Röviden – Land Rover Discovery First Edition 3,0 V6 | |
---|---|
Mi ez? | A Land Rover formájában kulturált, de mégis komoly terepjárójának ötödik generációja |
Mi tud? | Hatalmas, tágas, kényelmes és öltönyben, derékig sárban egyaránt otthon van |
Mibe kerül? | Új Discoveryt 15 982 000 forinttól lehet hazavinni, ez a kétliteres, 180 lóerős motorral felszerelt változat alapára. A Fist Edition alapára 25 209 000 forint, a tesztben szereplő autó kicsivel még ennél is többe, 26 693 480 forintba kerül. |
Kinek jó? | Aki elegáns, nagy, sokszemélyes autóra vágyik, hatalmas trélert húz, vagy csak naponta egy kiterjedt őserdőn, ingoványon kell átgázolnia munkába menet |
Úgy tűnhet, a Land Rover a sok városi pojáca kielégítésére tette fel az életét, és a csajos, nyitható tetős Evoque, az ultramodern Velar vagy a különféle méretű és fajtájú más Range Rovereken kívül már nem is gyárt olyan modellt, amivel tényleg neki lehet vágni a dágványnak. Pedig de. Igaz, a velejük mélyéig fertőzött Land Rover buzik régóta hiába várnak a jó ideje kihalt Defender utódjára, de most még nem ennek örülünk, hanem az ötödik generációs Land Rover Discoverynek. A Discoveryt 1989 októberében mutatta be a márka, aminek műszaki alapjait a Range Rovertől örökölte. Azóta eltelt majd’ 30 év és a Discovery már az ötödik generációnál tart és sosem volt még ennyire kifinomult.
Külső
Az új Discovery borzalmasan nagynak tűnik – 14 centivel hosszabb elődjénél -, annak ellenére, hogy hossza ha csak pár centivel is, de az ötméteres határon belül marad. Bő 8 centivel kurtább az Audi Q7-esnél, mégis ránézésre úgy tűnik, mintha simán fel tudná falni az Audit, még csak meg sem feküdné a gyomrát. A kb. ötméteres hosszhoz a korábbinál 3,8 centiméterrel nagyobb, 292 centis tengelytáv, 222 centis szélesség és tekintélyes, 1846 mm-es magasság tartozik.
Ránézésre az arányokkal valami apró gond van, a hátsó rész egy leheletnyit mintha pufókabb lenne az ideálisnál, de erre majd a belső tér leírásánál visszatérünk. Első hátsó túlnyúlásai a lehetőségekhez képest rövidek, elöl 34, hátul 30 fokos – a sima tekercsrugós változatoké 28,5, illetve 27 fokos – terepszögével a Discoveryről nem fognak leszakadni műanyagdarabok, ha letérnek vele az aszfaltról.
Formája szépen illeszkedik a márka arculatához, elölről masszív, széles arc néz szembe, komorak a fekete betétek és a húzott, keskeny lámpák is jól állnak az autónak. Oldalról a generációkon keresztül sikeresen megmaradt tetődomborítás az, ami mára sajnos szinte észrevehetetlenné fonnyadt és kár érte. Az oldalsó, tetőben lévő jellegzetes ablakocska már a harmadik generációnál eltűnt, most meg a tető domborodásnak mondhat búcsút a műértő közönség.
Jó, nem tűnt el teljesen, de lényegében észrevehetetlenné szelídült. Hasonlóan, mint a szintén a modellhez köthető aszimmetrikus hátsó ablak. Maradt ebből is valami mutatóba, de már nem annyira merész vonalvezetéssel, mint korábban és nem is ablak, hanem csak a rendszám környéke maradt féloldalas. De ha már hátsó ajtó, itt is elveszett valami, mégpedig a két darabban nyitható csomagtérajtó. A masszív, ránézésre sárnehéz autó vázszerkezete 85 százalékban alumíniumból készül, így közel fél tonnával könnyebb, mint eddig, a menetkész autó így 2099 kilogramm.
