Röviden – BMW 530d Touring 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A BMW 5-ös sorozat Touring változatának ötödik és minden eddiginél okosabb generációja. |
Mi tud? | Csendben és biztonságban szállítani az egész családot akár 200-as tempó felett. |
Mibe kerül? | Hatsebességes kéziváltóval és 190 lóerős dízellel 14,5 millió forintba, a négyturbós dízellel vagy bivalyerős benzinessel azonban a csillagos égig tornázható az árcédula. |
Kinek jó? | Aki egy olyan végtelenül korszerű autóra vágyik, ami nem csak közlekedésre jó, hanem vezetni is öröm. |
Nagyjából tíz perce hagytuk magunk mögött az 1972-es olimpiai játékok helyszínét és egyúttal a BMW főhadiszállását, a korlátozás nélküli autópályán suhanunk az 530d Touringgal, a fedélzeten teljes a nyugalom, pedig a virtuális mutató már több pixelnyire van a 200-as osztástól. Ezt azonban a legtöbb modern autó is közel ilyen remekül tudja, különösen ebben a kategóriában. Az viszont távolról sem jellemző, hogy kanyargós vidéki utakon ennyire kezes és élénk legyen a közepes méretű, puttonyos prémiumautó.
Külső
Meggyőzően szigorú tekintetet kölcsönöz az 5-ösnek a szögletesebb vonalú menetfényéről felismerhető adaptív LED-es fényszóró, amik hatalmas orrlyukakat fognak közre. A hűtőrács lamelláit kedvére nyitja vagy zárja attól függően, hogy éppen mennyi levegőre van szüksége a motornak.
Konzervatívabb vásárlóközönség ellenére igazán ellőhettek volna néhány patront az ötlettárból az új 5-ösre. A 4943 mm hosszú Touring modell (G31) esetében – akárcsak a Limousine-nál (G30) – megmaradt az elődtől (F11) örökölt sziluett, amit az aktuális 7-es BMW részleteivel és az élesebbre sajtolt lemezekkel varázsoltak frissebbé. Élőben méginkább érezhető, hogy az 5-ös még puttonnyal is remek kiállású, jó arányérzékkel megrajzolt autó.
Hosszabb tetővonala ellenére az 5-ös Touring sem leplezi a hátsókerekes felépítést, a laposan elterülő, hosszú gépháztető és a hátratolt utaskabin mellett a hátsó sárvédők finom domborítása is árulkodó. Eredményes volt a fogyókúra is, így karbon vázelemek nélkül, gazdagon használt alumínium és nagy szakítószilárdságú acélok segítségével átlagosan 100 kilogrammot fogyott az elődmodellhez képest.
Ezzel együtt nyilván az olyan kötelező elemek sem maradhattak el, mint az L alakú hátsó lámpák és hokiütőt tartalmazó ablakvonal. Utóbbi ráadásul már nem csak króm és magasfényű fekete, hanem selyemfényű alumínium is lehet. Kivétel nélkül minden modell kétoldalt kivezetett kipufogókat kapott az erőteljes megjelenés érdekében, az M Sport csomagos 530d tesztautón ráadásul dögös trapéz alakú verzióban.
Belső
Míg a külső nem hozott forradalmi változást, addig az ajtókat kinyitva, az utasteret szemlélve már teljesen más a helyzet. Magasabb színvonalúak az anyagok és nívósabb kapcsolási érzetek társulnak a látványhoz. Gyönyörűen kivitelezett párhuzamos szálirányú varrások és szűk illesztések hozzák az igazi prémium hangulatot. Ehhez nyilván az is hozzájárul, hogy a jégfehér nappa bőrkárpitozás szinte érintetlenül még gusztusosan néz ki a hamvas 530d-ben és még a rémesen porosodó és karcosodó zongoralakk betéteket sem gyötörte meg senki.
