Röviden – Volvo V90 Cross Country D5 AWD
Mi ez? A Volvo középkategóriás kombija, a V90-en alapuló szabadidő-autó, dízelmotorral összkerékhajtással. Az XC 70 2017-ben piacra került utódja.
Mi tud? Csendben, takarékosan rohanni autópályán, majd magabiztosan mozogni a földúton is, miközben utasai a luxust élvezik.
Mibe kerül? A V90 CC alapára 15 708 000 forint, 235 lóerős dízelmotorral az 17 433 000 forintról indul, a tesztben szereplő autó extrákkal növelt ára pedig 24 511 000 forint.
Kinek jó? Annak, aki szabadidő-autót keres, amely más hangulatot kínál, mint, amit a német prémium márkák nyújtanak, de nem akar lemondani a luxusról.

Húsz éve mutatkozott be a Volvo középkategóriás kombi modelljéből készült szabadidő-autó.  Az akkor V70-esből kialakított Cross Country három generáción át létezett. Ám a V70-t tavaly leváltó V90 után immár új néven V90 Cross Country-ként folytatja a történetet, amelynek alapvető üzenetet 1997 óta nem változott.

XC_cc

Külső

A V90 karosszériája alapvetően letisztult, de Cross Country számára felszerelt kiegészítőkkel robosztus megjelenésre váltott.  Ez már nem egy kombi, hanem egy valódi szabadidő-autó. Elöl és hátul lemezek védik az alvázat, a küszöb és a sárvédő-szélesítések pedig fényezetlen feketék.  A CC-nek is jól áll a maseratis, befelé hajó hűtőrács, a Thor kalapácsát mintázó menetfény, az integrált kipufogóvégek, de az én kedvencem, az ék alakú csomagtérajtó. Mintha tolatáshoz is száguldásra tervezték volna

A képek nagy adják vissza, milyen agresszív dög V90 CC. Ez elsősorban az emelt karosszériának és az óriási, 245/45 R20 abroncsainak köszönhető. A Cross Country majd hét centivel magasabb, mint a V90, a hosszúsága (4,93 méter) és szélessége (1,89 m) ugyanakkor alig változott. Tengelytávolsága ugyanúgy 2941 mm, így pedig a kényelem nem szenved csorbát.

 

Volvo V90 CC – a luxusbunker 2
Erőt sugároz a két masszív kipufogóvég

Erőt sugároz a két masszív kipufogóvég

Belső

Nagyon jó minőségérzetet nyújt a V90 Cross Country.  Itt nem ígéret a luxus, hanem valóban érezni, sugárzik a részletekből.  Nemcsak az anyagminőség elsőrangú, de az összeszerelésben sem tapasztaltunk hibát. Én alapvetően inkább a fémbetétre szavazok, de az itt használt fekete diófa-betét nemcsak látványra, de tapintásra is különleges. Emellett olyan részletek teszik egyedivé az utasteret, mint az álló tájolású szellőzők, amelyek fényes felülete, illetve a rostélyt szabályozó csiszolt tekerőgomb valóban elegáns, de a hangszórók is inkább tűnnek designelemnek, mint funkcióval bíró tárgyaknak.  Az ajtók masszív eleganciával záródnak és zárják ki a külvilág hangjait.

Borzasztóan csendes a kocsi, alig van zaj benne. Padlógázas gyorsításnál hallani a motort, de egyéb hang alig-alig van, sem a szél, az út és a kerekek zörejei csak minimálisan jutnak el utasokhoz. Ha pedig ennyit sem akarunk, akkor elég bekapcsolni a hifit. A Bower and Wilkins koncerttermet varázsol az autóból, és ezt érdemes szó szerint venni, mert amellett, hogy van stúdió beállítása is, választhatjuk a göteborgi koncertermet, ilyenkor olyan, mintha a zenekar a motorháztető előtt muzsikálna.  Összesen 19 hangszórót szereltek a kocsiba, amelyek közül kettő a műszerfalba került, illetve van egy mélynyómó is a rendszerben.

A kényelmesre hangolt autóban sport vezetőülés és vaskos sport kormány csábít vezetésre. Az ülésben van masszázsfunkció, fűtés, hűtés, a kényelemről állítható deréktámasz, oldalpárnák és combtámasz gondoskodik. A könyöktámaszok remek helyen vannak, az egész autó körbeöleli a vezetőt és megtámasztja minden irányból. Egy méretre szabott fotelből irányíthatunk egy luxusbunkert.

A hátul ülök kényelméről külön szabályozható hőmérséklet gondoskodik, a tesztautóba négyzónás klíma került. Hátul is van légbefúvás a lábaknák, az ajtók felől és középen is. Van akasztó és olvasólámpa is. Nem mondható szűkösnek a kocsi, de a hatalmas sötétített, nyitható üvegtető még tágasabbnak mutatja az utasteret, ha nyitva felejtettük a távirányítóról is zárható.

Elegáns. Nem de?

Elegáns. Nem de?

