Röviden – Citroën C-Elysée 1.6 BlueHDi Shine – 2017 | |
---|---|
Mi ez? | A Citroën 2012 -ben bemutatott „olcsóautójának” 2017-ben piacra dobott, felújított változata. |
Mi tud? | Vállalható külső, tágas utastérrel és nagy csomagtartóval, az utastérben visszafogott minőség. |
Mibe kerül? | A Citroën C-Elysée 3 390 000 forinttól vehető meg 1,2-es benzinmotorral, 1,6 dízellel, Shine kivitelben 4 735 000 -ba kerül. |
Kinek jó? | Bárkinek, aki új autó biztonságára, műszaki megbízhatóságára vágyik, de anyagi lehetőségei korlátozottak. |
2017-ben a KSH által számított bruttó átlagbér átlépte a 300 000 forintot. Szép szám, bár a nettója már kevésbé ad okot sok örömre. Ennek fényében nem meglepő, hogy az olcsóautóknak van keresnivalójuk a magyar és a miénkhez hasonló piacokon. Van választék bőven, a Dacia Logantól kezdve a Lada Vestán át a Fiat Tipóval bezárólag. Méretben a Škoda Rapid, SEAT Toledo is ide tartozó, de ott azért az olcsóság már megbicsaklik. Természetesen a PSA is kínál árra hangolt modellt, vagyis mindjárt kettőt: a Peugeot 301-est és testvérét, a Citroën C-Elyséet.
Kínában ugyan 2002 óta forgalmaztak ilyen néven autót, de az európai variáns, cikkünk főhőse 2012 óta létezik. Így nem meglepő, hogy 2017-ben jött is az iparágban kötelező frissítés. Hozzánk pedig a faceliftes tesztautó.
Külső
4,4 méteres hossza és 2,65 méteres tengelytávolsága jó kiállást ad oldalról a Citroën C-Elyséenek. A bibi ott van, hogy csupán 1,748 méter széles. Innen már sejthetjük, hogy kisautó alapra épül a kocsi. Ennek a négyajtósnak a korábbi Citroën C3, a Peugeot 207 és 208 modelleknél használt padlólemez az alapja, ám ezt elöl-hátul szélesebb nyomtávhoz és megnyújtott tengelytávhoz alakították át.
Pont a keskenységét ellensúlyozza az újítás a kocsi orrán. A hűtőmaszk díszcsíkjai kifutnak a lámpákig, illetve a lökhárító rácsa is hangsúlyozottan vízszintes tagolású. A ráncfelvarrással megváltoztak a fényszórók és a ködlámpák is, megjelent a nappali menetfény, míg hátul a Citroënnél ma általános 3D hatású lámpákat alkalmaznak.
Összességében frissebb lett az autó külseje, de továbbra is nagy tömegeknek szóló, azaz semmi kalandot nem vállaló formáról és részletekről van szó. A Citroën többi, játékos külsejű autójához képest igencsak öreguras. A legizgalmasabb forma a feláras 16 colos felnié volt a kocsin, ezt többen is megdicsérték a teszthét alatt.
Nemcsak ára, hanem műszaki megoldásai is a szegényebb országokhoz igazodnak, így az átlagnál nagyobb, keréktől függően akár 14 centis hasmagassága is lehet. Alul védőlemez óvja a motort, gondolva a földes utakra, az ajtókon kettős gumiszigetelést használnak. Lehet, hogy a port kint tartja, a zajt kevésbé.
Belső
Meglepően tágas, a megújulás után is talán ez a legfontosabb információ a Citroën C-Elysée utasterével kapcsolatban. Elöl és hátul is utazhatnak felnőttek, együtt is, el fognak férni. A fejtér és a lábtér is elegendő. Autóztunk vele úgy 50 kilométert, hogy egy gyerekülésben, egy ülésmagasítóban ülő gyerek, illetve egy 180 centis felnőtt ült hátul. Befértek, nem nyafogtak. Az ülései kényelmesek, de az üléshuzat borzasztóan melegedett a nyári hőségben.
