Az algoritmus négy különböző útviszonyt ismer fel tipikus jellemzői alapján: száraz, nedves, hóval borított és jeges. A nedves útviszonyok felismerése jelenleg már a tesztelés fázisában tart az autógyártóknál.

Az útviszony-felismerő rendszer a járműben meglévő szenzorokon keresztül szerez információt az útfelület tapadásáról. Ez a tudás lehetővé teszi, hogy a vezetéstámogató rendszer funkciói az adott útviszonyoknak megfelelően módosuljanak. Például nedves útfelületen egy közelgő ütközés elkerülése érdekében az automata vészfékező rendszernek előbb kell működésbe lépnie, mint száraz úton.

A terv tehát az, hogy az autók képesek legyenek felismerni a kedvezőtlen viszonyokat, és a begyűjtött információknak megfelelően tudjanak időben reagálni.

Az útviszony-felismerő rendszer felhasználja egyrészt a környezet elemzését az autó elején elhelyezett kamera képei alapján, illetve ezt összeveti az ESC rendszerből származó járműdinamikai adatokkal, a regionális időjárásra vonatkozó ismeretekkel (hőmérséklet, ablaktörlő-aktivitás és felhőadatok), valamint az abroncs viselkedésével is. Ezt követően az összegyűjtött adatokból kiszámítja a súrlódási együtthatót, amely sokat elárul az út állapotáról.