Röviden – Mercedes-Benz Vito 111 CDI KA/L | |
---|---|
Mi ez? | A Mercedes-Benz hétköznapi áruszállításra tervezett kis áruszállítójának harmadik generációja |
Mit tud? | Elnyel két raklapnyi árut, az elöl utazóknak pedig kényelmes, komfortos utazást biztosít. Start-stop rendszer nélkül is meglepően visszafogott a fogyasztása. A Vito jelenleg az egyetlen transzporter ebben a szegmensben, mely első-, hátsó- vagy összkerékhajtással rendelhető |
Mibe kerül? | Az általunk kipróbált modell alapára nettó 6 350 000 forint, de most a Mercedes-Benz kedvezményes áron, nettó 5 289 00 forintért kínálja |
Kinek jó? | Mindenkinek, aki kedveli az elegáns, igényes megjelenésű áruszállítókat |
Hihetetlen, de az áruszállítóként, illetve kisbuszként is készülő Mercedes Vito már 21 éve van gyártásban, így nemcsak európai, de amerikai mércével mérve is betöltötte a felnőttkort. A kissé szögletes első generáció egészen 2003-ig készült, majd jött a kerekebb idomokkal rendelkező utód. A Mercedes ettől kezdve a személyszállítós változatot Vito Tourerként, míg a furgont továbbra is Vitóként értékesítette. Nem mellesleg túrázós, természetjárós „camper” is létezik belőle. A harmadik generáció 2014-ben került gyártásba, végre a Mercedeshez méltó formatervvel és megjelenéssel.
Szerkesztőségünkhöz szerényebb felszereltségű változat érkezett, melyben alig volt 300 kilométer. A kis futásteljesítmény még izgalmasabbá tette az egyhetes tesztidőszakot.
Külső
Nem túlzás azt állítani, hogy a dizájn szempontjából ez az eddigi legjobban sikerült Vito. Nyilván ez a V-osztállyal való rokonságnak köszönhető. Az ívelt halogén fényszórók, valamint a lendületes, de letisztult élekkel rendelkező lökhárító így is kiemeli a modellt a hagyományos furgonok világából. A brillant-ezüst metálfényezés pedig tetszetősebbé varázsolja az áruszállítót, egyenesen elegáns megjelenést kölcsönöz neki.
A kipróbált Vito 4,89 méter hosszú, 2,24 méter széles és 1,82 méter magas és nagy, 3,2 méteres tengelytávolsággal büszkélkedhet. Persze, nem ő a legnagyobb, létezik még a Vitóból hosszú (5,14 m), valamint extra hosszú változat (5,37 m) is. Kevés járműről mondható el, hogy jól áll neki a színezetlen műanyag lökhárító, de ez most igaz, a Vito megjelenését mesterien kiegészítik a műanyag elemek. Így van ez a hátsó ajtóknál is. Igaz, a tetőig vezetett keskeny műanyag sáv, mely a hátsó lámpatesteket is magába foglalja, kissé az Opel Vivarót juttathatja eszünkbe.
Belső
A Vito komfortos utazást kínál a sofőr és kísérője számára, ami elsősorban a fülke nagy belmagasságának (1,26 m) és a hatalmas lábtérnek köszönhető. A tunja-fekete üléshuzattal ellátott ülések elsőre kényelmetlennek tűnhetnek, mivel keményebbek a megszokottnál. Ennek ellenére a hosszú távú utazásokat sem tudják megkeseríteni. Ugyancsak a kényelmet hivatott növelni a vezetőülés jobb oldalán lehajtható, állítható magasságú karfa, mely ebben a szegmensben a legtöbb modellnél izzadtságszagúra sikeredik. Kivétel ez alól a Vito, melynél ez a támaszték teljes értékű, kényelmes kiegészítőnek tekinthető.
A furgon műszerfala jól áttekinthető, viszont a kormánytól jobbra eső rész kissé ormótlan. A krómozott belső légterelők és az ajtónyitók viszont elegánssá teszik a hétköznapi használatra tervezett furgont, ahogy a gumiszőnyegek alatt megbúvó velúrszőnyegek is. A tesztautóban található Audio 10 konzolból akár telefonhívások is indíthatók, de leginkább a rádió kezelésére szolgál. A kommunikációs eszköz Bluetooth kihangosítási funkcióval is rendelkezik, emellett SD-kártyáról is játszhatunk le zenefájlokat. Eltekintve a rádió alatt kialakított kis miniatűr résektől, a Vitóban elegendő tárolórekesz áll rendelkezésre: az első szélvédő alatt három nyitott irat- és mappatartót alakítottak ki.
A raktér jobb oldali tolóajtó, valamint kétszárnyú, 180 fokban nyitható hátsó ajtón keresztül közelíthető meg. A feljutást mindenhol széles küszöbök teszik lehetővé. A 2,58 méter hosszú és 1,25 magas raktérnél a Mercedes tulajdonképpen hozza a kötelezőt. Falait övvonalig farostlemezekkel burkolták, hogy megóvják a sérülésektől. Ebbe a változatba két raklap fér el: egy keresztben, egy pedig hosszában a kerékívek között.
A rakomány rögzítésére alapesetben rögzítőpontok állnak rendelkezésre, de opcióként padló- és oldallemezbe ágyazott sínek is kérhetőek, így megakadályozható a szállítmány eldőlése, vagy szétcsúszása. A megfelelő világításról lámpácska gondoskodik, de igény esetén LED-es világítás is rendelhető. A kerékjárati ívek között 1,27 méter, míg az oldalfalak között 1,68 méter hosszú terület áll rendelkezésre. A vásárlók a zárt áruszállítós változatot hűtőkocsis kivitelben, illetve Sortimo polcrendszerrel is megrendelhetik.