Bár hosszú ideig kell keresni a megfelelő beállítást a feláras komfortülésekben, de a végtelen mennyiségű lehetőség közül biztosan megtalálható a tökéletes pozíció. Szerencsére kellően mélyre is engedhetőek a jó oldaltartású fotelek, ami fontos tényező egy olyan autóban, amit vezetni is öröm. Az ülésszellőztetés azonban rettentően hiányzott így a nyár felé közeledve.
Lassan már két évtizede változatlan a főbb kezelőszervek elrendezése, a vezető keze alatt van minden, amire az utazás során szüksége lehet. A 7-es BMW után már itt is részben érintőképernyős a klímapanel, amit bizonyára hosszas használat alatt meg lehet szokni, de nekem valahogy hiányzik a visszajelzés az ujjaim alól ahhoz, hogy vakon tudjam használni.
2795 mm-re van egymástól az első és hátsó tengely, amik között jobban elfér négy ember, mint a zászlóshajó rövid változatában, a magasabban futó tető miatt ráadásul a fejtér is elegendő. A hátul utazók kényelmét négyzónás klíma és ülésfűtés szolgálja, a szórakozásról pedig az első ülések háttámlájára szerelt szórakoztatórendszer gondoskodhat. Így nem csak kedvükre tévézhetnek a hátul ülők, de azt is eldönthetik a második sorból, hogy mi szóljon az 1400 wattos Bowers & Wilkins hifi látványos hangszóróiból.
Frissen összehajtott kartondobozt is fájó szívvel dobnék be a szépen kárpitozott, alaphelyzetben 570 literes csomagtartóba. Valószínűleg ritkán lát majd igazán mocskos vagy nagy kiterjedésű tárgyakat. A laptopot meg sporttáskát pedig sínen mozgó kampókba akasztható hálóval óvhatjuk meg a gyorsulás és lassulás viszontagságaitól. Ha viszont nem tudjuk eldönteni, hogy melyik modellautót vigyük el lefotózni, akkor 40:20:40 arányban dönthető támlákkal 1,7 köbméteres teret kapunk, amibe már egy elég komoly gyűjtemény elszállítható. A Touring fara ráadásul nem fogja méltatlanul az aszfaltot súrolni, mert a légrugós hátsó futómű szintben tartja terhelés mellett is.
Technika
Adatlap
BMW 530d Touring
Motor | 2993 ccm, soros, hathengeres turbódízel |
Teljesítmény | 265 lóerő (195 kW) @4000 |
Nyomaték | 620 Nm @2000-2500 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 5,8 mp |
Végsebesség | 250 km/óra |
Fogyasztás (vegyes) | 5,1 liter/100 km |
Listaár: | 17 539 000 Ft |
Elképesztő, hogy micsoda fölényes mozgásra képes a sorhatos dízelmotor már egy turbóval is, az 530d jelű verzió lefedi az autózás iránti igények nagy százalékát. Nem véletlen, hogy ez az egyik legnépszerűbb választás – az 520d mellett. 265 lóerős teljesítménye mellé hegyeket megmozgató 620 Nm nyomaték is társul, utóbbit már teljes terjedelmében élvezhetjük 2000-es fordulattól. Étvágya viszont egészen szerény, beérte 7,6 liternyi gázolajjal a próba során. Mikor ezt megláttuk, gyorsan át is futott az agyunkon, hogy miket műveltünk: használat többnyire Sport módban, olyan tempó az autópályán, aminek felét sem szívesen vallom be anyukámnak, örömautózás a mesés domborzatú, álomszerű aszfalttal borított vidéki utakon, néhány farcsóválás az erre alkalmas fordulókban.
Vezetés
Végre újra igazi BMW az 5-ös sorozat a futómű hangolásának köszönhetően, az élvezetes vezethetőség régen volt már ennyire nyomós érv a bajorok nagykombija mellett. Minden helyzetben pontosan tudja a feladatát, atombiztos stabilitást nyújt utazóautóként, de kanyarvadász huligán is lehet a decens 530d Touring. A különféle vezetési módokhoz alkalmazkodó, remek humorérzékű menetstabilizáló rendszernek pedig jár a virtuális pacsi meg a sok like.
