A posztszovjet Fehéroroszországban működő Minszki Autógyár (MAZ) gyártmányai nem ismeretlenek Kelet-Közép-Európában, hiszen például a Magyar Honvédség állományában is megtalálhatók voltak. Nekünk, magyaroknak leginkább a MAZ-537G harckocsiszállító tűnhet ismerősnek, mely többek között arról volt emlékezetes, hogy 100 kilométeren 125 liter gázolajat égetett el. Persze, azért a MAZ-7904-es gépszörnyről sem szabad megfeledkezni.
A Szovjetunió széthullásával a cég sorsa nagyot fordult, fókuszba kerültek a civil felhasználásra tervezett autóbuszok és teherautók. A fehérorosz MAZ most már ott tart, hogy Euro VI-os nyerges vontatókkal szállna be az uniós nagyhaszonjármű-piacon zajló versengésbe. A cég korábban Euro IV-es és Euro V-ös teherautókkal és buszokkal volt jelen az Európai Unió piacán, de nem tudott lépést tartani a kibocsátási normák szigorításával. Az Euro VI-os kibocsátási norma 2014-től kötelező az újonnan forgalomba helyezett haszonjárművek számára.
MAZ terve nem távoli elképzelés, a cégnél ugyanis már jelenleg is zajlik a prototípusok tesztelése. A tesztpéldányokkal legalább 200 ezer kilométert kívánnak megtenni annak érdekében, hogy kiküszöbölhessék a kezdetleges hibákat.
Csodákra azonban ne számítsunk, hiszen a fehéroroszok egy konkurens gyártó, a Mercedes-Benz erőforrásait hívják segítségül. A MAZ tájékoztatása szerint első ízben háromféle, 300 lóerő feletti teljesítményszinteken lesznek elérhetők a német blokkok. A fehéroroszok szerint azonban a valódi versenyelőny az összeszerelés minőségében és a teherautók masszivitásában lesz.
A MAZ azt reméli az Euro VI-os változatoktól, hogy bele tud majd szólni hét nagy európai gyártó, a DAF, MAN, Scania, Volvo, Renault, Mercedes-Benz versenyébe. Az új nyerges vontatókra a Baltikumban, Svédországban és Nyugat-Európában jelentkezhet nagyobb kereslet. A MAZ várhatóan még idén elkezdi az Euro VI-os nyerges vontatók gyártását.
A fehérorosz gyártó egyes haszonjárműveivel már most is jelen van az európai piacon. Legjobb példa erre a múlt hónapban megrendezett varsói buszkiállítás, ahová legújabb alacsony padlós városi buszát (MAZ 203088), négytengelyes dömperét (MAZ-6516M9), valamint négytengelyes daruszállító teherautóját (KC-6574Z-1) is elvitte. Utóbbi kivételével valamennyi Mercedes-Benz motorral és ZF-váltóval volt szerelte. A daruszállító teherautó pedig az ékes példája annak, hogy a fehéroroszok a kínai technikát is sikeresen tudják adaptálni.