Ezt az EP vizsgálóbizottságának jelentése mondja ki, amelyet kedden fogadott el a Parlament.

Mi a probléma a dízelautók károsanyag-kibocsátásával?

A légszennyezés évente több mint 400 ezer korai elhalálozást okoz Európában. A mérgező nitrogén-dioxidot is magában foglaló nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásáért elsősorban a dízelautók a felelősek, ezért világszerte és az EU-ban is szabályozzák a kibocsátott káros anyagok határértékét, valamint a mérésüket.

Óriási port kavart, amikor 2015-ben kiderült, hogy a Volkswagen-csoport szoftveres manipulációval csökkentette az autói nitrogén-oxid kibocsátását a laboratóriumi tesztek során, így fény derült arra, hogy a valós közúti károsanyag-kibocsátás a laboratóriumban mért eredmények többszöröse is lehet.

A Parlament ezt követően állított fel vizsgálóbizottságot azzal a céllal, hogy kiderítse, hogy megsértették-e a gépjárműgyártók a kibocsátásmérés tesztelésére vonatkozó EU-s szabályokat. A bizottság azt is vizsgálta, hogy az Európai Bizottság és a tagállamok részéről történt-e mulasztás az EU-s szabályok betartása terén.

Javítani kell a mérések hatékonyságán

A gépjárműiparban alkalmazott kibocsátásmérést vizsgáló bizottság kedden elfogadott jelentése kimondja, hogy az Európai Bizottság és a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogén-oxid kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól, mégsem léptek fel a levegőminőség és közegészségügy védelmében.

„A tagállamok nagyon erőtlenül alkalmazták az európai törvényeket. Inkább az egyes országok autóipari érdekeit tartották szem előtt, semmint az állampolgáraik érdekeit és a levegő minőségét” – mondta Gerben-Jan Gerbrandy témafelelős.

Az EP-képviselők jelentésükben azt kérik, hogy az EU haladéktalanul fogadja el a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásról szóló törvénycsomagot, amelynek a vezetési körülmények széles skáláját és bizonyos fokú kiszámíthatatlanságot kell tartalmaznia a csalásra alkalmas eszközök kiszűrésére. A képviselők szerint emellett az autógyáraknak pénzbeli kártérítést kellene fizetniük a fogyasztóknak.

(Európai Parlament)