Aki sokszor és sokféle használt autó árát nézegeti az internetes keresőkben, az utóbbi néhány évben teljes átrendeződést tapasztalhat a magyar használtautó-kínálatban. A Használtautó.hu adatbázisában például a 2010 utáni Škoda Octaviákra rákeresve a dízelek a legolcsóbbak. Ugyanez ez a helyzet a Renault Mégane III-mal, a Mazda3-mal és sorolhatnánk a népszerű használt autókat.
A változás egyik oka valószínűleg a kínálat örvendetes tisztulása: egyre több autót hirdetnek meg a valós vagy ahhoz közelebbi óraállással, több mint 300 000 kilométerrel. De ez önmagában nem indokol ekkora átrendeződést, mert sokszor a benzines modellekkel összevethető futásteljesítményű dízelek is kevesebbe kerülnek a benzinmotoros modelleknél.
Ahogy a modern kori dízelek karbantartási, javítási költségeivel mind többen lesznek tisztában, egyre többen mondják azt, hogy nem kívánnak belenyúlni egy dízelmotoros használt autóba, amire majd ki tudja mennyit kell költeni. Ez az attitűd szerintem is indokolt, de az árak átrajzolódása érdekesebbé tette a használt dízeleket autókat. Mire figyeljen, aki használtan venne dízelmotoros autót és nem az itt megénekelt szívódízelek közül válogat? Öt hiba, amit ne kövess el, ha használt dízelt veszel.
1. Ne szállj el!
Ugye milyen csábítóak használtan a felső kategóriás dízelek? 2-3 millióért incselkedik veled a 2004 utáni Audi A6, szinte utánad dobják az E65-66-os 7-es BMW-t és egy fekete kilincses Suzuki SX4 árából tiéd lehet a Lancia Thesis vagy (a Thesisnél azért lényegesen üzemképesebb) Citroën C6. Most jöttek nyugatról, pont annyira tekerték az órájukat, amit látni szeretnél, 40-50 ezerért ment rá egy polír meg az üléskiszerelős kárpittisztítás és máris ragyognak.
Csodálatos ígéretek sorakoznak a murván, nehéz ellenállni. Még az a kollégám is, akihez tanulni járok használt autó ügyben, behúzott egy 2011 előtti dízel A6-ost, még csak nem is a hathengeres TDI-t, és pár hónappal később, egymillióval szegényebben engedte el a kezét.
Csak az vegye meg őket, akinek lesz pénze javíttatni őket, legalább megközelítve eredeti fényüket. Ha fáj kiadni az elfáradt alkatrészek pótlására egyszer 300 ezret és két hónappal később félmilliót, akkor jobban jársz egy újonnan olcsóbb, egyszerűbb autóval.
A menő, erős, felső kategóriás autókról azt is tudni kell, hogy nyugaton nem azért kerülnek eladósorba, mert kényelmük, biztonságuk, felszereltségük, erejük, belsősáv-tisztító hatásuk már nem a régi. Azért adják el őket nyomott áron, mert az ottani szervizek árszintjén nem érdemes őket üzemeltetni.
Színvonalasan javítva itthon sem olcsó fenntartani őket, ezért indul a berhelés, a részecskeszűrő kiverése seprűnyéllel, a motorvezérlés megtrükközése, a kendácsolás bontott elemekkel, talán épp lopott autókból. Folyton ég a sárga hibajelző meg néhány piros lámpa is, beteg az automata váltó, kopog a futómű? Ül a jobb sarka, mert kéne egy új légrugó 150 ezerért és a gumi még használtban vagy kínaiból is drága hozzá? Oda se neki! Amíg húzza a belét, tudsz vele járni nem? De. De akarsz is?
2. Ne csapongj az autók között!
Aki egy szívó benzines H Astra, FIAT Bravo 189 vagy Toyota Auris között vacillál, nem sokat kockáztat egyikkel sem. A dízelmotoros verziók minden típusból sokkal több rákészülést igényelnek, mint az egyszerűbb technikájú szívó benzinesek. (Turbós benzines használt autók vásárlásához itt adunk támpontokat.)
Aki dízelmotoros használt autóban gondolkodik, ne kövesse el azt a hibát, hogy egyik nap a Chrysler Voyager, máskor a Mitsubishi Grandis, következő héten Toyota Previa, aztán meg a Ford Galaxy a kiszemelt! Döntsön egy-két típus mellett és nézzen utána a technikájuknak, buktatóiknak, ami akár évjárattól is függhet.
Mondok egy példát. A 2,0 PD TDI motoros autók közül a BRE-motorkódú Audikban Bosch adagoló-porlasztó elem van és nem az a Siemens-gyártmányú, ami nem kis részben felelős a konstrukció – jogosan – rossz híréért.
