Röviden – Nissan Qashqai 2018 | |
---|---|
Mi ez? | Két és feledik generáció a kategóriateremtő kompakt crossoverből, változatlan motorkínálattal. |
Mit tud? | Kicsit javult a minőségérzet és a zajszigetelés, jóval több lett a vezetőtámogató rendszer. |
Mikor jön? | Júliusban jön meg az angliai Sunderlandből a modellfrissítés utáni Nissan Qashqai. Listaára 5 880 000 forintról indul. |
Kinek jó? | Főleg a nőket veszi le könnyen a lábukról. Univerzális autó: divatos, mérete pont jó városba, de belefér a család is. |
Lassan kezd önjáróvá válni a Nissan Qashqai, csak Európában 2,3 millió kelt el belőle 2007-es bevezetése óta, a világon 3,3 millió fut belőle. Ám hiába első, az Ateca, az új Tiguan, a Tucson és az Év Autójának választott Peugeot 3008 érkezése hat a vásárlókra, így a Qashqainak is kijárt a renoválás a modellciklus felénél.
Számomra a Nissan Qashqai tanulságos autó. Színvonalát illetően simán vannak nála jobb kategóriatársak, például a SEAT Ateca, mégis ezt veszik a legtöbben. Ebből az autóból 253 444 készült tavaly a sunderlandi gyárban és az egyetlen ázsiai modellként ott tud lenni az európai piac első tíz helyezettje között.
A kelet-közép-európai régióban a Qashqai adja az eladások felét – mondta a típus súlyáról Pierre Gerfaux, a regionális importőr ügyvezető igazgatója. Valamit nagyon tud a Nissan Qashqai, amiért az emberek lelkesen adják a pénzüket érte. Kíváncsian vártam, hogy az átdolgozott modell segít-e megfejteni sikerének titkát.
Külső
Elsősorban az autó orra változott az átrajzolt lökhárítóval, motorházfedéllel és mindenekelőtt a V-alakú hűtőmaszkkal, ami a márka egyik védjegye. Az igénytelen, olcsó botantenna helyett a Nissan Qashqai (és a szintén frissülő X-Trail is) menőbb cápauszony-antennát kapott. A hátsó lámpák alig módosultak, itt a LED-fénycsík változott. Az obligát új szín a vivid kék és a gesztenyebarna.
A motor alsó műanyag védőlemezén apró háromszögek jelentek meg. A hat légterelő úgy segíti a légáramlást, ahogy a golflabdán a mélyedések. A légörvények kisebb zajjal és csekélyebb örvényléssel válnak le, kevésbé fogják vissza az autót. A Qashqai változatlanul 0,318-as alaktényezője igen jó a városi terepjárók között.
Belső
439,4 centis hosszával a Nissan Qashqai amolyan pont jó méretű autó. Parkolásnál nem okoz gondot, de 430 literes csomagtere kellően nagy és a kétrészes padlóelválasztóval elég rugalmasan használható. Hátul a térdhely nagyvonalú és a kobakomat sem sikálta a tetőkárpit, pedig a kipróbált autóban üvegtető mérsékelte a fejteret.
Fejlesztői az új Tiguant vagy az Atecát a tervezés késői fázisában láthatták csak, így jó érzékkel kicsit fölé lőttek a célnak és az Audi Q3-at is kiválasztották ellenfélnek a konkurenciával való összevetés (benchmarking) során.
A lelkesült prezentációk során csak úgy röpködött a prémiumérzet és az ügyfélelvárások meghaladása, de az utazáshoz használt, frissítés előtti és a bemutatón vezetett autók között alig volt különbség. A Qashqai minőségérzete átlagos.
Nem gondoltam volna, hogy egy autó kormánykerekén ennyi múlik, de igen. A lecsapott aljú, eltérő gombokkal ellátott, vaskosabb átmérőjű és jobb fogású volán feldobja az autót. Módosultak az első ülések, amivel jobb a kilátás hátulról, kicsit nőtt az eddig is tágas lábtér és a bennük töltött öt óra alapján kényelmükre sem lehet panasz. A navigációs képernyőn kint hagyható a rádióállomások listája, a menüben való bóklászás nélkül is könnyű váltani közöttük.
Újdonság a Bose-hangrendszer, amely eltér a fejtámlás hangszórós megoldástól az új Micrában. Elöl két magas-, az ajtókban összesen négy középsugárzó és hátul két mélyhangszóró alkot hangrendszert, amit a szebben szóló zenére vágyó ügyfelek eddig hiányoltak az autóból. A riffek, basszusmenetek és fuvolaszólamok a Bose-hangrendszer nélküli autókban is tisztábban szólnak a javított ajtószigeteléseknek és a 20 százalékkal vastagabb hátsó oldalablakoknak köszönhetően.
