Nemrég mutatták be a világ talán leghíresebb sportkocsijának egymilliomodik elkészült példányát. Meglepő látványt nyújtott, pedig a jól ismert kasztninak csak egyetlen eleme tűnt szokatlannak: a színe! Talán a méregzöld, az olajzöld, és a dohányzöld keveréke lehetett. Évtizedek óta nem láttunk Porsche 911-est hasonló ruhában – utalás volt az elődökre, vagy ez lesz most az egyik divatszín?
Meglepetésünk kisebb lett volna, ha elolvassuk pár éve a legnagyobb járműipari festékbeszállítók előrejelzéseit. Közismert, hogy a ruhaipar trendjeiről tucatnyi patinás divatház szupersztárságig emelkedett tervezője dönt, nos, nagyjából hasonló a helyzet a járműiparban is. Csak itt nem Karl Lagerfeld, Domenico Dolce és Stefano Gabbana, vagy éppen Donatella Versace dönt, hanem a festékgyártó óriások szintén kifinomult ízlésű trendtervező csapatai.
Miután megálmodták a következő évek legújabb színárnyalatait, a munkájuk gyümölcseként született kiadványokat zsínórmértékként használja számos autódízájner. Ők is osztanak, szoroznak, és kitalálják, hogy az anyacégük által gyártott autókat milyen színekben forgalmazzák. Különösen fontosnak tartják egy-egy új modell bevezetésekor a színeket.
Mi volt trendi pár éve, és mi lesz most?
A bevezető színek olykor a divatot próbálják diktálni, máskor csupán egy adott típushoz a legjobban illő, azt legvonzóbbá tevő színt társítják hozzá a gyártók. Ha megkérdeznénk az autósokat, hogy idézzenek fel egy Swiftet egy évtizeddel ezelőttről, majd képzeljenek maguk elé egy vadonatúj Vitarát, a többségnek jó eséllyel azonos színek ugranak be.
Nyolc-tíz esztendővel ezelőtt népszerű volt a fehér, de rengetegen akkor is piros Suzukit választottak. Más gyártók fél évtizede elkezdték ránk önteni az úgynevezett földszíneket, mindannyian fel tudunk idézni egypár ilyen színben bevezetett típust, annak ellenére, hogy az útjainkat mégsem árasztották el ezek.
Az évtized közepén a kék és a narancssárga különféle árnyalatai számítanak divatosnak, bizonyára nem állunk messze az igazságtól, ha feltételezzük, hogy Vitarát sokan utóbbi színben képzeltek maguk elé. Ezek után pedig vajon mi jön? Igen, kitalálták, a trendtervezők szerint a zöld.
Persze egy dolog a divat, ahogyan egyesek öltözködésben is inkább a praktikumnak engednek, nincs ez másként autóvásárláskor is. Pár órányi tűző napon parkolás után egészen más érzés beszállni egy fehér és egy fekete fényezésű járműbe, utóbbi fémfelületeit akár érinthetetlenül tűzforróvá változtathatják a nap sugarai.
Koszos autóval kevesen szeretnek járni, márpedig a fekete ebből a szempontból sem tökéletes választás, de igazából ellentéte, a fehér sem. Az ezüst és a szürke különféle árnyalataival ellentétben ezeken a por, vagy esőfelverődés hamar meglátszik. A sötét, különösen a fekete fényezésű autókon a hajszálkarcok is jobban látszódnak, mint a fehér vagy szürke kasztnikon.
Vannak olyanok, hogy veszélyes autószínek?
Saját baleseti statisztikájukra alapozva a biztosítótársaságok időnként kiadnak felméréseket, amelyekben állítják: a közúti balesetek valószínűségét nem csak az időjárás, a járművezetők képességei és szabálykövetése befolyásolja, hanem a járművek színe is. Szerintük a látási viszonyok függvényében komoly jelentősége lehet ennek is.
Felméréseikben többnyire a fehéret hozzák ki az egyik „legbiztonságosabb” színnek, a forgalomban futó autókhoz képest az egyik legkevesebb balesetet ezek szenvedik el. Ennek magyarázata szerintük az, hogy a fehér szín különbözik a legtöbb közlekedési helyzetben a leginkább a környezetétől. Ha tovább árnyaljuk a képet, figyelembe kell vennünk a napszakot is: éjszaka állítólag a narancsos autókkal történik a legkevesebb baleset, nyilván a feketéket a legnehezebb észre venni.
Milyen színű autóval járunk mi?
Időről-időre kijönnek erről is különféle statisztikák, ezek szerint a magyar járműtulajdonosok számára fontos a praktikum, de a divatot is előszeretettel követik. Miközben egyes skandináv országok autósai között a fekete és a barna a legnépszerűbb szín, nálunk a lista első helyén rendre a szürke és az ezüst különféle árnyalatai állnak.
Ugyanakkor számszerűen kimutatható, hogy ez elmúlt évtizedben nagyon sok fehér, újabban selyemfényű, vagy gyöngyházfehér színű autót rendeltek a vásárlók. A legújabb divatszínek közül pedig egyre népszerűbb a narancs – gondoljunk csak a már említett Vitarára. Létezik olyan felmérés, amely szerint Európában arányait nézve a magyar autósok veszik a harmadik legtöbb ilyen színű autót.
Tucatnyi szín egy autóhoz
Sokéves tapasztalat, hogy a prémiumgyártók külön kiemelik, ha egy-egy újdonságukat 8-10-12 színben is kínálják vevőiknek. Nos, a legújabb Swift 11 különféle színben kapható, ebből 4 dupla színű változat, ugyanis a tető elérhető a karosszériától eltérő színekben.
A képen látható kobaltkék is különleges, de „tudását” nézve az új Swift lángvörös gyönymetálja a csúcs. Ennek legbelső rétege elektrosztatikus, majd erre jön a piros alapszínt megadó réteg, aztán a következő metál rétegben egészen parányi alumíniumlapkák verik vissza a nap fényét, mellettük milliónyi piros pigment is található itt. E fölé kerül a kasztnira egy ún. „féligátersztő réteg” tele gyöngyház-, és ismét csak piros pigmentekkel, majd legfölül van egy vastag lakkréteg – mindettől ilyen különleges.