Videón a legfrissebb Discovery:
Belső
Bár a Discovery nem városi álterepjáró, belseje mégis teljesen megfelel az öltönyös, szépruhás felahsználásra is. Igaz, a süppedős szőnyeg helyett könnyen takarítható gumiszőnyeg virít az utasok lába alatt, és az ajtók is úgy csukódnak, hogy a tetőig ganés autóból is ki lehet úgy szállni, hogy a nadrágszár tiszta maradjon. A belső helykínálata pazar, a két elöl ülő között hatalmas könyöklő terpeszkedik, aminek a fedele alatt USB-csatlakozók és apró hűtőszekrény található.
A könyöklő mellé még mindkét ülésen elfért egy-egy kartámasz is. A pazar helykínálat folytatódik a második, sőt, a harmadik sorban is. Olyannyira, hogy talán a Discovery az első olyan hétszemélyes autó – kisbuszokat, teherautókat nem számítva – amiben TÉNYLEG elfér hét ember. Nemcsak kényszerből, hanem maradandó testi-lelki károsodás nélkül lehet kihúzni itt egy hosszabb utat is. Pláne, hogy van üvegtető és bárhová nyúl az ember, tuti, hogy belenyúl egy USB-csatlakozóba a kilencből. Igaz, a leghátsó üléssor megközelítése nem a legkönnyebb, ne a nagyszülőket pakoljuk ide, mert kell egy kis rugalmasság a bemászáshoz. Aki itt ül, az valószínűleg áldani a fogja a korábban már említett, kintről pufóknak ható hátsó részt.
A Discoveryben mind a három üléssor elektromosan mozgatható, milliónyi gomb között veszhet el az ember. Sőt, akár okostelefonról is lehet állítgatni az üléseket. Nyilván semmi értelme, de legalább el lehet mondani, hogy a világon először, védőháló nélkül, csak itt, csak most. Van egy másik extra is, ami viszont zseniális dolog, ez pedig a kulcsot helyettesítő karkötő. A csuklóra csatolható, elem, gomb és kijelző nélküli Activity Key fantázianevű eszköz a csomagtartó nyitására és zárására alkalmas. Azok örülhetnek neki nagyon, akik valamilyen okból nem akarják magukkal vinni az érzékeny igazi kulcsot, mert például futnának egy hosszabbat, vagy strandolnak, úsznak, stb. A karkötő hatástalanítja az autóban hagyható rendes kulcsot és csomagtartón lévő felirat egyik betűjéhez érintve nyitja, zárja a hátsó ajtót.
Tárolórekeszekkel, kisebb-nagyobb üregekkel, barlangokkal szépen teleszórták az autó belsejét, még a leváratlanabb helyekre is jutott belőlük. A kesztyűtartó dupla, van kis rekesz a lehajtható klímakonzol mögött is, de a pohártartót eltolva a mélyben újabb hatalmas üreg található. Az első ülés háttámláján is dupla zseb virít és a harmadik üléssornak is jár fejenként két üreg. Teljesen sík padló alakítható ki a csomagtartóban, ilyenkor akár 2,5 köbméternyi holmit is el lehet vinni egy körrel. Hétszemélyes módban már szerényebb az alapból – ötszemélyesként használva – 1231 literes raktér befogadóképessége a maga 258 literével. Szerencsére e mellé még hozzászámolható a középkonzol 13, a klímavezérlés mögötti 1,4, valamint a könyöklő 6,2 litere is.
A belső dizájnra és kivitelre is tetszetős, bár a könnyen sérülő, pár porszemtől is megcsúnyuló zongoralakk felületért kár, az nem való ebbe az autóba. Klassz a hatalmasnak tűnő, gombokkal gazdagon meghintett kormány, még mindig látványos a motorindításkor a síkból komótosan kiemelkedő fokozatválasztó tárcsa és ötletes a nagyméretű hőmérsékletszabályzó gombba integrált kijelző, illetve az ülésfűtés/szellőzés kapcsolója. A műszerfal viszont kicsit kilóg ebből a szépen összeválogatott belsőből, simán elfért volna valami extrább is a két hagyományos, mutatós műszer helyett.