Villanyszervós a kormánymű, mégis váratlanul kommunikatív, így vezetés közben minden lényeges információ eljut az ember tenyeréhez, ami a gumik és az út között történik. Az elektronikusan szabályozott lengéscsillapító adaptív módban ráadásul nem csak a vezető stílusához alkalmazkodik, hanem a navigációs rendszer adatai alapján is felkészül az előtte álló útra.
Két kézzel szórták az érdekes vagy hasznos kütyüket az 5-ösbe, aminek döntő többsége úri hóbortnak tűnhet, de az igazán impresszív, amire ma az autóipar képes. A részletes képet adó Head-up Displayen már aligha lepődünk meg, ahogyan a sávtartó asszisztens és a holttérfigyelő rendszer sem újdonság már.
Rettentő sok feladatot vállal a sofőr helyett, például tolatáskor figyeli a keresztirányú forgalmat, felismeri a különféle táblákat, nem csak a tempomattal belőtt sebességet, de a távolságot is tartja. Utóbbi ráadásul a fűtött radarnak köszönhetően rosszabb időjárási körülmények között is megy neki. Ezeknek a segédleteknek a munkáját hangolja össze, hogy aztán önmagától is közlekedhessen, a vezetőnek csupán a jogi felelősséget vállalva a kormányon kell pihentetnie a kezét és az indexkarral kiadni az előzési parancsot.
Gesztusvezérléssel állítható a rádió hangereje, számot vagy csatornát válthatunk vele, hívást fogadhatunk illetve utasíthatunk el, de még a 360 fokos kamera döbbenetesen részletes képét is mozgathatjuk minden irányba az iDrive mozivászna előtt hadonászva. A kamerák képe nem csak a központi kijelzőn, de mobil applikáción keresztül a telefonunkról is elérhető, így a világ bármelyik pontjáról – internet elérhetőséggel – ránézhetünk féltett 5-ös BMW-nkre, illetve környezetére.
Ugyan még sok időnek kell eltelnie, mire a szabad parkolóhelyeket naplózó alkalmazás gördülékenyen működik majd, de a felhőből lehúzott információ talán idővel csökkenti a zsúfolt belvárosok egyik legnagyobb problémáját, a parkolót kereső, folyamatosan az utcákban keringő autósok számát.
Költségek
15,3 millió forintért mérik az első említésre méltó tételt a BMW 5-ös Touring árlistáján, ez a 190 lóerős dízelmotorral szerelt automata váltós 520d változat. Persze olcsóbb a hatsebességes kézivel, de a bajorok modern manuálváltói igazán messze állnak attól, ami miatt még megkívánná az ember, továbbá minden motor remek összhangban van a ZF nyolcgangos egységével. A hathengeres dízelmotorral már 17,5 millió forint az 5-ös kombi, amihez még bőségesen választhatunk a végeláthatatlan opciós tételek közül, így akár meg is duplázhatjuk a végösszeget, de a prémium szegmens már csak ilyen.
A BMW 530d Touring és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S tronic (272 LE) | 17 121 710 |
Mercedes-Benz E 350 d T-modell 9G-Tronic (258 LE) | 17 218 660 |
Volvo V90 D5 AWD Geartronic (235 LE) | 16 861 000 |
BMW 530d Touring Aut. (265 LE) | 17 539 000 |
Értékelés
Praktikus kombiként cipelheti az egész családot, pont olyan kényelmes és csendes, mint egy elegáns üzleti limuzin, közben pedig rettentően jó önfeledten vihogó huligánnak lenni a vaskos M-es kormánya mögött. Fejlett asszisztens rendszereivel, a hozzá kapcsolható applikációk folyamatosan bővülő tárházával pedig több év múlva is megállja majd helyét a BMW 5-ös Touringja.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|