Andrea uszodából vitte haza kora este 11 éves kislányát szinte új Daciájukkal. A belvárosi főutat jól ismerte, pár száz méterre nőtt fel attól a szakasztól, ahol felnőttként összeütközött egy vele szemben közlekedő teherautóval – így indul a közlekedési balesetek bírósági utóéletét bemutató sorozatunk e heti története.

Pont a kislány helyét kapta el a teherautó

Borongós időben, de jó látási viszonyok közepette rutinból vezetett a gimnáziumi tanárnő, miközben lányát az aznapi matekdolgozatról kérdezgette. A kanyarodó úton hirtelen feltűnt vele szemben egy, felerészt az ő sávjában közeledő Mercedes teherautó.

Balázs a felújítás alatt álló helyi kórházba szállított egész nap építőanyagot, utolsó fuvarja végeztével éppen a telephelye felé tartott, amikor a sávja jobb szélén parkoló kisbusz előzésébe kezdett. Mindent szabályosan végzett: indexelt, majd picit gyorsított, hogy minél hamarabb be tudja fejezni a felerészt a vele szembe jövő sávban végrehajtott manővert.

Ebben a pillanatban tűnt fel vele szemben Andrea sötétkék Daciája. A szemtanúk szerint mindketten a fékbe tapostak, mégis összeütközött a két jármű. Mindkét felnőtt, és a bal oldalon hátul ülő gyerek is be volt kötve, ám a teherautó ütközője pont ott kapta el a Daciát, ahol a 11 éves tini utazott. Zita 8 napon túl gyógyuló, részben sajnos maradandó fogyatékossággal járó sérüléseket szenvedett.

Részben fogyatékossá tette gyerekét a tanárnő 1

Illusztráció, ennek a sötétkék törött Daciának nincs köze a történethez

Kit talált hibásnak a hatósági vizsgálat?

Nem sokkal a mentők után a helyszínre értek a rendőrség helyszínelői is, rögzítették a nyomokat, alaposan felmérték mindkét vezető szemszögéből a baleset előzményeit. A tanúk kihallgatása, és a műszaki szakértők vizsgálatának eredménye után Andreát megvádolták közúti baleset gondatlan okozásával. Védelmével Janklovics Ádám közlekedési ügyekre szakosodott ügyvédet bízta meg, aki a Vezess hozzá forduló olvasóit is ellátja tanácsokkal.

Több fontos szakértői állítás rögzítése után történt meg a vádemelés. Balázs teherautójáról kiderült, hogy a megengedett 50 km/órás sebességhatár mellett 45 km/órával hajtott, irányjelzőt használt, enyhén gyorsított a parkoló jármű mielőbbi kikerülése érdekében, és amennyire lehetett, közel suhant el az útszélen álló kisbusz mellett. Ráadásul a szakértő szerint a kanyarból elé kerülő Dacia megpillantása után 0,7 másodperccel már bele is taposott a fékbe.

Vele ellentétben Andrea több hibát is elkövetett. Az általa használt forgalmi sáv szélén ugyanis szegélyjavítási munkákat végeztek azon a héten, emiatt a baleset előtt 3 nappal ideiglenesen 30 km/órás sebességkorlátozó táblákat helyeztek ki. Ezzel ellentétben a vizsgálat kimondta: az általa vezetett Dacia 40-nel ment a baleset előtti pillanatokban. Ráadásul a tanárnő igen közel haladt a két sávot elválasztó szaggatott vonalhoz, valamint a teherautó észlelése után 1,9 másodperccel fékezett csak, és eközben egyenesen haladt tovább. Balázzsal ellentétben – akinek teherautója mellett ugye kisbusz állt – neki lett volna közel 1,5 métere a jobbra húzódásra a széles úton.

Részben fogyatékossá tette gyerekét a tanárnő 2

Illusztráció, ennek a sötétkék törött Daciának nincs köze a történethez

Egyértelművé tette a bíróság, ki a felelős

Világosan, több pontban kimondták a szakértők, hogy Andrea többféleképpen elkerülhette volna a balesetet:

– ha nem hajt a megengedettnél gyorsabban, és betartja a 30 km/órás sebességhatárt
– ha eleget tesz jobbra tartási kötelezettségének
– ha ő is ugyanolyan gyorsan a fékbe tapos, mint a teherautó sofőrje
– ha fékezés közben az út széle felé, az ott még szabadon lévő helyre kormányozza személyautóját.

Az elsőfokú ítélet szerint az ütközésért Andrea a felelős, miután megszegte a sebességkorlátozást, megszegte a KRESZ 25. § (2) bekezdését (jobbra tartás), és megszegte a KRESZ 3. § (1) bekezdés c) pontját is. Közlekedésével veszélyeztette a személy- és vagyonbiztonságot, valamint másokat indokolatlanul akadályozott, illetve zavart a közlekedésükben.

Balázsról kimondta a bíróság, hogy nem terheli felelősség a balesetért, szabályszerűen vezetett, és a kritikus helyzet előálltakor is mindent úgy csinált, ahogy elvárható.

Vele ellentétben Andreát elítélte a bíróság, igaz, enyhe büntetést kapott. Fél év fogházbüntetést 2 évre felfüggesztve. Egy évre bevonták a jogosítványát is.

Különleges kísérletet végeztünk egy Suzukival!