Kiemelkedően kényelmesek a feláras ülések

Kiemelkedően kényelmesek a feláras ülések

Sok autógyártó az érintőképernyők megjelenésével nem igazán talált jó megoldást a hangerőgombnak, ami pedig a legtöbb autózás során használt eszköz, a Volvo jól döntött. Egy a műszerfalon hangsúlyosan, szinte díszként jelen lévő gombot alkotott, az XC90 után az S90 és V90 is megörökölte. Azonnal megtalálható és funkcionális.

Mind a műszerfal helyén lévő, mind a központi kijelző képe nagyon szép. A vezető előtti 12 colos adapatív, TFT többféle megjelenítést tud, így választhatunk, akár elegánsabb, akár sportosabb designt, miközben akár a navigációs rendszer térképe is megjeleníthető a hagyományos információk mellett. A műszerek mérete attól függően változik, hogy a navigációs rendszer milyen információt jelenít meg.

A vezetőt head-up display is segítheti, amely olyan sokrétű információt ad, hogy szinte feleslegessé teszi a hagyományos műszerfalat.  Sebességet, a sebességhatárokat, a navigációs információkat is megjeleníti.

A műszerfal közepén található 9 colos, álló tájolású képernyő „mögött” futó menü gyors, de annyira összetett, hogy napokig tart egy-egy mélyebben lévő funkció elérésének megtanulása. Ebben a német konkurensek előrébb járnak a Volvónál. USB csatlakoztatva a megfelelő mobilkészüléket, Android Auto és Apple Car Play is futtatható, így az autó kijelzőjéről kezelheti telefonját a tulaj.

A csomagtartója 560 literes, kialakítása inkább hosszú lapos, mint mély és széles. A bővítése egyszerű az utastér felől is egyetlen gombbal ledönthetők a hátsó ülések támlái, ilyenkor több mint 1,5 köbméternyi hely marad szabadon, így bátran költhetünk az Ikeában, haza tudjuk vinni. A tesztautón a csomagtérajtó elektromos mozgatású, nyithatjuk az ajtóról magáról, a műszerfalról, a távirányítóról vagy akár láblendítéssel is. Nem mondanám bolondbiztosnak a rendszert, háromból egyszer sikerült így kinyitni vagy becsukni az ajtót, volt, hogy már táncot jártam, de semmi.

Lehet sportos hangulatú a műszerfal

Lehet sportos hangulatú a műszerfal

Koncerttermet is szimulálhat a hifi

Koncerttermet is szimulálhat a hifi

Motor

Négyféle teljesítménnyel, két benzines (254 és 320 LE) és két dízelmotorral (190 és 235 LE) kapható a Volvo V90 Cross Country. A tesztautóban a D5 néven futó erősebb 2,0 literes dízel dolgozott, amelynek maximális nyomatéka 480 Nm. Ezt a motor két turbó lélegezteti, az egyik változó lapátállású, így alacsony és magas fordulatszámon is ideálisabban tölt. Ugyanakkor a turbólyukat egy kiegészítő tartály beépítésével szüntette meg a Volvo. A légkompresszorral töltött egységből a turbóra ereszti a levegőt a rendszer, ha a vezető alacsony fordulatszám mellett akar erőteljesebben kigyorsítani. Padlógáz esetén nagyon megindul a V90 CC, tömegét és méretét meghazudtolóan gyorsít.Ha ezt gyakran használjuk, akkor messzire kerülünk a gyár által ígért fogyasztástól. Negyedrészt autópályán, illetve főként városban használva 9 literes átlagfogyasztást sikerült összehoznom.

Adatlap

Volvo V90 Cross Country D5 AWD

Motor S4, turbódízel, 1969 ccm
Teljesítmény 173 kW (235 LE) / 4000
Nyomaték 480 Nm / 1750-2250
Gyorsulás (0-100 km/h) 7,5 mp
Végsebesség 230 km/óra
Fogyasztás (vegyes) 5,3 liter
Listaár: 17 433 000 Ft

Sebességváltója nyolcfokozatú Aisin-Warner, amely hasonlóan kiváló darab, mint a már-már legendás ZF. Ha kell, észrevétlenül teszi a dolgát, finoman dolgozik mintegy végtelennek tűnő áttétellel, ha kell sportosan, gyorsan kapcsol vissza. A kormány mögötti fülek csak mutatóba kellenek, gyakorlati hasznuk nincs.

Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul multilink futómű tartja a kapcsolatot az úttal. Hátul ezt egészíti ki a légrugó, amely aktív vezérlés mellett igazodik a sebességhez és az útviszonyokhoz. Gyakorlatilag kisimítja az úthibákat a futómű, miközben a kanyarokban a súlyához a magasságához képest is meglepően stabil a kocsi. A kormányzása nem sportosan direkt, hanem inkább túraautós, az ideálisnál nagyobb rásegítés pedig azt az érzést nyújtja, mintha az egész autó könnyű lenne, mintha szerpentinre termett volna. Aztán persze gyorsulásnál és főként fékezéskor érződik tömeg.