Vagy vegyük a Ford Focus II 90 és 110 lóerős 1,6 TDCi-változatát. Előbbiben nincs, utóbbiban van részecskeszűrő, aminek adalékát 60 000 kilométerenként után kell tölteni, körülbelül 60 000 forintért és a gyár előírja a szűrő cseréjét 120 000 kilométerenként. Ezt el lehet odázni, az élettartama megnyújtható részben aggályos módszerekkel, de a kettő közül mindenképp a 90 lóerős tartogat kevesebb gondot.
Bár ritkák, de léteznek kettős tömegű lendkerék nélküli dízelmotorok is. Például a Kia Cee’d első generációjában a dízelekhez sincs kettős tömegű lendkerék, aminek a cseréje típustól függően 200-400 ezer forinttal megdrágítja a kuplungcserét. Aki tehát használt dízelt vesz, ne forgácsolja szét erejét, idejét, mert a felkészüléssel sok kiadástól menekülhet meg.
3. Ne csak a turbóra gondolj!
Jó minőségben turbót felújítani nehéz és eszközigényes feladat, erre azonban létezik nívós háttéripar Magyarországon. Aki használtan vesz dízel személyautót, ami 2005, az Euro 4 szabvány életbe lépése óta mindenképp turbós a károsanyag-kibocsátási határértékek betartásához, ne a feltöltőtől tartson!
Ennek felújítása kb. 100-180 ezer forintos költség szereléssel együtt, ami fájdalmas kiadás, de pont a turbó élettartama kitolható 200-250 ezer kilométerig 10-15 ezer kilométerenkénti olajcserével és tudatos használattal. Indítás után az elindulással várjunk fél-egy percet és a motor leállítása előtt is 1-5 percet a csiga kihűlésére, lecsengésére.
Ha turbót kell cserélni, ami az esetek zömében felújítható, sose érjük be másik feltöltő beszerelésével! A legfontosabb a turbó halálokának megszüntetése, ami sokszor a nem megfelelő olajellátás. Kenőanyag nélkül az új feltöltő sem tart sokáig.
4. Ne légy felszínes!
Egy használt dízel autóval szembeni elégedettségünk nagyban függ attól, hogy az adott befecskendező rendszer javítható-e. Ha nincs hozzá alkatrész-utánpótlás, úgy járunk, mint a Subaru boxer-dízelével befürdők, akik ugyanazért a három darab bontott injektorért vívnak, mert mindegyikben az romlik el kb. 120 000 kilométer felett.
Aki használtan venne dízelmotoros autót, keresse meg a dízeljavításra szakosodott környékbeli műhelyeket és kérjen tanácsot a szakemberektől, hogy melyik márka melyik típusát, motorját ajánlják ebből a szempontból! Fizessünk ki egy órányi munkadíjat a tanácsadás idejére, ez lesz a legésszerűbben elköltött 6-12 ezer forintunk.
Kiindulási alapként a Bosch befecskendező-rendszerek javítása és alkatrészeik beszerzése könnyebben megoldható, mint mondjuk a Denso típusúaké. Arról is kérdezzük meg a szakembereket, hogy mely autók injektora mennyire érzékeny a rossz minőségű üzemanyagra, mert sima gázolajat tankolva ebbe sajnos bárhol bele lehet futni az évek során. A kutak franchise-rendszerben működnek, bármelyik embléma árnyékában adódhat gond.
5. Ne az óraállástól félj!
Ha mindezt végiggondoltad, tudod, melyik autó, melyik motorváltozat, melyik évjárat, a kocsinak van szerviztörténete, átvizsgáltattad szervizben, de legalább megemeltétek vagy alánéztetek aknán, ne rettegj a magas óraállástól!
A használt dízel autók nem a használatba pusztulnak bele, hanem a karbantartás elhanyagolásába, a túlhúzott, 22-30 ezres olajcsere periódusba. Egy követhető előéletű, rövid idő alatt sokat futó autót ne hagyj ott 300-400-500 ezer kilométerrel, igazolt karbantartásokkal, szervizszámlákkal csak azért, mert valaki egyforma szögben tartott bélyegzővel, egy színű tollal végignyomott szervizkönyvet lobogtat 180 ezerről, szervizszámlák nélkül. Pláne ne, ha csak a számláló mutat annyit, amennyit el szeretnél hinni a kinézett használt dízelről.
Aki alaposan mérlegeli az üzemanyagon megspórolható pénzt, hozzáadja a feltöltött dízelmotor vezethetőségbeli, kényelmi és biztonsági előnyét egy kisebb nyomatékű szívó benzineshez képest, nem városba, rövid utakra keres autót, a mostani árszinten akár jól is járhat egy dízelmotoros használt autóval.