Röviden – Jeep Compass 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Jeep tíz éve mutatta be kompakt méretű szabadidőautóját, a Compasst, ami 2011-ben ráncfelvarráson esett át, idén, 2017-ben pedig befutott a második generációs modell. |
Mi tud? | A Jeep Compass klasszikus értékekkel bíró, közepes méretű modern SUV |
Mibe kerül? | A legolcsóbb Compass 7 millió forint körül elvihető, a szépen felextrázott Opening Edition pedig 170 lovas benzinmotorral 9 730 000, 140 lovas dízellel 9 950 000 forintba kerül |
Kinek jó? | Akik komoly terepjárós múlttal rendelkező márkától szeretnének városi szabadidőautót |
A szabadidő-autók népszerűsége világszerte töretlen, 2016-ban 1,6 millió darab kompakt méretű SUV-t adtak el Európában és ez a szám az évtized végére akár 2 millióra is felmehet. Nem is meglepő, hogy boldog-boldogtalan szabadidő-autót gyárt és nem akar kimaradni a tuti bizniszből. A Jeep viszont nem ma kezdte a terepjárógyártást, komoly tapasztalata van a témában, így nem okozott különösebb nehézséget, hogy ütőképessé tegye a méretben a Renegade és a Cherokee közé belőtt modelljét, a Compasst. Mi pedig kipróbáltuk, mit tud aszfalton, illetve terepen.
A piros színű az új, az ezüst a régi Jeep Compass:
Külső
Legyünk őszinték, a legelső Jeep Compass rettenetesen nézett ki, és bár elég hosszú ideig kibírta az eredeti képével, a 2011-es facelift úgy kellett neki, mint egy falat kenyér. A 2017-es második generáció már elsőre hibátlan megjelenést kapott, megmaradtak a klasszikus jeepes jellegzetességek – a hét részre tagolt hűtőmaszk, illetve a kissé szögletesen ívelő kerékjáratok – de közben teljesen modern, közepesen agresszív arcot rajzoltak az autónak.
Jól állnak neki a műanyag betétek, az összezsugorodott és fekete kerettel kiegészült nyílások a hűtőn, és a modernebbre szabott fényszórók is. Méretben a Renegade és a Cherokee közé lőtték be a Compasst, amely 4394 mm hosszú, 1819 mm széles és tetősínekkel 1647 mm magas, masszív megjelenésű járgány.
Jeep emblémával kínos lenne olyan autót piacra dobni, ami azonnal elvérzik, ha le kell térni a tükörsima aszfaltútról – hiszen még a legkisebb Jeepből a Renegade-ből is van terepes kivitel – így a Compass rögtön kétféle orrkialakítással kapható. Akinek nem kellenek különlegesen vad terepképességek, annak a mezei, mélyre húzódó lökhárítós orr is megteszi, aki viszont néha a csalitosba is bemerészkedik, annak ott az elöl 29,1, fokra javított, hátul 33,1 fokos terepszögű kialakítás, ahol nem kell félni, hogy értékes és drágán pótolható műanyagok szakadnak le az autóról egy ramatyabb földúton.
A mezei Compass szabad hasmagassága 21,6, a Trailhawk változaté 22,9 centiméter. Gázlómélysége 406,4 mm, amire irtó kíváncsi lennék, hogy az ördögben jött ki így, tizedmilliméterre.
A nemzetközi bemutatón így festettek az új Compass modellek:
Belső
A Jeep Compass belseje változatos, a borítások puhák, az érdekes kárpittal bevont ülés kényelmes, de vannak egész egyszerűre sikerült részletek is. Az összképet az olasz rokonság miatt idekerült részletek bonyolítják tovább, így a fiatos kapcsolók, gombok mellet sajátos az ötöt villanó komfortindex is. Utasterében a jeepes jelleget a középkonzol trapéz alakú kerete hivatott képviselni.
