Röviden – Audi A8 2018 | |
---|---|
Mi ez? | Az Audi csúcsmodellje, az A8 negyedik generációja. Luxusszedán automata váltóval és négykerék-hajtással. |
Mit tud? | Szinte mindent, amit ma az autóipar kínálni képes. Önállóan közlekedni 60 km/óráig, miközben a vezető mást csinálhat. |
Mibe kerül? | Az Audi A8 magyarországi alapára várhatóan novemberben derül ki, nagyjából 27-28 millió forint lehet majd. |
Kinek jó? | Tehetőseknek, akik a hagyományos autóformát kedvelik és elsőrendű számukra a luxus. |
A 2004-ben bemutatott Én, a robot című filmben a Willl Smith alakította rendőrnyomozó úgy autózhatott, hogy rábízta a vezetést futurisztikus Audi sportkocsijára. A 2035-ben játszódó sci-fi már nem tűnik olyan távolinak, miután az Audi bemutatta az új Audi A8-ast, amely már 3-as szintű önvezető-képességgel rendelkezik. (Hat szint van 0-5 között, erről lejjebb részletesen írunk.) Ez talán a legizgalmasabb üzenete a negyedik generációs Audi A8-nak, amelyet több száz újságíróval együtt Barcelonában nézhettünk meg kedden.
70 autót, 50 méteres LED-falat és egy ipari robotot is bevetett a német márka a leleplezéshez megálmodott show-ban:
Külső
Az új modell hozza az Auditól megszokott visszafogottan elegáns megjelenést, alapvető jegyeit az Audi Prologue tanulmányautótól örökölte. Itt mutatkozik be a következő generációs modellek új hűtőmaszkja. Az új Single Frame laposabb, szélesebb, szögletesebb, mint eddig. Felső sarkaitól két él fut végig a motorháztetőn. A tetőív kupésabb, mint korábban, az övvonal magasabban fut, miközben a kerékjáratok közé is került törés a karosszériában.
Fényszórói látszólag nem különlegesek, ám a búra mögött modern technika lapul: most először kombinálta az Audi a Matrix LED-technikát lézererősítéssel. A lézernyaláb 70 km/óra felett megduplázza a 138 diódát használó fényszórók hatósugarát. A diódák természetesen kanyarfényként is működnek, akár 90 fokkal elfordítva a fénynyalábot. Igazán látványos újítást hátul hoz az Audi A8, LED lámpáit hosszú vörös csík köti össze, így téve éjszaka is egyértelműen azonosíthatóvá a kocsit. Bár nagyon látványosak a krómbetétek a hátsó lökhárítóban, ezek csak imitálják a kipufogót, a cső a valóságban a lökhárító mögött a talaj felé fordul. A dupla csövű dobok még a hibrid modellen is állítható hangúak.
A fotók nem adják vissza, hogy a kocsi milyen szélesnek, laposnak hat a valóságban, masszív kiállása van. A 2017-es Audi A8 5172 milliméter hosszú, 37 milliméterrel hosszabb, mint elődje. Továbbra is kérhető nyújtott karosszériával a kocsi, az A8 L 13 centivel hosszabb (ahogy korábban is), ezt a pluszteret a hátul utazók lábhelyének bővítésére fordították. A rövidebb modell tengelytávolsága két milliméterrel marad három méter alatt, a hosszabbé 3128 mm. Mindkét változat 1945 mm széles, az A8 1473 mm, az A8 L 1488 mm magas.
A karosszéria elkészítésénél minden korábbi Audi-szériamodellnél többféle anyagot használtak. Acél, alumínium, magnézium és szénszálas műanyag is szerepel a listán. Az eredmény 24 százalékkal nagyobb karosszériamerevség, amely az irányíthatóságnak és zajkomfortnak is jót tesz.
Belső
Amilyen visszafogott a 2017-es Audi A8 külső megjelenése, annál látványosabb az elektromosan nyíló ajtók mögötti utastér. A tervezők vízszintes vonalakra alapozva rajzolták meg a műszerfalat, amelyről a legtöbb gombot száműzték. Helyettük két érintőképernyőn lehet az autó rengeteg funkcióját üzemeltetni. A letisztult formákat a rejtett szellőzőrostélyok is fokozzák, azok csak használatkor bújnak elő. Az anyagminőség elsőrangú, a kidolgozás pazar a belsőben.
Alapesetben a szellőzők is rejtve vannak, csak szükség esetén bújnak elő:
Nyolcféle szövet, bőr stb. borítás közül választhat a megrendelő és ülésekből is többféle áll rendelkezésre. Amiben mi ültünk, az fotelszerűen ölelte körbe a testet, viszonylag puha töméssel. Nemcsak az ülés, de adott esetben a középeső és az ajtókon lévő kartámaszok (hátul is) és a kormány is fűthető. A masszázsfunkcióval szerelt ülések hétféle masszázst kínálnak. Ez nemcsak a vezető számára kérhető, de a jobb hátsó helyre is, ha az ügyfél megrendeli a pihenőülést. A ledönthető ülésből egy gombnyomással előrébb csúsztatható az anyósülés, így máris kihasználható a háttámlán kihajtható (fűthető) lábtartó, illetve igénybe vehető a talpmasszázs is.
