A reptéren parkolni drága mulatság. Persze van BKV járat és kivitethetjük magunkat rokonnal, baráttal, üzletféllel is, feltéve, ha nem akarunk sokáig búcsúzkodni. Mert csak pár perc fér bele az ingyen parkolásba. De ha senki sem szeret minket és mi mégis utaznánk, és a saját autónkkal mennénk a reptérre, akkor tuti nem ússzuk meg olcsón. Már párnapos külföldi út alatt súlyos ezreket lehet parkolásra elverni, egy hetes nyaralásról már nem is beszélve.

Szerencsére van más megoldás is, 2015 óta működik egy szolgáltatás, amelynek lényege, hogy az autótulajdonosok ingyen parkolhatnak a reptér közelében, és amíg elutaznak, bérbe adhatják autójukat másoknak. A cég ingyenes autómosást is nyújt, a bérbeadó pedig amellett, hogy ingyen parkol, kiviszik a reptérre, hazaérkezve tiszta autót kap, ha pedig ki is bérelték a kocsiját, még a kassza is cseng. Igaz, csak halkan, az autókért kor és típus alapján 9-15 forintot zsebelhet be a tulaj kilométerenként. Közgazdaságtanból képzettebbek bonyolíthatják a képletet a teljes utazás idejére amúgy kifizetendő parkolás díjjal, reptérre jutás árával, plusz az autómosást is forintosíthatjuk, ha nagyon muszáj.

2

Mondjuk azt is érdemes számba venni, hogy egy autó fenntartási költségei nem állnak meg az üzemanyagköltségeknél. A kopó alkatrészek, olaj, szűrők, gumik cseréjét ugyanúgy praktikus a kiadások közé számolni. Nagy általánosságban számolhatunk a benzinköltség duplájával, ha egy kilométerre próbáljuk kimatekolni a mindenféle autós költségeket. Persze a biztosítás, adók, mindenfrász is hozzáadódik még ehhez, de ez nem kilométerfüggő, ezek állandó, futásteljesítménytől független költségek. Szóval el lehet mókolni a számokkal, mire kiderül, kinek és mennyire éri meg ez a megoldás. Mindenesetre szimpatikus, az biztos, ne heverjen parlagon egy autó sem!

Hogyan működik?

Előzetes internetes regisztráció után az autós egyszerűen beáll a repülőtérhez közeli telephelyre, és nagyjából itt vége is van a neki megoldandó feladatoknak. Innen pár percen belül transzfer viszi a reptérre, közben az autót átvizsgálják – saját szerelővel dolgoznak – lemossák, ha kell, kitakarítják. Mikor a tulaj hazaérkezik, csak fel kell markolnia a kocsikulcsot, papírokat az intelligens szekrénykéből – 0-24 órában dolgozik és embermentes – és már mehet is. Ha pedig közben bérbe is adták a kocsiját pénz is áll a házhoz.

Elsőre azt gondolnánk, hogy Magyarországon senki nem szeretné odaadni az autóját vadidegeneknek. Igazság szerint én sem lennék boldog, ha bárki csak úgy elvinné a családi Mazdát, pedig azon aztán sok féltenivaló nem igazán akad.

Mennyibe kerül?

Az ortodox üzleti modell megértéséhez nem kell Matolcsy Györgynek lenni: az autót többért adják ki, mint amennyit a rendszerbe regisztráló autótulajdonosnak fizetnek a kocsi használatáért. Igaz, ebből még a személyzetet, a reptéri transzfert és az autók takarítását, biztosítást, anyámkínját is ki kell még termelni, így egy autóért naponta 23-37 eurót kérnek – random beállított időszakra ezeket az árakat dobta ki a rendszer a cikk írásakor.

1

Az autópark

Jelenleg nagyjából 20-30 autós flottából lehet válogatni, de ez a szám az igazi szezon kezdetére felmegy 50-60 darab autóra is. Az autópark egész vegyes, a cikk írásakor 2013-as Ford Focus volt a legfrissebb elvihető autó és 2002-es évjáratú a legöregebb, ami épp egy évvel fiatalabb a limitnél. A cég persze szabályozza azt is, hogy legfeljebb milyen idős autóval lehet beszállni a buliba, ócska, százéves roncsokkal ne próbáljon pénzt keresni senki.

Az átlagos bérbeadási idő egy hét, de van, aki hosszabb időre, akár fél évre is itt hagyja az autóját. Jellemzően azoknak jó ez a megoldás, akik külföldön dolgoznak és csak néhány hetente, havonta látogatnak haza és a kocsijuk nem a szemük fénye. Akkor viszont garantáltan van üzembiztos, tiszta autójuk, aminek a tárolásáról sem kellett gondoskodniuk és attól sem kellett tartani, hogy ellopják az autót.

Biztonság

Minden regisztrált autóban nyomkövetőt szerelnek, ami a tényleges futás mellett némi biztonságot is jelent a cégnek, bérbeadónak egyaránt. Emellett Casco-t is kötnek az autóra, ami attól a perctől érvényes, hogy az autó bekerült a telephelyre és addig tart, míg a tulaj felveszi az autót és elhajt. Magyarul, ha a telephelyen éri kár az autót, rádől egy fa, meghúzzák, stb, akkor sincs baj, fizet a biztosító.

A váratlan műszaki hibák kivédésére – alapból ugye csak üzembiztos autóval lehet regisztrálni – 24 órás assistance szolgáltatást nyújtanak, ami külföldön is érvényes. Ebből következik, hogy külföldre is vihetők az autók, Ukrajnába mondjuk pont nem, de a legtöbb környező ország szabad préda.

Te odaadnád az autódat, hogy idegen használja és pénzt adjon érte?
Frászt, az én autómba ne üljön idegen!
72% (709)
Az attól függ, mennyit adnak érte és hogy kapom vissza
24% (239)
Vigye, aki akarja ezt a hulladékot, csak szét ne essen alatta
4% (37)