A CNG-üzemű Volkswagen SpaceFox épp töltés közben robbant fel, és okozta az autóban ülő utas halálát, valamint sebesített meg súlyosan még három embert.
CNG-s autó robbant, de miért?
A másik autógázhoz, az LPG-hez képest (Liquid Petroleum Gas) nagy különbség, hogy a CNG (Compressed Natural Gas) nem a kőolajlepárlás kvázi melléktermékeként készül, hanem önálló természeti kincsként a lakossági és ipari földgázhálózatokból származik. Ő a metán, a CH4, jól összenyomva.
Míg az LPG-t tartályban szállítják a benzinkutakra, folyékony halmazállapotban, a CNG-t a hálózati gáz sűrítésével kell 200 bar körüli nyomásúra komprimálni, hogy gazdaságos legyen autóban használni. Ha ugyanis nem sűrítenénk össze, egy léghajót kellene vontatni a kocsi felett, hogy elérjük azt a pár száz kilométeres hatótávot, amit a dízelektől, benzinesektől megszoktunk, ha pedig jobban összesűrítenénk, extrém módon megnőne a sűrítési és tárolási rendszerek költsége.
Ha ez a 200 bar nyomás egyszerre szabadul ki, az okozhat ilyen tragédiát, de ehhez emberi mulasztás, a biztonsági szabályok figyelmen kívül hagyása kell. A videó alapján itt több hibát is elkövettek, a kút dolgozója felügyelet nélkül hagyta a töltés alatt álló Volkswagent, ez pedig tilos, ahogy az autóban sem szabad ülni a töltés ideje alatt.
“Európában nem ismerünk feljegyzett CNG-s okra visszavezethető balesetet. Nemzetközi viszonylatban egy tartály robbant fel eddig Koreában 3 éve, senki nem sérült meg. A szigorú szabályok, szoros technológiák miatt nincs és nem is nagyon lehet gond: a 200 baros tartályokat 300 barra tesztelik. Minden 200. tartályt hivatalból szétrobbantanak: ehhez 550-570 bar kell a tapasztalatok szerint. És az elpukkant tartály nem robban, hanem tervezetten kinyílik” – írtuk korábban a hazai CNG helyzetről szóló cikkünkben.