Az, hogy erőből lő ki a kanyarokból, nemcsak a motornak köszönhető, de ebben szerepe van BorgWarner ötödik generációs összkerékhajtási rendszerének is, amely mindig a legjobban tapadó kerékre küldi a legtöbb nyomatékot. Álló helyzetben aktív a 4×4, hogy jól rajtolhasson a kocsi, majd normál vezetési helyzetben az első kerek kapják a nyomatékot, ha azok kipörögnének, akkor kapcsolódnak be ismét a hátsók. Oda a nyomaték maximum 50 százaléka juthat.

Persze a Cross Countrynál terepen is jól jön, hogy rendelkezésre áll a négykerék-hajtás, amely az emelt hasmagassággal és a lejtmenetvezérlő is segítségével igazán ügyesen boldogul az úttalan részeken is. A menüből egyébként kapcsolható terep üzemmód, amely motor és hajtáslánc működését is módosítja, automatikusan működik a lejtmenet vezérlés, így csak kormányoznunk kell, a fékezést és a gázadást a kocsi maga végzi.  Összesen négyféle vezetési mód választható, amelyekben a motor, a gázreakció, a sebességváltó, a kormányzás, illetve az aktív futómű hangolása is megváltozik.

Vezetés

Rengeteg vezetőtámogató rendszer van a V90 CC-ben, kezdve a holttérfigyelőtől, a távolságtartó tempomaton át, a vészfék-asszisztensig vagy ott a sávtartó rendszer. Utóbbi az elektromos szervokormánnyal együtt dolgozva igyekszik megakadályozni, hogy az autó áttérjen a másik sávba, ha használjuk az irányjelzőt, akkor persze nem dolgozik ellenünk. A kormányt elengedve képes önállóan is a sávban tartani a kocsit és tartani a távolságot az előttünk haladóhoz képest.

A rendszer a frontális ütközéseket és az útról való leszaladást is igyekszik megakadályozni, utóbbi esetben a fékeket is beveti. Ha aktív a holttérfigyelő, akkor nem engedi, hogy sávot váltsunk, ha ott egy autó túl közel van.  65 km/óra felett működik a cirkáló mód is, ha vezető leveszi a lábát a gázpedálról, nem működik a motorfék, hanem szabadon fut a kocsi.

Képes önállóan megtalálni a parkolóhelyet a kocsi és oda beállni, illetve onnan kiállni is. Állítólag az autónál 20 százalékkal nagyobb hely is elég. Ha magunk parkolnánk, akkor 360 fokos kamerakép segít, illetve a keresztirányú forgalomfigyelő, ami jelzi, ha mögöttünk 30 méteren belül, érezik valaki. Ez igen hasznos, ha merőleges parkolóból, vagy kapuból tolatunk ki.

Tolatókamera és 360 fokos kamerakép is segíti a vezetőt a manőverezésben

Tolatókamera és 360 fokos kamerakép is segíti a vezetőt a manőverezésben

Négyzónás klíma is elérhető

Négyzónás klíma is elérhető

Költségek

Volvo V90 Cross Country D5 AWD és vetélytársai – Listaár, forint
Volvo V90 Cross Country D5 AWD Aut (235 LE) 17 433 000
Subaru Outback Kombi Sport EyeSigh (150 LE)
12 980 000
Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI Stronic (218 LE) 18 061 510
Mercedes-Benz E 220 d 4MATIC All-Terrain (194 LE) 17 128 870

Nem olcsó dolog a kombiból faragott szabadidő-autó, ha prémium kivitelben szeretnék 200 lóerő körüli teljesítménnyel. Az Audi, a Mercedes és a Volvo is megkéri az árát. A Volvónál valamivel 16 millió alatt indul az árlista, míg az erősebb dízellel már 17 433 000 forintba kerül, mindezt rengeteg extrával.

Persze így még nem kapjuk meg a képeken látható juharbarna metál, fehér bőrülésekkel szerelt gépet, ehhez már több mint 24 millió forint kell. Olyan tételek növelik az autó értékét, mint a négyzónás klíma (223 000 Ft), a légrugózás (427 000), a nagy szilárdságú oldalablakok (291 000), a luxusülés (217 000), 20 colos kerekek (640 000), a csúcskategóriás hifi (1 163 000), üvegtető stb. stb. ( Ide kattintva lehet böngészni az árlistát)

Mindezekkel együtt azonban valóban az élet császárának érezhetjük magunkat, akit ráadásul sokkal-sokkal többet szeretnek, mint utálnak, ha egy ilyen autóval jár. Ebben az autóban utazva nyugalmat nyer az ember, ami nagyon sokat ér.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Erős, takarékos motor
  • Rossz úton és autópályán is jól teljesítő futómű
  • Elegáns, csendes utastér
  • Tágas belső
  • Kiváló hifi
  • Modern vezetőtámogató rendszerek
  • Komoly biztonsági arzenál
  • A láblendítéses csomagtérnyitás nem mindig működött
  • Bonyolult menü
  • Magas alapár
  • Drága extrák
Hány pontot ér a Volvo kombiból faragott szabadidő-autója?
átlag
8.19
szavazat
647
Hány pontot ér a Volvo kombiból faragott szabadidő-autója?