Az autó műanyagjai olcsó hatásúak, mint egy 10 évvel ezelőtti modellben, de nem zörögtek, nem lógtak az elemek. A komor belsőnek (létezik világos szövettel is) jót tesz a műszerfal, az ajtók és a kormány ezüst díszítése. Ne tévesszen meg senkit a narancssárga monokróm kijelzővel megspékelt klíma, manuális egység egy digitális kijelzővel, automata funkcióval nem bír. Van viszont egy gombbal indítható, a maximális hűtést biztosító funkciója, ami forró napokon az autó gyorsabb lehűtésénél hasznos volt, még ha nem is annyira egészséges. Nincs önműködő funkciója az elektromos ablakemelőknek se (még a vezetőének sem). De ami még rosszabb, hogy nyújtózkodni kell a működtetésükhöz.
Jó hír viszont, hogy eltűntek a fejtámlának nem nevezhető csökök a hátsó ülésektől, helyüket állítható magasságú hagyományos elemek vették át. A spórolás jele, hogy továbbra is csak függőleges irányban állítható a kormány, de az üléssel játszva sikerült ideális pozíciót találni, a megfelelő kéztávolság mellett. A két első ülés közötti könyöktámasz nekem haszontalan volt, mert nem tudtam használni a váltókart, ha le volt hajtva, így csak autópályás utazásnál használtam. Az övmagasságot a gyárban beállították, azzal gazdálkodhat mindenki.
Pakolhatunk kacatokat a könyöklőbe, a váltó előtti részre, illetve a tágas ajtózsebekbe, a nagy csomagoknak ott a csomagtartó is. 506 literes, ami nagynak mondható. A használatához viszont kell a tapasztalat, mert a belógó zsanérok behatárolják a használható helyet. Egy bedobozolt fürdőszobaszekrényt és a hozzá való mosdót azért simán hazavittem vele. A csomagtartó környékén érződik igazán a spórolás, a fedél nagyon vékony lemezből készült, a padló szőnyege szintén.
A ráncfelvarrás leglátványosabb eleme az utastérben a 7 colos érintőképernyő megjelenése. A felárért (+160 000 forint) elérhető eszközzel számos modern megoldás jelenhet meg a kocsiban. Nem csak a rádiót, a telefont és navigációt (feláras) kezelhetjük róla, lehetővé teszi az okostelefon-tükrözést is, elérhető az Android Auto és az Apple CarPlay is. Elvileg képes valós idejű közlekedési adatok továbbítására is, időjárási és parkolási adatokat is jelezhet. Sőt a tolatókamera (feláras) képét is mutatja, utóbbinak van haszna, hiszen az emelkedő far miatt van holttér tolatáskor.
Technika
Háromféle motorral, de négyféle variációban kapható a Citroën C-Elysée. Úgy jön ki a matek, hogy az 1,6-os benzinmotor kézi és automata váltóval is választható. Emellett 1,2-es benzines és a tesztautóban is szereplő 1,6-os dízelmotor szerepel a kínálatban. A négyhengeres motor közösnyomócsöves befecskendezésű, egy fix lapátozású turbó segítségével produkálja 254 Nm nyomatékát, illetve 99 lóerős teljesítményét. A sebességváltója ötfokozatú. Itt böngészhető a részletes műszaki adattábla.
Vezetés
Klasszikus dízelmotoros élményt kínál a Citroën C-Elysée, ami azt jelenti, hogy a ma megszokotthoz képest nagy turbólyukkal működik. Az alapjárat feletti fordulatszám-tartományban nem sok minden történik, aztán 1500-tól elkezd felépülni a nyomaték, és lökésszerűen indul meg az autó. Jól pörög a motor, emiatt, illetve a szűk nyomatékos tartomány miatt viszonylag gyorsan kell kapcsolgatni felfelé a fokozatokat, hogy tartsuk a lendületet.
Kellően dinamikus a dízel C-Elysée, ami a nyomaték mellett 1090 kilós üres tömegének is köszönhető. Könnyedén lehet vele előzni országúton és autópályán is, van még benne tartalék 130 felett is. Az ötfokozatú váltó erénye, hogy pontosan kapcsolható, vagyis mindig megtalálni a kellő fokozatot. Ugyanakkor a kar hosszú úton és karcosan mozog.