A Qashqaiban, szemben az X-Traillel, mostantól az összes ablaküveg végig felszalad a kapcsoló egyetlen húzására, amit egyes japán és koreai autókban még mindig meg kell említeni, szemben az európai konkurensekkel.
Vezetés
Vacsora közben asztaltársunk volt a Nissan brit fejlesztőközpontjának Qashqai-projektmenedzsere. Christopher Picton szerint a Nissan Qashqait hiba volna nagyobbra konstruálni. Szerintem parkolásnál nem oszt, nem szoroz 15-20 centi, egy Golf vagy egy Astra és Mazda3 akkor is kategóriatárs, ha az egyik 4,2, a másik 4,4 méteres.
De a kocsi kipróbálása után nekem is derengeni kezdett, hogy az autó így kerek: a formaterven kívül nincsenek kiugró erényei, de igazán gyenge pontjai sem. Mindent legalább átlagosan tud, amivel az átlagos igényű átlagos vásárlónak átlagon felüli örömöt okoz.
Elvben a kormány lengéscsillapítója és a kormány középállásba való visszatérítő ereje javult a modellfrissítéskor. Ezzel együtt a Qashqait nem az agilitás fogja eladni. Parkolásnál hiába készít az orrban, a csomagtérajtón és a két külső tükörben lévő lencse használatával felülnézeti látványképet a számítógép, a központi kijelző szerény felbontása miatt a szemcsés, rossz minőségű kép nem sokat segít a centizésben.
Itthon ettől nem fognak elalélni a magánvevők és flottavásárlók sem, de Nyugat-Európában az autó kiválasztásakor lényeges a szén-dioxid-kibocsátás, ami a fogyasztással arányos. Az átdolgozott Nissan Qashqai 1,5 dCi értéke mindössze 99 g/kilométer, míg a konkurenseké 100-119 grammról megy felfelé. A kétjegyű szén-dioxid-adattal a Qashqai a kategória legjobbja a gyár szerint.
Mi a 110 és 130 lóerős dízelek illetve 115 vagy 163 lóerős benzines motorok közül az erősebbik benzinest vezettük. 2000 alatti fordulatszámon az 1,6 literes turbómotor nagy késéssel kezdett húzni gázadás után, erőtlennek hatott. A feltöltő késese közepes fordulatszámtól nem zavaró, a négyhengerest a váltások előtt jobban kihúzatva a motor frissebben reagál a gázra és energikusan gyorsít.
163 lóerőt és 240 Nm-t nem érezni az autón, inkább halk működése vonzó a motorban. A kézi sebességváltó hosszú karja miatt a kapcsolási utak is nyúlósnak tűntek, viszont a váltásokhoz csekély erő elég. A csak elsőkerék-hajtással társítható 1,6 DIG-T motornak megvan a közönsége: az összeladások nagyjából harmadát adta itthon az idei első öt hónapban, míg az 1,2-es turbós négyhengeres a teljes értékesítés 48 százalékát teszi ki. A többi dízel.
Mostantól az ütközésmegelőző rendszer a gyalogosokat is felismeri és tolatáskor a hátsó keresztirányú forgalomfigyelés segít elkerülni, hogy a vezető kitolasson egy érkező autó elé. Távolságtartó tempomat még nincs; táblafelismerés, éberségfigyelés, holttérfigyelés és sávelhagyás-figyelmeztetés a ráncfelvarrás előtt is volt.
Egyelőre nem lehetett kipróbálni a 2018 tavaszától elérhető Nissan ProPilot rendszert, amely az önvezető autók felé lesz újabb lépés. A ProPilot a sávtartórendszer, az adaptív távolságtartó tempomat és a torlódásasszisztens funkcióját egyesíti, képessé téve az autót az útvonal adott sebességű követésére kanyarodással együtt, a sávváltást leszámítva. A rendszer elsősorban a radaros távolságtartásra és a nagy felbontású kamera képének elemzésére épít a környezet felmérésében.
Árak, bevezetés
Gyakorlatilag már itt is van a Nissan Qashqai, a márkakereskedésekben júliusban jelenhet meg az autó. Ára kivitelenként eltérő mértékben nő majd a kifutó modelléhez képest, a felszereltség bővítésétől függően. A listaár a benzines, 115 lóerős 1,2 DIG-T motorral 5 880 000 Ft, a dízelé 6 670 000 forinttól megy felfelé, de ezekből az összegekből lesz központi kedvezmény. Új csúcsverzió a Tekna+ nappabőr üléskárpittal és a DS óraszíjmintás üléseire emlékeztető mintával.
Modellfrissítésével a 2018-as Nissan Qashqai nem tört a kategória csúcsára, de eleget fejlődött ahhoz, hogy éllovas maradjon az általa alapított szegmensben, a sokasodó konkurencia ellenére.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|