Röviden – Škoda Rapid és Rapid Spaceback 2017 | |
---|---|
Mi ez? | 2012-től bevezetett, nemrég felfrissített családi autó kétféle karosszériával, a Rapid Spacebackben 415-1381, a Rapidban 550-1490 literes csomagtérrel. |
Mit tud? | Nagyon tágas, sok praktikus részlete van és a családot vagy a külszolgálatos munkaerőt nem túl hangulatosan, de takarékosan és biztonságban szállítja. |
Mikor jön? | Májusban kezdődik a gyártása Pozsonyban, az első autók augusztusban érkeznek. 4 534 450 és 6 547 080 Ft között mozognak a listaárak, amiből 400 000 Ft a kedvezmény. A Rapid 1,0 TSI Family fix ára 3 797 850 Ft. |
Kinek jó és mi van helyette? | Family kivitelben beválik családi autóként. Elsősorban a testvérmodell, a SEAT Toledo vagy a FIAT Tipo. Kisebb csomagtérrel és/vagy variálhatósággal a Lada Vesta, a most megújuló Citroën C-Élysée és a Peugeot 301. |
Tudjátok, miről híres az újkori Rapid? Ez volt az első autó abból az időszakból, amikor minőségérzetben egy szinttel visszarántotta a Škodát a Volkswagen. Például a műszerfal teteje is kemény műanyagból készült és az autó indulásakor hiányzott a vezető ajtajáról az utas oldali ablakemelő kapcsolója.
Ezzel a Volkswagenek belső terétől valóban nagyobb lett a távolság, de a Peugeot, a Renault, az Opel vagy a japán és dél-koreai konkurensek ügyfélköréből nehezebb lett vevőket átcsábítani. Időközben a Škoda annyira erős márkává vált, hogy elbírta a mesterséges butítást, amire németül szakszó is van: Produktentfeinerung, vagy egyszerűen Entfeinerung.
Mivel a Rapid a nem sokkal később megújított Octaviához képest érthetetlenül drága volt, bevezetéskori ára a létjogosultságát is megkérdőjelezte. A gyár korrigálta az ablakemelőt, az akciós modell az autó árán is javítani tudott, de itthon a Rapid és a Rapid Spaceback sem tudott kilépni az Octavia árnyékából.
Világszerte más a helyzet, 800 000 darabot eladtak belőle. A Rapid érdekes modellcsalád, mert hasonló néven más-más autók futnak a világ különböző pontjain. Oroszországban az európai ötajtós ferdehátút árulják, de 1,6-os MPI szívómotorral az 1,0 TSI helyett. Az indiai modell a Fabia II orrával kezdte karrierjét, korábban frissült, mint az európai és a Rapid itt négyajtós limuzin, ahogy Kínában is. Bár ezzel az egész autó legpraktikusabb vonásától fosztják meg magukat a vevők, ott a szeparált csomagterű autókat szereti a nép. Gyártani ezt a könnyebb, az autó merevebb és egyforma szigeteléssel halkabb is a szilárdabb karosszériával, amit nem bont meg a nagy ötödik ajtó.
Összességében a gyártásban nagyjából fele-fele a Škoda Rapid és a Škoda Rapid Spaceback megoszlása, de míg Németországban 97 százalék a csapott hátú részesedése, másutt a csinosabbra vett Spacebacket nem is értékesítik. A gyár biztos volt benne, hogy a Spacebacknek itthon is többe kellene kerülnie a lépcsőshátúnál, de az importőr munkatársai meggyőzték őket, hogy a 17,9 centivel rövidebb, 135 literrel kisebb csomagterű autót a magyar vevőknek csak a Rapidnál alacsonyabb áron lehet eladni.