszteződéstől pár méterre a balra haladó járműtömeget. Így szerinte, és az itt lakók sok éves tapasztalata szerint teljesen veszélymentesen ki tudnak kanyarodni az utcájukból. Igaz, közben megszegik a KRESZ-t. Tovább…

4.-  József körút és a Baross utca kereszteződése

Az utóbbi években több ezer autóst megbüntettek a József körút és a Baross utca kereszteződésében, mert tilos jobbra kis ívben a körútra kanyarodni. Kamerarendszer figyeli a csomópontot, ezért az autósok biztosan megkapják az 50 ezres büntetést, a KRESZ kötelező haladási irányra vonatkozó szabályainak megsértése miatt.

Ebben a kereszteződésben 2015-ben 270 millió forintnyi büntetést szedett be a Józsefvárosi Közterület felügyelet.

5.- Újpesten az Istvántelki útról felkanyarodni a hídra

„Kb 50 évig nem volt probléma Újpesten az Istvántelki útról (StopShop mögötti utca) felkanyarodni a hídra, ami átvisz Palotára a XV. kerületbe. Gondolom elfogyott a pénz vagy a VEDA nem hoz eleget nem tudom, de az utóbbi 1-2 hétben egyre több ismerősöm kapta meg az alábbi levelet és mellé az 50.000 Ft-os csekket” – írta egy felháborodott autós Facebookon, hiszen a felfestés nem volt egyértelmű, sőt le is volt kopva, mégis büntettek. Azóta újrafestették a kereszteződést.

Ismersz még hasonló kereszteződést, ahol mostanában röpködnek a nagy összegű bírságok?

Tarlós István pedig hétfő reggel a TV2 Mokka című műsorában a térfigyelő kamerás büntetések ügyében problémának nevezte, hogy a közterület-felügyelők következetesen, és a jelek szerint visszatérő módon szabálytalanul büntetnek. A közterület-felügyelő akkor büntethetne szabályosan, ha nemcsak a közterület-felügyeleti kamera felvételére támaszkodna, hanem a helyszínen lenne, és ott szabná ki a büntetést. A legtöbb esetben nem ez történik, hanem egy szobában ülve a kamera felvétele alapján büntet, ez szabálytalan – fejtette ki.

Tarlós István úgy fogalmazott: “megpróbálok beavatkozni, amennyiben igaz az, hogy Budapest egy város, és minden kerületben én vagyok a főpolgármester”. A kerületi közterület-felügyeletek jelen pillanatban is még teljesen önállóak és eléggé dezorganizáltan működnek” – értékelte. “Az a véleményem, hogy a szellemiségüket is, és a helyzetüket is érdemes volna felülvizsgálni” – mondta a főpolgármester, aki azzal indokolt: a közterület-felügyeletet nem arra találták ki, hogy az autósokat üldözve szabályos “pénzbehajtásnak látszó akciókat bonyolítsanak le”.Tovább…

A behajtási tilalomra, a kötelező haladási irányra (és kanyarodásra) és a korlátozott övezetere vonatkozó szabályok figyelmen kívül hagyása miatt évek óta büntethetnek a közterület-felügyelet emberei a megfelelő kameraképek birtokában. Úgy tudni, a fenti szabálytalanságok nem szabálysértési bírsággal, hanem közigazgatási bírsággal sújtandó szabályszegések. A 156/2009. (VII.29.) számú kormányrendelet a közigazgatási bírság összegét 50 000 forintban határozza meg a kötelező haladási irány megszegése esetében és 30 ezer a másik két esetben, alternatív összeg nincs. A bírság objektív alapon is kiszabható, így ha a járművezető nem ismert, az üzembentartó köteles kifizetni az összeget.