Kuplungoljak, ha megfarol? Gyula bácsi, a tököli tanpálya ördöge megmondja! Kéken füstöl, de csak öt kiló, megvegyem? Andris, a nepperek réme válaszol! Belém jöttek, elhajtottak – az én károm? Jogi szakértőnk tanácsot ad! ET-szám: eszik vagy isszák? Abroncsmágusaink segítenek megfejteni a bajos kérdéseket.

Autóvásárlási tanácsok

Olvasónk kérdez

szia/sziasztok,

véleményt szeretnék kérni ezekről a típusokról!
Nemsokára meglesz a jogosítványom és autót szeretnék vásárolni, tanácsot kérnék, néztem egy-két típust ami árban jó lenne viszont nem tudok dönteni melyik lenne ideális autó számomra. Ezek jöhetnek szóba:
-Ford Focus
-Mazda 323
-Fiat Stilo
Mindenképp egy kisebb kompaktabb autót szeretnék, de bármilyen tanácsot megfogadok.

előre is köszönöm!

Van olyan olasz autó, ami jobb a hírénél? 1

Szakértőnk válaszol

Kedves Olvasónk!

A Stilo jobb a hírénél, főleg a hatfokozatú váltós 1,2-es benzines vagy az 1,4-es, szintén hatgangos érdekes belőle. Az 1,6 és az 1,8 literes viszont sokat zabál. Az 1,9 JTD-k a modern dízelek között megbízhatónak számítanak, ha városon kívüli forgalomra keresel autót, akkor megfontolandók. Részletek itt.

A Mazda 323 BJ baja a rozsdásodás, de a mechanikája nagyon megbízható, praktikus autó, néhányban van pl. lehajtható támlájú utasülés, az is jó ötlet. Itt olvashatsz róla részletesebben.

A Focus I sokkal kevésbé korrodál és az ajtók aljának vagy a sárvédőíveknek a korróziója nem olyan vészes, mint a Mazdákban a rugótornyoké, küszöböké. Hasonló árkategóriában a Chevy-Daewoo Lacetti 1,4 is érdekes lehet, ha nem folyik az olaj a kormányművéből. Ha pedig egy sajátos külsejű, de tágas, nagyon megbízható autót keresel és a bontott alkatrészek elérhetősége nem elsődleges, akkor a Suzuki Liana tuti tipp.

De szerintünk az első háromból épp elég széles a választék ahhoz, hogy további típusok bevonása nélkül is nehéz legyen választanod, szóval a három közül keresnénk követhető előéletű és bizalmat sugalló, magánember eladó által árultat. Inkább adj 50 ezer forinttal többet egy rendes autóért, semmint elhidd, hogy más a feléből jobbat vett, mint amiket Te nézel. Nem igaz, csak sokan nem vallják be maguknak, hogy rosszul választottak, szóval ne hidd el, hogy más kifogta az aranyhalat! A piac nem véletlenül árazza be az autókat úgy, ahogy. És ne az ideális autót próbáld megcsípni, hanem nézz meg sokat és utána egy rendeset igyekezz kifogni. Az pont elég ebben az árkategóriában.

Üdvözlettel, Vezess.hu

Van olyan olasz autó, ami jobb a hírénél? 2

Olvasónk kérdez

Kedves András!

Nemsokára új autó vásárlására adjuk a fejünket és ebben szeretnék tanácsot/információt kérni.
Paraméterek: kombi (>500 L), benzines (5-10e/év), főleg városban (5-10 km/indulás), tervezett használat >15 év

Kiszemelt autók:
– Kia Ceed
– Skoda Octavia
– Toyota Auris
– Seat Leon
– Renult Megane

A keret nagyjából 6 millió forint. Azonban ez mellé még egy álom autót is hozzátennék (az enyém és a feleségemé is ez):
Mazda 6 (2017-es modell)

Ezzel együtt már 8.5 millió lenne amit autó vásárlásara szánnánk. ) Ön melyiket venné?

 

Szakértőnk válaszol

Kedves Richárd!

Mivel 15 éven túlra terveznek az autóval és ezek szerint mindketten a Mazdára vágynak, egészen biztosan azt venném. Akár a keveset futott használtakkal bővítve a mezőnyt. Ez olyan időtáv, amit semmiképp nem töltenék más autóban, mint a kedvencük. Gondoljanak bele, 5475 reggelen bármelyik kocsiba beülve hányszor jutna eszükbe, miért nem a Mazdát vettük? Ráadásul kitűnő autó, szervize meg nem olcsó, de legalább kiszámítható és tervezhető ezzel a motorváltozattal.

