A múlt héten az ország számos pontján pusztított a jégesővel fűszerezett vihar, a magyar autós pedig nem hülye, nem várja ölbe tett kézzel, hogy mikor veri szét a verdát az égi áldás.
Kaptunk néhány remek fotót Ádámtól, ami bizonyítja, hogy bármit képesek vagyunk megtenni, ha épp nincs kéznél garázs vagy fedett parkoló.
MI IS AZ A JÉGESŐ?
A jégeső a csapadék olyan formája, ami akkor alakul ki, amikor a zivatarban jelen levő feláramlások a légkör extrém hideg rétegeibe esőcseppeket szállítanak magukkal, ahol azok szilárd halmazállapotúvá fagynak és a kialakuló jégszemek a zivatar leáramlásába kerülve a felszínre hullnak. A jégeső jéggömbök vagy szabálytalan jégrögök formájában, mindig konvektív felhőből hulló csapadék. Akkor beszélünk jégesőről, ha a jégdarabok átmérője eléri vagy meghaladja az 5 mm-t. Ennél kisebb méret esetén jégdaráról van szó. A zivatarok többségében kialakulnak jégszemek, azonban az esetek többségében ezek a földfelszínt már olvadt halmazállapotban érik el. Azt, hogy kialakul-e jégeső, az a körülmény dönti el, hogy a felhőben a jégszemek mennyire tudnak megnőni, egy bizonyos mérethatár fölött ugyanis a jégszem már nem képes elolvadni a zuhanás közben, és a talajra szilárd halmazállapotban hullik.
HÚZZÁK, NYOMJÁK, RAGASZTJÁK
Több technika létezik a jég okozta horpadások javítására, de főleg kettőt használ ebből a szakma. Leegyszerűsítve a finom kezet és éles szemet kívánó munkát röviden a lényeg: a nehezebben elérhető kasztnielemek mélyedéseit ragasztás után súlykalapáccsal húzzák ki, míg a simább felületek esetén a tetőkárpit vagy a motorháztető szigetelésének leszedése után kinyomatják az apró horpadásokat.
Idősebb, olcsó használt autókkal azonban nem érdemes javítóhoz fordulni, ha 20-25 ezerért kapható hozzá másik elem. Mondjuk egy VW Passat motorháztetejének, plusz tetőlemezének átlagos javítási ára nagyban függ a horpadások számától és mélységétől, de átlagosan 100 ezer forint körül van a kettő együtt. A javítási árak 30 százalékkal az elemcserével és fényezéssel járó javítások árai alatt vannak, és mivel itt nincs fényezés, a jármű értékvesztésével sem kell számolni – mondja a szakértő.