Röviden – Toyota Yaris 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Toyota városi kisautójának 2017-es, legfrissebb változata |
Mi tud? | Izgalmas külső mellett modernebb belsőt, és új benzinmotort is kapott a modell |
Mibe kerül? | A legolcsóbb egyliteres Yaris 3, az új, 1,5-os motorral felszerelt 4, míg a hibrid változat ára 5 millió forinttól indul |
Kinek jó? | Városlakóknak, gyerek nélküli fiataloknak és idősebbeknek is jó választás lehet az új Yaris |
A 2011-ben bemutatott harmadik generációs Toyota Yaris a modellciklus nagyjából felénél esedékes megszokott ráncfelvarrásnál jóval határozottabb frissítésen esett át. A 90 millió eurós – 28 milliárd (!) forintos – műtét során 900 új alkatrészt kapott az új Yaris. A komoly ráfordítást jó eséllyel be is hozza a modell, hiszen 2011-es bemutatása óta ha szerény mértékben is, de évről évre javítani tudott a piaci részesedésén. A kategóriáját – kisautó – bemutató kördiagramból jelenleg 6,5 százalékot hasít ki magának a Yaris. A frissebb, divatosabb megjelenés, nagyobb biztonság mellett a legfontosabb újítás talán mégis az 1,5 literes benzinmotor, amely erősebb, nyomatékosabb és takarékosabb is, mint az általa nyugdíjba küldött 1,33-as.
Külső
A korábbinál sportosabb, dinamikusabb, modernebb megjelenést álmodtak az új Yarisnak, amely stílusában egész közel áll a szintén hatalmas X-szel az orrán született Aygo-hoz. A 3945 mm hosszú, 1695 mm széles és 1510 mm magas autó eleje teljesen megújult dizájnt kapott, friss lámpákkal, hátul pedig a csomagtartó ajtaja, a LED-es betétes lámpatest és a lökhárító új. Oldalról az ajtókba vasalt karaktervonal vezeti meg a szemet, egészen a hátsó lámpákig. Kapott új kerekeket is a modell, egy dísztárcsát és két új mintájú alufelnit és az ilyenkor szinte kötelező új színek is befutottak, a Hidro Kékkel és a Tokió Vörössel már 10 különféle fényezés közül választhatnak a vásárlók.
Belső
A Yaris belsejében új színek, kárpitok és különféle dekorációs elemek jelentek meg, megújult a műszerfal is, a klasszikus, két mutatós egység közé pedig felszereltségi szinttől függően széria 4,2 colos színes TFT kijelző is került. Új a kormány, a mókás működésű légbeömlő, valamint a gombok is változtak. A Bi-tone kivitelekhez hozzá passzoló belső tartozik, ez kék, burgundi vörös, meleg árnyalatú szürke és fekete lehet. Ezek a színek műszerfalbetéttől az ajtókárpitokon, üléstámla betéteken át az üléstámlák és az ülőlapok végein is megtalálhatók.
Hiába tart a Yaris már a sokadik generációnál és hiába írunk 2017-et, a most megújult modellbe valamiért nem jutott komfortindex. Olyan filléres dologról beszélünk, amit már a Dacia vevők is megkapnak, jópár millióval kevesebbért. Vezetés közben nem ez az egyetlen dolog, ami bosszanthatja a sofőrt: érthetetlen okból a klímavezérlés hőmérséklet visszajelzését megduplázták, így állítás közben nemcsak a gomb melletti apró LCD kijelző mutatja a beállított hőmérsékletet, hanem a központi kijelző is kikapcsol és a beállított fokokat mutatja a navigáció utasításai, vagy a térkép helyett. Igaz, a hosszú másodpercekig tartó vakrepülés csak ismeretlen helyen, navigáció közben lehet kínos, de a funkció akkor is tök fölösleges.
Helykínálat tekintetében átlagos testmagassággal teljesen élhető a Yaris belseje, de 185 centi felett a hátsó sor már nem annyira élvezetes a szűk fejtér miatt. Csomagtartója 286 literes, kétemeletes, a padló alatt a tesztautóban csak gumijavító készlet volt, pótkerék nem. Hátsó ülései osztottan dönthetők, ha a csomagtartóban a felső állásban van a mobil padló, akkor nagyjából sík felületet kapunk. A kesztyűtartó tényleg legfeljebb egy báli csipkekesztyűt képes magába fogadni, de van mellette apró rakodópolc – elképzelésem sincs mit tennék oda – a vezetőnél pedig furcsa formájú zseb is tátong a műszerfal bal felső részén. A váltó előtti picike fedeles üreg viszont jópofa.
