A témával kapcsolatos kerékpáros állásfoglalást nálunk sokkal jobban leírja a minimalmass.hu cikke: “Az egy nyomon haladó járművek – különösen a kerékpárok – előzésekor nagyobb oldaltávolságot kell tartani, számítva e járművek oldalirányú mozgására is. Az ilyen járművek előzésekor általában 1 méter körüli oldaltávolság tartása tekinthető biztonságosnak.”
Egy dolog van, ami közös ezekben, és az a reakció azok részéről, akik még esélyesen életükben nem ültek bringán (vagy ha mégis tekernek, akkor járdán, mert félnek az olyan gépjárművezetőktől, mint ők maguk), és főben járó bűnnek tekintik, ha valaki nem az út szélén megy, ellenben elnézhetőnek tartják azt, ha valaki ezt centizéssel, tehát a másik veszélyeztetésével honorálja.
Külföldön sok helyen 3 láb, vagyis kb. 90 centi az előírt minimum oldaltávolság. Várjuk a KRESZ frissítését, amibe bekerül az előzési távolságra vonatkozó kitétel, hogy a komolyabbakról ne is beszéljünk, hiszen itthon sajnos az van a köztudatban, hogy amíg nincs gázolás, addig nincs gond. A forgalmat nem a személyautók/gépjárművek jelentik, hanem mindenki. Járműfüggetlenül, de még jármű nélkül is.
Autósok Facebook reakciói a képpel kapcsolatban:
- „Azonos út, azonos szabályok, azonos jogok.” Oké, lámpát, sárvédőt, kötelező biztosítást, két évenként átvizsgálást nem kis pénzért. ;-) Ja, és tekerj egyet nekem is, légyszi. :-D Miről beszélnek ezek…?
- Komoly „kérés” értéke van egy olyan felhívásnak ahol a kérő fél alapból nem tartja be a számára előírt szabályokat. Gondolok itt a védőfelszerelésekre, és kivilágításra. (Tudom! A védőfelszerelést a fotó kedvéért vette le, és a fotós mögött van, és a világítást szürkületkor felszereli…)
Autósként azért több időt vesztettünk már lassú autós, teherautó, busz, traktor mögött araszolva, mint amennyit egy-egy kerékpáros miatt. Nem nehéz kivárni a lehetőséget, amikor biztonságosan megelőzhetjük a tekerve közlekedőt. Városban ráadásul nagyon sok idő nyerhető a veszélyes, gyors előzéssel, a minimalmass szerint a „személyautók átlagsebessége Budapesten – a belsőbb területeken – évek óta 13-15km/h körüli. (2005-ben a városi átlag 22.3km/h volt, beleértve a külsőbb területek gyorsforgalmi szakaszait is!) Mivel már sokkal többen bringáznak, mint pár évvel ezelőtt, amikor ezek a számok publikálódtak, elképzelhető, hogy az átlagsebesség már 16km/h-ra növekedett. Egy átlagos bringás átlagsebessége 20km/h körüli, nem véletlenül optimalizálják külföldön több helyen is erre a sebességre a bringás lámpákat.