Hidvégi János muzeológus egy korábbi sajtóközleményben idézte fel, hogyan is indult Magyarországon a vezetői engedélyek megszerzése.

A feljegyzések szerint Budapesten 1895-ben indult meg az autóközlekedés, de akkor még nem kellett hozzá semmilyen jogosítvány. Elsősorban az a konfliktus vezetett a dokumentum bevezetéséhez, amely a lovas kocsit hajtók és az autóvezetők között alakult ki Budapesten. A szokatlanul nagy zajt keltő járművektől ugyanis megvadultak a lovak.

A fogathajtók levelet írtak a budapesti rendőrfőkapitánynak, amelyben intézkedést sürgettek arra hivatkozva, hogy az autósok veszélyeztetik a közlekedés biztonságát. Budapest területén belül 1901-ben szabályozták a motoros közúti járművek közlekedését. Ennek értelmében csak az vezethetett autót, aki sikeres vizsgát tett.

Hidvégi ismertetése szerint az első vizsgát 1901 júliusában tartották Budapesten a Városliget szélén, ünnepélyes körülmények között, és most figyelj nagyon erősen: cigányzene kíséretében, néhány pohár bor elfogyasztása után kellett a vezetőknek bizonyítani jártasságukat. Magyarország egész területén 1910-ben vezették be a kötelező jogosítványt.

Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 1

És íme egy 1911-es jogosítvány, amit olvasónk, Krisztián küldött nekünk Facebookon, ennek apropójából túrtunk bele a témába.

Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 2

Zahari József 1939. december 4-én tett sikeres gépjármű-vezetői vizsgájáról szóló igazolványa. Fotó forrása: sulinet.hu.

Végül egy nemzetközi vezetői engedély, amit a Veterán fórum egyik topikjában találtunk:

Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 3 Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 4 Álmodban sem gondolnád, milyen körülmények között adták át az első magyar jogsit 5