A Citroën C-Elysée futóművét hivatalosan úgy hangolták, hogy az rossz utakon is helytálljon, az emelt hasmagasság mellé puha csillapítás jár. Szépen ringatózik a rosszabb minőségű utakon is a kasztni, ám kanyarban – terheletlenül – a fara eltáncolhat, ami meglephet egy tapasztalatlanabb sofőrt.
Nem tudni, hogy a futómű a ludas, vagy az autó magasabb felépítése, de az egyenesfutást alig ismerte a kocsi. A sík M5-ös autópályán folyamatosan dolgozni kellett a kormánnyal, hogy sávban maradjak. A futómű és a motor viszonylagos csendben működött, autópályás tempónál a szélzaj erősödött fel, olyannyira, hogy a fiam megkérdezte, hogy valamelyik ablak le van-e húzva.
A harmadrészt autópályán, harmadrészt országúton, illetve városban, dinamikusan használt tesztautóval 6,2 literes átlagfogyasztást mértünk. Vezetési élményből keveset nyújt a Citroën C-Elysée, inkább klasszikus közlekedési eszközként funkcionál.
Költségek
A megújult Citroën C-Elysée 3 390 000 forinttól vásárolható meg. Ezért a pénzért az alapmodellt kaphatjuk meg, 1,2 literes 82 lóerős motorral és Live felszereltséggel. (A cikk írásakor 270-290 ezer forint kedvezményt kínál a Citroën az egyes változatokra.) Az alapfelszereltség fölött még választhatók a Feel és a Shine változatok. Tesztautónk a legmagasabb felszereltségű. Míg 1,6-os dízellel Live kivitelben 4,2 millió a listaára a modellnek, Shine-ként már 4 735 000-et kérnek a 100 lóerős kocsiért.
A minden C-Elysée modellhez jár ABS, ESP, kipörgésgátló, vészfékrásegítés, 4 légzsák, első elektromos ablakemelők, központi zár, fedélzeti számítógép, tempomat. Ezeken felül a Shine olyan elemeket kínál, mint a manuális klíma, ködfényszóró, elektromosan állítható fűtött külső visszapillantó tükrök, hátsó elektromos ablakemelők, könyöklő, fényezett kilincsek és tükörházak, krómdíszek. A tolatóradar önmagában 80 ezer forint, navigációval együtt 280 ezer, a tolatókamerával és az érintőképernyővel együtt 330 000 forint az ára. Az árlistát itt lehet böngészni.
A Citroën C-Elysée 1.6 BlueHDi Shine és vetélytársai – Listaár, forint | |
---|---|
Dacia Logan 1,5 dCi Arctic (90 LE) | 3 199 000 |
Lada Vesta Lux 1.6 (benzin) (105 LE) |
3 899 000 |
Fiat Tipo 1.3 Multijet (95 LE) | 4 505 000 |
Peugeot 301 1.6 BlueHDi Allure (100 LE) | 4 735 000 |
Škoda Rapid 1,4 TDI Style (90 LE) | 6 068 290 |
SEAT Toledo 1.6 TDI Style (115 LE) | 6 587 400 |
Citroen C-Elysée 1.6 BlueHDi Shine (100 LE) | 4 735 000 |
Értékelés
A Citroën C-Elysée-re részben igaz, amit 2012-ben a nemzetközi menetpróbán a Peugeot 301-ről írtam: „jó kompromisszumnak tűnik, nem mutatja olcsónak magát, inkább a nem feltétlenül szükséges megoldásokon spórolt a gyár, mint az alapvető technikán. Vezethető, barátságos autó, tágas belsővel és kissé szürke körítéssel.”
2017-re annyi változott, hogy az autók fejlődésével párhuzamosan, így öt évvel később a spórolás elemei kevésbé elfogadhatók, mint akkor. Ha új autót akar valaki, akkor ezekkel együtt él, vagy többet áldoz pénzéből.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|