Technika
Mielőtt rátérnénk a jármű viselkedésére, érdemes egy pillanatra elidőzni a 114 lóerős (84 kW) motornál. A Mercedes OM 622 DE 16 LA típusú erőforrása lényegében egy közös nyomócsöves Renault-blokk, melyet 2011-től többek között olyan modellekbe építenek be, mint a Renault Megane vagy a Mercedes C-osztály. Előnye, hogy beéri a 40 ezer kilométeres szervizintervallummal.
Adatlap
Mercedes-Benz Vito 111 CDI KA/L
Motor | OM 622 DE 16 LA (1598 cm3) |
Teljesítmény | 84 KW/114 LE |
Nyomaték | 270 Nm 1500-2500/perc között |
Max. rakfelület | 1,86 m2 |
Össztömeg | 2800 kg |
Fogyasztás (vegyes) | 6,7 l/100 km |
Listaár | 6 350 000 Ft |
A Mercedes Vito több szempontból különcnek tekinthető. Először is a kézifék nem a hagyományos módon, hanem a bal oldalon található pedállal „húzható be” és a felette lévő karral engedhető ki. Ez kicsit „nagyhaszonjárművessé” teszi. Másodszor pedig egyértelműen érezhető, hogy a karosszériakialakításnál nemcsak az áruszállítós, hanem a prémium kisbuszos szempontok is domináltak.
Vezetés
Ez legalább annyi előnnyel jár, mint amennyi hátránnyal, hiszen vezetés közben a lekerekített orr-rész miatt ugyan nehezebben lehet érezni a jármű elejét, a nyújtott A oszlopok és nagy felületű szélvédő miatt viszont jobb kilátás nyílik az útra. Ez leginkább a távolsági fuvaroknál jön jól.
Ettől függetlenül belvárosban sem rémálom a Vitót vezetni, sőt: terhelve és terheletlenül is kiválóan veszi a szűk kanyarokat, kereszteződésekben való befordulásokat. Ilyenkor nem tapasztalható a karosszéria bedőlése vagy ringatózása. A szervó viszont az első kilométereken érzékenynek tűnhet, de meg lehet szokni. A szériafelszereltséghez tartozó oldalszélasszisztens pedig valóban segít elkerülni a sávból való kitérést oldalirányú széllökések esetén.
A hatfokozatú váltó pozíciója megfelelő, és bár a fokozatváltás menet közben akadálymentes, de a rükvercet nehezebben vette tolatáskor. A tükrök egészen jól eltüntetik a holttereket, a zárt ajtók miatt csak rájuk lehetett hagyatkozni hátramenetben. Ez kezdőknek kevés lehet, ezért ajánlott ehhez a konfigurációhoz legalább egy parkolóradart választani. Ennek ellenére a Vitóval nem nehéz parkolni, csak nagyobb odafigyelést igényel. A modell fordulóköre falak között 12,9 méter, ennek köszönhetően könnyű megfordulni vele. Ezzel a variánssal szinte megegyező hosszúságú VW Transporter fordulóköre jóval nagyobb, 13,2 méter.
A fülkében tapasztalható zajszint autópályán sem vészes: 110-es tempónál sem volt tapasztalható a műanyag burkolatok zörgése vagy kopogása. A tesztidőszak alatt a Mercedes Vito 6,7-7 litert kortyolgatott el 100 kilométeren, a gyártó szerint ugyanakkor a start-stop rendszerrel ez az érték tartósan hat liter alá vihető (5,7 l/100 km). Erre joggal lehetne nagyképű a Mercedes. Az erőforrás egyetlen hátránya, hogy nehezen bírja az alacsony fordulatszámot, a legtöbb fokozatban 1100-1200 fordulatszámon már a kisebb fokozatért könyörög.
Költségek
A Mercedes-Benz Vito 111 CDI alapára 6 350 000 forint, de most a Mercedes-Benz kedvezményes áron, nettó 5 289 00 forintért kínálja. Ezért cserébe olyan fontos vezetéstámogató rendszereket kapunk, mint például az éberségfigyelő asszisztens, az oldalszélasszisztens, valamint a hegymenet-elindulást segítő asszisztens. A vezető és a két utas komfortérzetének növelése érdekében pedig félautomata Tempmatic klímaberendezés, valamint hőszigeteléssel ellátott szélvédő és oldalablakok állnak rendelkezésre.
Mindent összevetve a Vito reális választás lehet azok számára, akik a munka közben is előnyben részesítik a személyautós kényelmet, valamint az elegáns megjelenést. A modell még a nem kedvezményes áron is abszolút méltó versenytársa lehet a többi európai konkurensnek. Mindez elsősorban a gazdag alapfelszereltségnek köszönhető, hiszen szériában többek között oldalszél-, fáradtságfigyelő- asszisztenst, valamint elektromechanikus kormányzást is kínálnak a Vitóhoz.
A márka modell- és vetélytársai – Listaár, forint (nettó) | |
---|---|
Volkswagen Transporter RT 2.0 TDI 102 LE | 6 475 000 Ft |
Ford Transit Custom 2.0 TDICi 105 LE | 6 800 000 Ft |
Opel Vivaro 1.6 CDTI 120 LE | 6 165 354 Ft |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|