Röviden – Kia Rio 1.25 MPI LX | |
---|---|
Mi ez? | A Kia idén bemutatott kis kategóriás modelljének alapmotoros, alapkivitelű változata. |
Mi tud? | Meglepően tágas, jó áron adják, méretéhez és fapadosságához képest felnőttes, igényes darab, a Kia páratlan hétéves garanciájával. |
Mibe kerül? | Most akciósan 3,2 millióról indul a klímás, benzines Rio LX alapára, a hivatalos listaár 3,45 millió forint. |
Kinek jó? | Aki a divattal, pláne a presztízsértékkel szemben inkább a megbízhatóságot és a praktikumot keresi egy olcsó kisautóban, jól teszi, ha betér egy Kia-szalonba is a vásárlási döntés előtt. |
Se LED-lámpák, se hibrid hajtás, se turbó, se érintőképernyő. Az LX kivitelű Rio csak azt adja, ami 2017-ben feltétlenül szükséges egy olcsó kisautóba, ahhoz, hogy még pont ne lehessen igénytelennek nevezni a kocsit. A spórolós trükk meglepően jól sikerült, a hétköznapokban a fapados Kia Rio kifejezetten kellemes, élhető, tágas családi minimálautónak bizonyult. Na jó, egy kicsit lehetne fürgébb…
Külső
Dizájn
Az elődmodell a maga harcias, erőteljes lökhárítóival fiatalosabb, dinamikusabb hatást keltett – ez az új viszont felnőttséget és harmóniát sugároz. Alig másfél centivel lett hosszabb, féllel szélesebb és szintén fél centivel laposabb, a tengelytáv is csak egy centit nőtt, mégis sokkal komolyabbnak látszik a negyedik generációs Rio. Mintha kilépne egy kicsit a kisautó-kategóriából és a kompakt szegmens felé ácsingózna.
Bár folyton a szintén vadiúj Suzuki Swifthez hasonlítgattam fejben a teszt alatt, simán elmegy a Baleno alternatívájának is, az optikailag elődjénél sokkal szélesebb és nyugodtabb, ha tetszik, nagypapásabb új kis Kia. Íme, a különbség – és nem csak az új tesztautó szürkesége okozza, hogy a régi tűnik a frissebb, de az új a nagyobb modellnek:
A Kia már jó pár éve európai és amerikai dizájnerekkel tervezteti autóit, ebben sincs semmi idegenszerű vagy egzotikus a mi szemünkkel nézve. Az meg már varázslat, hogy még az LX alapverzió dísztárcsás acélfelnijét, hagyományos izzószálas menetjelzőjét is sikerült úgy megcsinálni, hogy a kocsi körbejárva cseppet sem tűnik valami alapáras budget-kivitelnek.
Belső
Utastér, csomagtartó
Belül is felnőttes, emellett tágas és jó ergonómiájú kiskocsi a Rio. A Kia a divatozást meghagyta más márkáknak, ezúttal németesen racionális, tágas és logikusan berendezett enteriőrt alkotott. Nagy, kerek órák, átlátható, hagyományos működésű klímakonzol, lebutított érintőképernyő helyett a fapados modellben sima LCD-kijelzős fejegység – nincs itt semmi trükk, de nem is hiányzik.
Elöl-hátul jól elférni még 180 centi felett is. Az ülések ugyan kisautósak, hosszú távon nem kényelmesek, de a fejtér, lábtér bőséges. Elöl a Kiánál hagyományosan előretolt középkonzol mellett jól elférnek a térdek, nem ütköznek folyton a műszerfalba. Pohártartó, kis rekesz, nagy rekesz van elég, az anyagminőség elfogadható, a sok kemény műanyaggal, a textilkárpitmentes ajtóbelsővel együtt is. A legkiábrándítóbb dolog az egész kocsiban a hátsó ablakemelő kurbli, de mit is mondhatnánk mást erre egy fapados kisautóban:
A 325 literes csomagtér a Rio egyik legnagyobb selling pointja a kategóriában. VW Polo: 280 liter. Opel Corsa: 285 liter. Renault Clio: 300 liter. Ford Fiesta: 290 liter. Suzuki Swift: 265 liter. Na jó, a hagyományosan nagyfenekű csehek lecsapnák autós kártyában a Fabia 330 literével és ha a Balenót is kisautónak számítjuk, a maga VDA-szabvány szerinti 320 literével már simán veri – de a Rióban még egy mankókeréknek is maradt hely a raktérpadló alatt.
