Aki megnézi a tavalyi év regisztrációs adatait, 1155 újonnan forgalomba helyezett Ladát talál a Datahouse statisztikájában. A teljes értékesítés ennél magasabb, mert a megrendelt autók gyártása és szállítása is eltart pár hónapig, mindenesetre ez egy váratlanul sok és tagadhatatlan siker egy induló márkától.
Nekünk azonban az az érzésünk, hogy aki nosztalgiából vesz Ladát, az 2015. novembere, a márka újrabevezetése óta megtette ezt. Az államszocializmust megélő, az akkor legjobb KGST-autóra és saját ifjúságára párás tekintettel visszatekintő ügyfelek szerintünk már túl vannak a vásárláson.
Felicia vagy Ezeröcsi?
A fiatalabbaknál, akik nem a VAZ 2101, hanem egy R19, csepp Kadett vagy újkori Škoda Felicia ablakára nyomták az orrukat, a Lada nem építhet a Kádár-korra, márpedig a Vestának távlatilag ebben a vevőkörben kell helytállnia. Mi a korszakváltó Lada (3000 km-es tesztje itt) iránt érdeklődők közül megkértünk néhány kollégát, hogy próbálják ki az új limuzint és mondják el, mi tetszik benne és mi nem.
Több körben fogadtuk az érdeklődőket. Nagy többségükben férfiak érkeztek, ám két hölgy javította az ivararányt: Dóra a Startlapnál dolgozik és sok más mellett segít a Vezessnek elérni havonta egymillió látogatót. Orsi informatikus és sok más mellett angyali türelemmel megnyomja nekünk a Tab-ot, ha a Photoshopból eltűnik az eszközpaletta.
Rutinkérdésként megkérdeztem a lányokat, hogy szerintük hány forintért kapható az előttünk látható autó? Jött egy kétmillió forintos tipp, amire megráztam a fejem. Miért, kevesebb? A válaszokból jól látszik, mennyire nehéz megítélni egy új autó valós árát. A legolcsóbb új autók, légkondi nélkül kerülnek legkevesebb kétmillió forintba, a klímás kisautók puccparádé nélkül 3-3,6 millió forintért találnak gazdára. Egy kompakt autó többnyire 4,5 millió forintos tétel még a legolcsóbb motorral és kevés extrával is.
Mit vész észre két nő?
A meglepetést követően a lányok belakják az autót. A hölgyek egészen más alapállásból figyelik a kocsit, észlelik például, hogy milyen a váltószoknya (csinos) és milyen a műszerek számlapjának színösszeállítása (vagány). Alaposabban megnézve, tényleg jó a narancssárga-fekete hátlap.
Dóri nem vezet, de érdeklik az autók, Orsi pedig egy Citroën C3-ast terel és igazán jól vezet. Máris bocsánatot kérek a szexista alapállásért, hogy egy nőnél ezt észlelem, egy férfinál nem. Orsi vezetett már Ladát, mégpedig a szomorú emlékű 2110-eshez volt szerencséje, Dóra azonban Lada-szűz, és egyben Vesta-szűz is.
Tesztautónk motorját viszonylag sokat kellett forgatni az önindítónak, ez meglepi Orsit, aki a C3-ból ismeri az alacsony építéssel járó korlátokat. A Lada Vestával nincs ilyen gond, azonnal magabiztosan és flottul irányítja az autót. Tetszik neki a parkolássegítő és a tolatáskor automatikusan elhalkuló rádió. A lányok kiemelik az érintőképernyő képminőségét, amin álló helyzetben SD-kártyáról filmet nézhetünk.
Gyors nyomás a kürtre: a duda bénán szól – állapítják meg mindketten. Az 1,6-os benzines szívómotor lehetne erősebb, de menet közben a Vesta semmi kellemetlent nem produkál. Jól rugózik, halk, elvisz, hazahoz. Arra a kérdésre, rendben van-e a gazdagon felszerelt Lux 3,9 vagy a kevesebb extrát kínáló Comfort 3,5 milliós ára, a lányok válasza igen. Csak hátul is legyen képernyő a gyermekeknek.
Férfiszemmel
Jöjjenek a fiúk, akik mindketten informatikával foglalkoznak! Mihály egy 307-es Peugeot vett újonnan és azóta is az 1,4-es benzinest hajtja, elégedetten. Legközelebb is új autót vesz, mert arról tudja, mi van vele. Zsolt egy négyes Golfot használ, 105 lóerős 1,6-os 2002-ből.
Ők a csomagtér felől kezdik megismerni az autót. A térfogatot jónak ítélik, de a hasznos térbe beforduló zsanérokat ugyanúgy kiszúrják, mint a nem zárható benzinbetöltő-nyílást. Igaz, a mai benzintolvajoknak egyszerűbb megfúrni alul a műanyag tankot, alátenni a lavórt és abba lopni az üzemanyagot.
Indulás után Misi dicséri az üléshelyzetet, a szépen, csíkozás nélkül törlő ablaktörlőket, a gyors és hatásos ülésfűtést, de zavarja a vastag, a látómezőbe lógó első tetőoszlop és túlságosan előre helyezett, kényelmetlenül elérhető ablakemelő-kapcsoló.
Mint Helsinki: ez már nyugat
Zsoltnak sem volt szerencséje a hátsókerekes FIAT 124-es örököseihez, ahogy a Samara vagy a 110-es és leszármazottai is elkerülték. Ő az ötajtóst találná praktikusabbnak, ami a Vestából nincs. Kombi viszont lesz, de nem most: Markó Zoltán, a Lada Hungary projektigazgatója legkorábban 2018 elején számít a Vesta kombi haza megjelenésére. A céges autóként a szedánnál ígéretesebb kombi gyártása még az orosz belpiacra sem indult el.
Zsolt a volán mögül kedvezőnek ítéli a gombokkal ellátott, jó fogású kormányt és őt is zavarja az ablakemelők éles pereme. Az autó zajszintje, rugózási komfortja mindkettejüket meggyőzte és alakul a végső konklúzió. 3 899 000 forintért nem a Lux felszereltségű Vestát vinnék haza az újautó-választékból, de az új generációs Lada egész jó autó lett. A Kádár-korban úgy mondták volna, hogy tőkés állambeli exportra alkalmas, és valóban: nyugati színvonalú autó, még ha Izsevszkből jön is.