Tisztában vagy vele, hogy mikor milyen buszt kell kiengedned a megállóból, vagy hogyan kell viselkedni autóval ilyen esetben? Most néhány kérdésre választ adunk.

A KRESZ-szabály így hangzik: 

Lakott területen belül a járművek vezetői kötelesek az elindulási szándékot jelző, menetrend szerint közlekedő autóbusznak, trolibusznak, az iskolabusznak és a gyermekeket szállító autóbusznak a megállóhelyről való elindulását – ha ez hirtelen fékezés nélkül megtehető – lassítással, szükség esetén megállással is lehetővé tenni. Az autóbusz, az iskolabusz, a gyermekeket szállító autóbusz, valamint a trolibusz vezetője azonban ilyen esetben is csak akkor indulhat el, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről.

Ez alapján jogosan merül fel a kérdés, hogy ha az elinduló járműveknek kell alkalmazkodni azokhoz, akik a közlekedésben részt vesznek, és a megállóból kihajtani készülő busz is elinduló járműnek minősül, miért kell elsőbbséget adnunk neki lakott területen belül? A válasz roppant egyszerű: azért, hogy ne kelljen percekig várnia a busznak minden egyes megállóban, mielőtt biztonságosan el tud indulni, hiszen ez jelentős késést okozna a menetidőben.

Egy mondatban úgy lehetne összefoglalni, hogy az autóbusz elindulását segíteni kell. De nem mindegyik busznak van meg ez a privilégiuma, mutatjuk a kivételeket.

Akinek jár az elsőbbség, vagyis a segítség: a menetrend szerint közlekedő járatok, trolik, iskolabuszok.

Akiknek nem jár az elsőbbség: nem menetrend szerint közlekedő buszok (pl. kirándulóbusz, városnézőbusz), taxik.

A nagyobb sebességről történő veszélyesebb fékezés és a gyengébb forgalom miatt lakott területen kívül a menetrend szerint közlekedő járatot sem kell kiengednünk a megállókból.