A ledöntött támlák nem fekszenek síkba a padlóval, különösebb praktikus trükköket sem találunk a raktérben, viszont van egy cuki kis szatyorakasztó fül a kalaptartó alján:
Technika
Nincs itt, kérem, semmi látnivaló! Elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkarok, láncos, változó vezérlésű, 16 szelepes kis négyhengeres szívó benzinmotor, ötfokozatú kézi váltó, rendes, karos kézifék. A belépőmotoros belépőmodellen nem kell turbón, hibridcuccon, spéci vezetéstámogató rendszereken álmélkodnunk, ez csak úgy megy és kész.
Ami baj: egy kicsit nehéz. A hivatalos tömegadatot nem is nagyon hirdeti a Kia, se a magyar, se a német márkaoldalon vagy a letöltött brosúrában nem találtam meg – az osztrákoknál viszont igen: 1079 kiló. Egy kilóval könnyebb, mint a hírhedten könnyű Peugeot 308-as induló tömege. Negyed tonnával (!) nehezebb, mint a 840 kilóval induló Swift. Két mázsával nehezebb, mint a Baleno. A Kiát mintha elkerülte volna az egész autóiparon átcsapó könnyítési hullám.
Vezetés
A szűk 1,1 tonnára jutó 84 lóerővel 12,85 kg jut egy pacira, ami nem valami parádés érték. A Rio nem is gyorsul valami fényesen, aki szeret fürgén közlekedni, sokkal jobban jár az erősebb és nyomatékosabb, de persze drágább egyliteres turbóval.
Adatlap
Kia Rio 1.25 LX
Motor | 1248 cm3, 4 hengeres, 16 szelepes, VVT szívómotor |
Teljesítmény | 62 kW(84 LE) @ 6000 |
Nyomaték | 122 Nm @ 4000 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 12,9 s |
Végsebesség | 173 km/h |
Fogyasztás (vegyes tesztátlag) | 6,1 liter (30% sztráda, 40% országút, 30% város) |
Akciós listaár: | 3.199.000 Ft |
Békés, csörgedező városi autózásra, alkalmanként egy kis szabályos autópályás túrázásra azért megfelel, ami a szürke autóban van. Ha nem pörgetjük, csendesen, finoman sutyorog a kis négyhengeres, 130-nál picivel 3500 felett áll a fordulatszámmérő mutatója, ilyenkor is inkább a gördülési zaj a meghatározó a nem nagyon csendes, de azért elfogadható zajszintű kabinban. A meglepően szép hangú audiorendszer ilyenkor is élvezhető.
Ha viszont sietnénk és a felsőbb tartományokba is felhúzzuk a fordulatot, ércesedő hanggal, erősödő vibrációval esünk ki a komfortzónából. Hiába 16 szelepes, hiába VVT, ez amolyan nagypapásan békés motorka, nem sportolásra való.
A kormányzás békés, nyugis, a futómű is inkább kényelmes mint sportos. 185/65R15 az alap gumiméret, ez sem éppen pályázásra való. Finoman gurul, de hirtelen kormánymozdulatokra támolyogni, billegni kezd a Rio. Forszírozott kanyarokban őszintén orrtolós, az alulkormányzottságot meg sem próbálja enyhíteni valamilyen trükk, mérnöki fifika. Ez egy olcsó kisautó és úgy is megy.
Kis odafigyeléssel, de nem betegesen spórolósan valahol 5,5 liter körül lehet eljárni a Rióval. Én nem figyeltem oda, sokat siettem, de vegyes üzemben így is belefértem 6,1 literbe százon. Nemrég próbáltam, így tudom: az új Swift a szintén 1,2-es szívómotorral kábé fél literrel takarékosabb tud lenni.
Költségek
Listaáron 3,45, akciósan 3,2 millió most a fapados Rio. (Az új Swiftet a kereskedésekben szintén 3,2 millióért kínálják. Véletlen? Aligha!) A kategóriában nagyon nagynak számító csomagtérrel és a márka védjegyével, a csak a Kiánál kapható hét év garanciával a kocsi ár/érték aránya nagyszerű:
A fapados, benzines Rio és vetélytársai – klímás modellek, importőri listaárak | |
---|---|
Renault Clio 1.2 Alizé (73 LE, 300 l) | 3 299 000 Ft |
Fiat Punto 1.2 (69 LE, 275 l) | 3 720 000 Ft |
Suzuki Swift GL 1.2 (90 LE, 265 l) | 3 880 000 Ft |
Suzuki Baleno GA 1.2 (90 LE, 320 l) | 3 690 000 Ft |
Hyundai i20 1.25 Life (75 LE, 326 l, testvérmodell) | 3 899 000 Ft |
Kia Rio 1.25 MPI LX (84LE, 325 l) | 3 449 000 Ft |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|