Motor
Adatlap
Land Rover Discovery V6 TDI
Motor | 2993 ccm V6 dízel |
Teljesítmény | 258 LE @ 3750 ford./perc |
Nyomaték | 600 Nm @ 1750-2250 ford./perc |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,1 mp. |
Végsebesség | 209 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | 7,2 liter |
Listaár: | 15 982 000 forint |
Még el sem kell indítani az amúgy csendesen és kifinomultan járó V6-os dízelmotort, hogy meglegyen az első autós élmény a Discoveryben. Az orrunk előtt elterülő hatalmas síkság ugyan sokat kitakar a külvilágból, mégis szívet melengető érzés ekkora fémfelületet látni. Hogy az egészet ne kívánjuk a pokolba, ha parkolni kell, arról tengernyi kamera gondoskodik. A kilátás kiélvezése után gombnyomásra indul a 258 lóerős 2993 köbcentis dízelmotor, ami csendben, finoman jár, sem álló helyzetben, sem menet közben nem hallani belőle sokat. Autózás közben a 258 lóerő és a 600 Nm-es csúcsnyomaték mindenre bőségesen elegendő, de sportosságot ne várjunk el a bő kéttonnás járgánytól. A ZF nyolcfokozatú automata váltója – ez jár az összes motorváltozathoz – fürge és okos darab, a kormány mögötti váltófülekkel egyáltalán nem akaródzik belepiszkálni a munkájába.
Vezetés
A légrugós futómű a világ egyik legkényelmesebb dolga, mondjuk világ körüli útra nem biztos, hogy ezt választanám. De nemcsak kényelmes, hanem hasznos is a parkolásnál 6 centivel leereszthető, terepen pedig 4, 7,5 centivel emelhető kasztni. 105 km/órás sebesség felett az autó magától lehasal az útra, de alacsony mélygarázsba behajtva a futómű rögzíthető is térdre eresztve. Bár a Discovery a Land Cruiserrel együtt talán a valódi terepjárók utolsó képviselői, csak katalógusból derül ki, hogy akár 90 centis vízben is büntetlenül gázolhat vele a sofőr. A 90 centi jóval több annál, amibe épeszű ember magától még belehajtana. Terepen a fejlett összkerékhajtás teszi magabiztossá az autót, szükség esetén különféle terepprogramok közül is választhat a sofőr, és gombnyomásra kapcsolható felező is megtalálható benne.
Értelemszerűen vezetőtámogató rendszerekkel is rendesen kitömték az új Discoveryt, van benne lejtmenetvezérlő, borulásgátló, vízi átkeléshez idomított tempomat, teljes kamerarendszer, vízmélységmérő, táblafelismerő, holttérfigyelő, sávtartó, adaptív fényszóró és még ördög tudja mi, hogy vezetés közben tényleg csak arra kelljen figyelni, hogy biztosan elférjen ott az autó, amerre vezetik. Akár a mélygarázsban, akár patakmederben.
Költségek
A Discovery árlistája kicsivel 16 millió forint alatt indul. A tesztautó 26 693 480 forintba kerül, ebben alapáron benne van az All Terrain Progress Control, az Activity Key, az elektromos napfénytető, a könyöklőbe integrált hűtő, a harmadik üléssor elektromos mozgatással, valamint a 825 wattos Meridian hifi. A felár az elektromosan kiemelkedő vonóhorogból, 22 colos alufelniből, fekete tetősínből és a dohányzócsomagból jött össze.
Öt generációnyi Discovery:
A Land Rover Discovery és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D (177 LE) 6 A/T diesel | 14 215 000 |
Land Rover Discovery 2.0L TD4 (180 LE) | 15 982 000 |
Mercedes Benz G-osztály 350d Professional (245 LE) | 27 316 000 |
VW Touareg BMT 3.0 V6 TDI SCR tiptr. (204 LE) | 14 408 990 |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|