A megosztott második-harmadik helyezett nálam a Kia Cee’d a garancia miatt és a Mégane kapja az 1,6 literes szívó benzinessel. A Cee’d egy mindenben korrekt autó, de lassan kifutó típussá válik, míg a Mégane frissebb, nívósabb, de garanciája nem 7 év/150 000 kilométer, hanem 5 év/100 000 km. Az Octavia és a SEAT várható szervizköltsége, karbantartása több pénzt emészthet fel.

Ha az lenne a kérdés, hogy újonnan melyik a legvonzóbb autó ezek közül, akkor viszont a Leon ST-t emelném ki, mert kiváló tulajdonságokkal bír, de itt 15+ évre kellene megvenni, amiben jobbak lehetnek a többiek. Az Auris azért esett ki nálam, mert újonnan elmarad az Octavia-Mégane-Leon hármastól, az évek során jelentkező megbízhatósági előnyeit viszont megadja a Kia is, hosszabb garancia mellett.

Üdvözlettel, Szörényi András

Vezetéstechnika – Kitör a kanyarban, mit tegyek?

Olvasónk kérdez

Technikai segítséget kérnek!

Citroen Xantia után a C5 ugyanúgy orrnehéz, és első kereken kézifékes. Ha kitör a kanyarban az autó, mi a helyes vezetési megoldás? Természetesen téli útviszonyokra gondolok. Karbantartott, téli gumis, már nyugodt vezetési stílussal.

Szakértőnk válaszol

Kedves Zoltán!

Ha a C5 szárazon, vízen, havon, jégen egy kanyarban besokall, mindig az orrát fogja a kanyar külső íve felé tolni, tehát alulkormányzottsági hajlamot mutat. Sok európai autóhoz hasonlóan így hangolják gyárilag az autót.

Önnek alapesetben ilyenkor csak annyit kell tennie, hogy elveszi a gázt, egy kicsit nyit a kormányon (tehát az autót elkezdi a kanyar külső íve felé irányítani egészen finoman) és ha minden rendben van, a gázelvétel és a nagyobb ív felé kormányzás meghozza azt az eredményt, hogy az autó első kerekei visszatapadnak és már nem csúsznak, hanem újra gördülnek a kijelölt kanyar ívén. Nagyobb ívre sodródva tud ugyan bekanyarodni, de legalább vissza tudja hozni a helyes irány felé.

A tapasztalatom az elmúlt 16 évben tartott napi tréningek során az, hogy a vezetők nagy része nem ismeri fel időben az autó alulkormányzottsági hajlamát, és a csúszás pillanatában ösztönösen elkezdi befelé tekerni a kormányt , amitől a csúszás még erőteljesebben folytatódik.

Ez sokak számára jelenti azt, hogy pont annak rohan neki, amit el akart kerülni, tehát szalagkorlát stb. Ennél az autónál a sodródás kezdete után (tehát amikor az alulkormányzottság már érezhetően jelen van) hirtelen elvett gáz, még nem jelenti azt, hogy hirtelen annyira elkönnyül a hátsó tengely, hogy az autó ” átváltana”, és tizedmásodpercek alatt túlkormányzottá válna, tehát eldobná a fenekét.

Ismerünk pár olyan autót, amelynek bizony létezik az a rossz menetdinamikai tulajdonsága, hogy alulkormányzottság megjelenését követően hirtelen gázelvételnél egyszer csak a hátulja tör ki, és azt már csak kormány akár ütközésig történő elfordításával tudjuk kivédeni. Ilyenkor mindig abba az irányba a kell kormányozni, amerre az autó vége kitört.

Amennyiben Önnek működik az autóba épített ESP rendszere és legalább két kerekének még van egy kis tapadása, időben megállítja a csúszást, és az Ön által a kormányon mutatott irány felé fogja az autót stabil futó helyzetbe irányítani.

Naponta tapasztaljuk a „bolondbiztos hangolású ” ESP -k működését a tréningeken a kanyarkombinációkban közepes sebességnél, és csúszós burkolaton is.

A kézifék használatát ezen az autón

– intenzív fékezéseket követelő autópálya, vagy hegyi szakaszok használata után,
– télen hideg , nedves időben,
– a forgalomban vészhelyzet elhárítása érdekében felejtse el.

Üdvözlettel, Székely Gyula