A kamionsofőr – nevezzük Lászlónak – azért szerette volna tapasztalatait megosztani a médiával, mert szerinte a jogosítvány megszerzésének könnyítésétől még nem lesz vonzóbb a pálya. Ennél sokkal komolyabb változásokra lenne szükség, leginkább a hatóságok részéről. Hiába szerzi meg ugyanis a jogosítványt valaki kedvezményesen, három tiltott előzés miatt azonnal ugorhat a vezetői engedély.
László 3 és fél éve foglalkozik fuvarozással és jelenleg egy Euro VI-os MAN TGX-et hajt. Mielőtt kamionsofőr lett volna, közel 600 ezer forintot fordított a szükséges jogosítványok megszerzésére. A pályán eltöltött idő alatt azonban legalább ennyibe került kifizetnie a bírságokat, melyeket legtöbbször a rendőrség szabott ki rá. Elmondása szerint többségében előzés, vezetési idők 1-2 perces túllépése vagy minimális sebességtúllépés miatt szabtak ki rá büntetést. Holott ebben a szakmában rendkívül nehezen lehet tartani a határidőket az előzési tilalom, a sűrű forgalom, valamint a kamionokra vonatkozó túl szigorú sebességhatárok miatt.
Ezt láttad már? Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival – Kattints!
„Ha például Pestről indulva van egy közel 500 kilométeres, négy-hat címet magába foglaló fuvarom, akkor maximum 15 órám van rá a tachográf szerint, a kötelező pihenő időket és a címenként egy-két óra várakozási időket is számolva” – jegyzi meg László. Hozzátette ez csak akkor lehetséges, ha folyamatosan 80-90 kilométer/órával halad. Azonban a kamionok számára idehaza reggeltől-estig előzési tilalom van érvényben, emellett a maximális megengedett sebesség számukra autópályán 80 km/órá, autóúton pedig 70 km/óra. Ez nagyon szigorú, hiszen így egyrészt nem tud megfelelő tempóban haladni, másfelől pedig néha arra kényszerül, hogy feltartsa az autósokat.
Ez a gyakorlat senkinek sem jó. Az autósok gyakran dudálnak rá, bemutatnak neki és szidják, ha megelőz egy nála lassabban haladó járművet kamionjával ott, ahol erre mód van. Ha pedig túllépi a megengedett sebességet, akkor pedig szinte biztos, hogy minimum 30 000 ezer forintos büntetést kell kifizetnie. „Ha háromszor megsértem az előzési tilalmat, akkor hat hónapra az összes jogosítványom ugorhat, még B-kategóriás is. Ez azt jelenti, hogy emiatt gyakorlatilag megszűnhet a kenyérkereseti lehetőségem” – hívta fel a figyelmet a kamionsofőr.
László szerint a közteresek egyenesen utaznak a kamionsofőrökre. Tatabányán például van egy olyan zsákutca, ahol sokáig engedték a parkolást, majd kihelyezték a tiltó táblákat és az azt követően oda parkoló sofőröket sorra büntetni kezdték. Holott nagyon nem egyszerű szabályosan megállni egy 40 tonnás szerelvénnyel. Olyanra is volt példa Tatabányán a Kerék utcában, hogy egy biztonsági őr nem engedte behajtani őt egy telephelyre, mert a cég nem biztosít parkolási lehetőséget az oda érkező kamionok számára, ezért kint kellett várakoznia az utcán. László jelezte, hogy a telephelyen kívül tábla tiltja a megállást. A biztonsági őr erre azt mondta neki, hogy az nem az ő dolga, a megoldás az, hogy kocsikázzon körbe-körbe amíg behívják.
A kamionsofőr szerint sokan azért választják ezt a pályát, mert sokat lehet keresni. De az igazság az, hogy belföldi fuvarozással 250-280 ezer forintot, míg nemzetközi fuvarozással 350 – 400 ezret lehet zsebre tenni, viszont cserébe az ember havonta csak 1-2 napra látja a családját. A belföldi fuvarozással járó fizetést ugyanakkor akár targoncázással is össze lehet szedni büntetés-mentesen. László hangsúlyozta, hogy sürgősen változtatni kellene az előzési tilalmon és a kamionok felső sebességhatárát mielőbb fel kell emelni legalább 85, vagy 90 kilométer/órára. A kamionsofőr a Vezessnek elmondta, hogy hamarosan otthagyja a teherautót és irodai munkára vált, mert elege van.
(A legfelső kép illusztráció)