Az elmúlt egy, másfél évtized legnívósabb bajnoki sorozata lehet az idei, hisz Miskolcon 16 közel egyforma technikával versenyző páros küzdhet meg a győzelemért, ráadásul ez a szám még bővülhet, hisz van olyan kettős, akinek még nem készült el az autója a borsodi futamra.
A tavalyi bajnokság elő 10 párosa közül nyolcan idén is ott vannak a mezőnyben, ráadásul ez a nyolc kettős mind R5-ös autóval vág neki a küzdelmeknek. A két legnagyobb hiányzó a 2008-as bajnok, a tavaly negyedik Spitzmüller Csaba és a hétszeres bajnok Ifj. Tóth János. Spici három évtized ralizás után szakágat váltott és a rallycross felé vette az irányt, míg Janika távolmaradásának, mint ebben a sportban általában, financiális okai vannak. Két nagy név tehát idén hiányzik a táncból, de egy év világbajnoki szereplést követően újra ott van a mezőnyben Turán Frigyes, illetve a Ranga testvérek is becsatlakoznak az ORB körforgásába. Ranga Péter a 2016-os Mecsek Rallye-n már letette a névjegyét, hisz a második helyen zárta a hazai futamát, míg bátyja László, 2010 után fut ismét teljes szezont az első osztályban.
A 2016-ban hatodik Velenczei Ádám idén egy vadonat új Hyundai i20 R5-öt állít csatasorba, míg az N csoport elmúlt két évének bajnoka egy Skoda Fabia R5-tel lépett fel a király kategóriába. Baloghoz hasonlóan, a tavalyi évben három dobogós helyet felmutató és minden futamon pontot szerző bronzérmes, Vincze Ferenc is egy R5-ös Fábiában ül az idei évben, míg a Herczig távollétében az utolsó két futamot megnyerő Hadik András maradt a már jól bevált Ford Fiestánál. A futamgyőzelemre mindenképp esélyes kihívók sorát erősíti még Kazár Miklós (Ford Fiesta), és Ollé Sándor (Skoda Fabia) is.
A trónkövetelők pedig mindnyájan az elmúlt két évben magabiztosan duplázó Herczig Norbert koronájára áhítoznak. A háromszoros bajnok természetesen örül az új kihívásnak és örömmel veszi fel a kihívók által elé dobott kesztyűt.
„Nagyon örülök, hogy ilyen sokan vagyunk. Kijelenthetjük, hogy technikai szempontból kiegyenlített lesz a meccs, az adott versenyeken az fog dönteni, hogy kinek milyen a formája, hogy ki, hogyan tudta az adott pályaszakaszra, talajtípusra magára állítani az autót. Nagy küzdelemre, jó értelembe vett komoly csatákra számítok. Személy szerint elképesztően motivált vagyok, amióta tudom, hogy ilyen sokan leszünk. Azt gondolom, hogy az elmúlt évek tapasztalata és a megszerzett rutin alapján mi is az esélyesek között vagyunk. Azzal a technikai és támogatói háttérrel, ami mögöttünk áll, nem lehet más a cél, mint hogy az első helyért versenyezzünk.”
A pénteki, tét nélküli prológot követően szombaton hat, míg vasárnap nyolc gyorsasági szakaszt kell majd teljesítenie az ORB 57 párost számláló mezőnyének. A programban kizárólag klasszikus, ízig-vérig rali pályák szerepelnek, így megkérdeztük a címvédőt, hogy szerinte melyik lehet az a szakasz, ami döntően befolyásolhatja majd a verseny végeredményét.
„A hosszúsága miatt Mályinka az, ahol talán dűlőre lehet vinni a dolgot, de a Kánó-Ragály gyorsasági is tele van buktatókkal. Rossz minőségű az aszfalt, sok a felhordás, néhol már murvás részek is vannak azon a szakaszon. Aki ott bátrabban át mer menni, az akár komoly előnyt is fel tud építeni, de ha a hosszát nézem, akkor mindenképpen mályinkai az a gyors, ahol előnyt lehet kovácsolni az ellenfelekkel szemben.”
Hogy igaza lesz-e Herczig Norbertnek és a címvédő triplázik-e Miskolcon, vagy a helyi versenyzők hátát nézi majd a mezőny, az csak vasárnap este negyed kilenc körül derül ki, amikor a verseny győztese áthajtott a céldobogón.
A versennyel kapcsolatos részletes információk, térképek a futam hivatalos weboldalán, az alábbi linkre kattintva érhetők el, amit érdemes alaposan végig böngészni, mert a rendező tájékoztatása szerint az előzetesen kiadott időtervhez képest szombaton egy órával korábban kezdődik a program.
A prológ végeredménye ezen a linken hozzáférhető.
Fotó: Molnár János, Szabó-Jilek Ádám
Szöveg: Vörös Gergő