A középkonzolon amúgy 5, 7 és 8,4 colos érintőképernyő is lehet, felszereltségtől függően. Váltókarja mellett – ami lehet hatfokozatú kézi, illetve 9 fokozatú automatikus is – található a Selec-Terrain kombinált kapcsolója, ami a különféle terepprogramok mellett a terepfokozatot, a fixre kapcsolt négykerék-hajtás és a lejtmenetvezérlő gombját is magában foglalja.
Műszerfala kaphatott volna komolyabb grafikát is, amúgy két kerek, mutatós műszerből áll – fordulatszámmérő, kilométeróra – a kettő között pedig színes, 3,5, vagy 7 colos kijelző található, amibe a vízhőmérő és az üzemanyagszint mutatója is belefért. Rakódóhellyel aránylag jól áll a Compass, és a különféle tápcsatlakozók is igazságosan vannak elosztva az autóban. 12 voltos aljzat van elöl, USB-csatlakozó elöl-hátul, 230 voltos konnektor pedig csak hátul.
A Jeep Compass csomagtartója alapállásban 438 literes, a hátsó üléstámlák lehajtása után viszont akár 1251 liternyi rakodóhely is kialakítható a hátuljában. Komolyan gondolt szabadidő-autóban nem szúrhatják ki az ember szemét gumijavító készlettel, így a csomagtartó padlója alatt itt rendes, igazi pótkerék található.
Technika
A tesztúton a kétliteres, 140 lóerős dízelt próbáltuk aszfalton és terepen, hatfokozatú kézi, illetve automata váltóval. A 140 lóerős motor ugyan elég bele, simán lehet vele békében, problémamentesen közlekedni, de az autó a külseje alapján ennél azért többet ígér. Furcsa, hogy a kulcs nélküli indítást úgy oldották meg, hogy nem elég megnyomni a kormányoszlopon a kulcs helyére épített gombot, hanem végig nyomni kell, míg elindul a motor. Pont, ahogy slusszkulccsal is csinálnánk.
Vezetés
Az utcai változat kézi váltója átlagos darab, az üreshez furcsán közel álló kettes fokozattal. Az automata jóval kényelmesebb és terepen is könnyebb vele boldogulni, mint a kézi váltóval. A Compass elöl MacPherson, hátul pedig az eredetileg sportkocsiknál használt Chapman (természetesen a lotusos Colin Champman találta ki egyik versenyautójához) futóművet kapott. Országúton kissé kemény, a nagyobb úthibákat a bent ülőkkel is érezteti és terepen sem várható tőle lágy, billegős viselkedés.
A közepes Jeep kasztnija jól átlátható, a városi a manőverezésben, parkolásban az ultrahangos szenzorok mellett tolatókamera is segít, de akár az autóra is rá lehet bízni a parkolóhely-keresést, valamint a beállást is. Emellett adaptív tempomat, sávtartó és ráfutásos ütközésgátló is került a Compassba – utóbbi kettő alapáras – de holttérfigyelő és keresztirányú forgalomfigyelő is rendelhető bele.
Költségek
A Jeep Compass árlistája egyelőre csupán kétdarabos, a spéci Opening Edition egy benzin és egy dízelmotorral kapható. Később ez kibővül és két dízelmotor is lesz a kínálatban, így összesen hét különböző hajtáslánc-kombinációban lesz elérhető a modell. A felszereltségi szintek is változatosak, a Sport, Longitude és Limited változatok mellett a terepen is nyüstölhető Trailhawk kivitel is elérhető lesz. Az alábbi árak a jelenleg elérhető, extrával rendesen kistafírozott Opening Edition felszereltségű autók árai:
Modell | Üzemanyag | Teljesítmény | Váltó | Ár |
1,4 MultiAir | benzin | 170 LE | 9 fok. aut. | 9 790 000 Ft |
2,0 MJet | dízel | 140 LE | 9 fok. aut. | 9 950 000 Ft |
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|