Röviden – Škoda Karoq
Mi ez? A 2009-ben bemutatott Škoda Yeti utódja, ami új nevet is kapott
Mi tud? Nagyobb, szélesebb lett elődjénél, tengelytávja is nőtt, viszont alacsonyabb a Karoq a Yetinél
Mibe kerül? A modell forgalmazása novemberben kezdődik, ára még nincs
Kinek jó? Aki okos megoldásokkal teli közepes szabadidőautóra vágyik
Meghalt a Škoda Yeti, éljen a Karoq 1

A Kodiaq után újabb szabadidőautót mutatott be a Škoda. A nagy testvérre nagyon hasonlító, de inkább városi használatra szánt SUV külseje, belseje, de még a neve is új. Alig nyolc évet élt meg a Yeti márkanév, aminek mára már búcsút is mondhatunk. A névváltást az indokolta, hogy egyes keleti piacokon a Yeti nem feltétlenül pozitív hős, nem az a mókás hegyi figura nagy lábakkal, mint amire mi itt Európában gondolunk a név hallatán. Kár érte. Talán elég lett volna, ha az érzékenyebb piacokon kap új nevet a modell, mint ahogy a Hyundai Getz idehaza elvesztette a z-jét.

Végül – az utolsó pillanatban – az egész világon új névvel érkezett a Yeti utódja. A Škoda ezt azzal magyarázza, hogy így a jövőben egységes elnevezéssel futhatnak majd a szabadidőautóik. Persze az okok között az is ott van, hogy a márka biztosra akar menni, hiszen a kínai piacon az utóbbi tíz évben megszázszorozódtak háromszázszorosára nőttek az eladásai. Érthető, hogy nem akarnak kockáztatni az esetleg rosszul csengő névvel.

Meghalt a Škoda Yeti, éljen a Karoq 69

A háttérben a lényeg, miért annyira fontos, hogy ne Yetinek hívják az új Yetit

A Karoq amúgy az alaszkai alutiiq népcsoporthoz tartozó őslakosok nyelvéből átemelt és megalkotott szó, a „kaa’raq” (autó) és a „ruq” (nyíl) kifejezések kombinációja, amely a Škoda emblémában is látható – gyerekként inkább kakadufejet láttam benne – szárnyas nyílvesszőre is utal.

A néven kívül a karosszéria is elvesztette jellegzetes formáját, az új Yeti, illetve a Karoq pont olyan, mint a VW-konszern összes többi tagja. Itt is tutira mennek, nem kell jellegzetes, de megosztó dizájn, lehet unalmas is a forma, lényeg, hogy vigyék, mint a cukrot. És valószínűleg viszik is majd.

Meghalt a Škoda Yeti, éljen a Karoq 70

Miközben élőben közvetítették a showt, páran úgy gondolták, ők jobban csinálják

A SEAT Atecával közös padlólemezre, közös gyárban készülő Karoq 4,36 méter hosszúra nyúlt, ez 16 centis gyarapodás az előd Yeti méretéhez képest, széltében 4,8 centit kapott, miközben 8,6 centivel alacsonyabb lett. A hossz-, illetve a 6 centis tengelytáv-növekedés bent is érzékelhető, a Karoq hátsó sorában a lábtér is nagyobb lett 7 centivel. Akit a részletek, milliméterek, az autóba kerülő újdonságok, motorok érdekelnek, azok ebben a cikkben mindent megtalálnak, amit csak a Škoda Karoqról tudni lehet.

Meghalt a Škoda Yeti, éljen a Karoq 71

Míg bent százak bámulták az újdonságot, kint békében lehetett fotózni

A modell bemutatóját Svédországban tartották, ahová több száz újságírót és cseh celebet trombitáltak össze. Mókás volt, ahogy a több tucatnyi nagyon csinosba öltözött csehszlovák vadul gesztikulálva és fülig érő mosollyal parádézott a kamerának. Az igazán menők pedig saját stábbal érkeztek. A hivatalos show alatt a teremből kilopózva találtunk egy őrizetlenül hagyott Karoqot, amit közelharc nélkül körbe lehetett fényképezni. Itt is van, mutatjuk:

Az autó ugyan elvesztette eredeti, jellegzetes formáját, szépen belesimult a VW-konszern hasonló, csak eltérő emblémákat viselő modellkínálatába. Szögletes, éles formák jellemzik a Karoqot, némi audis beütés is felfedezhető rajta, de jellegében talán a SEAT Ateca áll hozzá a legközelebb. Jó, legközelebb meg a Kodiaq, de családon belül ez nem akkora szám. Látványosak az első, hátsó lámpatestek, utóbbiak alapból LED-esek, míg az elsőkben csak felárért világítanak diódák. Klassz a nappalifény is és a jellegzetes škodás arc sem maradhatott el.

Bent a konszern építőelemeiből összerakott korrekt, letisztult, de nem túl izgalmas belső fogadja az utasokat, egy elég suta grafikájú műszerfallal. Szerencsére a jövő évtől már – a márka modelljei közül elsőként – a Karoq  is rendelhető teljesen digitális műszerfallal. Persze a Škoda nem lenne Škoda, ha nem hozná a tőle megszokott poénokat, így a tanksapka alatt található átlátszó jégkaparó, a csomagtartóból kivehető, zseblámpaként használható világítás, és a gyári esernyő is megtalálható az autóban. Az új Škoda szabadidőautó piaci bevezetése az év második felétől, forgalmazása novembertől kezdődik, persze a várható árról még nincsen semmi hír.

A gyári videón így néz ki az autó:

a videó a hirdetés után indul

Ha pedig bő negyedórás kisfilmet néznél a Karoqról, akkor azt a videót nézd meg. Érdemes.

 

Neked melyik tetszik jobban?
A régi - Yeti - sokkal jobb volt
30% (300)
Az új - Karoq - sokkal jobb
70% (690)