Motor
Adatlap
Toyota Yaris 1,5
Motor | Soros négyhengeres, 1496 cm3 |
Teljesítmény | 111 LE / 82 kW @ 6,000 |
Nyomaték | 136 Nm @ 4,400 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 11 sec |
Végsebesség | 175 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 4,6 liter |
Listaár: | 3,9 millió |
Bár a bemutató legnagyobb újdonsága a friss, a korábbi 1,33-as benzinmotort váltó 1,5-ös motor lett volna, a Toyota azért hozott hibridet és egyliteres benzinest is a menetpróbára. A hibriddel kezdtünk, ami a trió legdrágább, nagyjából 5 millió forintos darabja. Európa szerte 42 százalék a Yaris eladásokon belül a hibridek aránya, ez itthon nem ennyire szép, csupán minden ötödik Yaris talál gazdára benzines-villany hajtáslánccal. A papíron 3,3 literes átlagfogyasztást ígérő változat 100 lóerős, 11,8 mp alatt van 100-on. Az elektromos rendszer nem terheli agyon az autót, a legkönnyebb 1,5-ös benzinesnél mindössze 50 kilogrammal nehezebb a hibrid változat.
Menet közben a 100 lóerő nem veti szét a kasztnit és a bolygókerekes erőátvitel miatt gyorsulásnál változatlan fordulatszámon vonyító motor sem ad túl sok élményt. Aztán ha az ember fejben átáll arra, hogy ebben az autóban inkább a takarékos üzemnek kell örülni, máris jobb a helyzet és a gyorsulás helyett a lassulást kezdi el élvezni a vezető. Illetve inkább azt, hogy ilyenkor a mozgási energia szépen elektromos árammá válik és eltehető későbbre. Nem beszélve arról, hogy a fékbetétek is lassabban érnek meg a cserére.
A következő kör már az új, 1,5-ös motor magánszáma volt, mindenféle elektromos rásegítés nélkül. Az 1496 köbcentis motor 111 lóerős – 6000-es percenkénti motorfordulaton – és 136 Nm-es csúcsnyomaték leadására képes és vele 8 tized másodperccel hamarabb éri el a Yaris a 100 km/órás sebességet, mint az előd, 1,33-assal. Kiváló, 38,5 százalékos hatásfoka többek között a magas, 13,5:1 sűrítési viszonynak, a hűtött kipufogógáz-visszavezetésnek és a változó szelepvezérlési rendszernek köszönhető – írja a sajtóanyag. Utóbbi segítségével az Otto- és az Atkinson-ciklus között könnyen, gyorsan képes váltani a motor, így ha kell takarékos, ha kell erős. Amellett, hogy ez mind nagyon jól hangzik, a motor élőben is szimpatikus volt, ehhez a kasztnihoz és saját tömeghez nagyon jól passzol. Rendesen pörgetve pedig még érces hangja is van, ami lélektanilag is javít a teljesen korrekt menetdinamikán.
Az új motorhoz javított motortartó bakokat, féltengelyeket is fejlesztettek, valamint áthangolták a elektromos szervokormányt is. Ezektől mind a közvetlenebb, pontosabb vezethetőséget, illetve a csendesebb, komfortosabb autózást várják. És az új Yaris tényleg csendesnek, komfortosnak tűnik, autópályás tempónál is csak a tükrök felől érkező szélzaj sustorog az utastérben.
Végül az 1 literes, háromhengeres motorral is belefért egy rövid karika, de ezt leginkább csak viccből vittük el, a 69 lóerőtől 95 Nm-től nem vártunk sokat. A száraz adatok alapján – 15,3 másodperces gyorsulás – vérszegénynek ítélt motor az életben közel nem ennyire hervatag, igaz, ki kell nyomni a szemét ha autópályára keveredik vele az ember. Amszterdam környékén hasztalan lett volna hegyi utak után kutatni, így arról elképzelésünk sincs mire menne ez a motor négy emberrel az érdi emelkedőn, de nincsenek illúzióink.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|