A 2017-es modell hátsó lábtere 32 mm-rel hosszabb, mint az elődben. Az Audi szerint a kategória legnagyobb lábhelyét kínálja a kocsi, de a fejtér is nőtt, ahogy a vállaknál is szélesebb a hely. Saját üléspróbánk szerint nagyon tágas a hátsó traktus.
Míg eddig az Audinál is a műszerfal tetején trónolt a központi képernyő, az új A8-ban a műszerfal részeként, a műszeregységhez képest lejjebb kapott helyett a 10,1 colos érintőképernyő, amely fényes fekete kialakításával üzemen kívül szinte láthatatlan. Alatta egy másik 8,6 colos képernyőt találunk. A felsőn a szokásos módon az autó funkciói érhetők el, de itt jelenik meg a navigáció, a tolatókamera és a hifi képe is. Az alsó képernyőn a klíma és a komfortfunkciók vezérelhetők. Természetesen a műszerfal is TFT, 1920 x 720 pixeles felbontással, de ha ez nem lenne elég, head up display is rendelhető.
A rövid üléspróba alatt az egyértelműen kiderült, hogy a rendszer olyan gyors, amilyennek a számítógépeinket, telefonjainkat szeretnénk. Megnyomunk egy funkciót és azonnal történik valami. Bár fizikai kapcsolót nem érintünk, a „gombnyomáskor” egy mikrokapcsoló hangját halljuk. Az alsó képernyő helyettesíti a korábbi touchpadot, így kézzel is írhatunk rá. Akkor is felismeri a szavakat, ha a betűk között nem emeljük fel a kezünket, természetesen a többujjas funkciókat is ismeri. Ha írni sem akarunk, akkor hanggal is vezérelhetünk sok funkciót.
A jobban felszerelt modellekbe hátulra is kerül képernyő. Nem az első ülések háttámláján lévőkre gondolok, hanem a kardánalagútban lévőre. A kézbe vehető kis szerkezettel állítható a hátsó légkondicionálás, az ülések beállításai, fűtése, szellőzése, a világítás, de telefonként is üzemel.
Motorok
Két V6-os motorral indul a negyedik generációs Audi A8 bevezetése. A 3,0 literes turbódízel 286 lóerős (nyomaték: 600 Nm), a 3,0 literes turbós benzines 340 lóerős (500 Nm). Jövőre érkeznek a V8-as motorok, a 4.0 TDI és a 4.0 TFSI, a dízel 435, a benzines 460 lóerő teljesítményre képes. Szintén 2018-ban várható a csúcsmodell, a 6.0 literes W12-es bemutatkozása. 585 lóerős teljesítmény mellé 800 Nm nyomaték szerepel a műszaki adatok között.
Mindegyik modell lágy hibrid üzemre képes, van bennük vitorlázó vagy rollerező mód (160 km/óráig működik, akár 40 másodperc hosszan motorfék nélkül hagyva gurulni az autót). A start&stop funkció kibővült, az indítómotorként is szolgáló generátor 12 kW energiát képes visszatáplálni az áramot felvevő 48 voltos rendszerbe.
Biztosan érkezik – még nem tudni, mikor – a konnektorról tölthető hibrid változat is. Az Audi A8 e-tronban a 3,0 literes benzinmotorhoz kapcsolódik az elektromos hajtásrendszer, közös teljesítményük 449 LE (nyomaték 700 Nm). A 14,1 kWh-s lítium-ion akkumulátorral szerelt kocsi maximálisan 50 kilométert tud megtenni teljes feltöltés után, csak elektromos hajtással. Maximális sebessége villanyautóként 135 km/óra. A kocsi alkalmas vezeték nélküli töltésre is, ehhez a tulajdonosnak kell venni otthonra egy padlómodult, amely 3,6 kW-os indukciós töltésre képes.
Az összes V8-as és W12-es benzines mellett az e-tron hibrid is aktív zajcsökkentést kap, amelynél a hangszórókból érkező ellenfrekvenciákkal oltják ki a kellemetlen hangokat.
Vezetés
Mindegyik modellhez a ZF továbbfejlesztett, nyolcfokozatú automata sebességváltója kapcsolódik és széria a quattrohajtás is. A négykerék-hajtás normál körülmények a között a nyomaték 60 százalékát küldi hátra, de a tapadási viszonyok változása esetén juthat előre akár 70% vagy hátra 85%. A dinamikusabban hajtó ügyfelek kérhetnek sport differenciálművet is, amely aktívan osztja el a nyomatékot a hátsó kerekek között. Ha ez nem lenne elég, négykerék-kormányzás teszi nagy sebességnél agilisabbá, kis sebességnél fordulékonyabbá a luxusautót. A fordulókör így 1 méterrel kisebb, 11,4 méteres (A8L: 11,8 méter).
Az elöl-hátul öt lengőkaros felfüggesztésben természetesen légrugók alapozzák meg a komfortot az új Audi A8-ban. A vezetési módtól és a sebességtől függő feszesség és szintszabályozás mellé az Audinál is megjelent az aktív futómű. Az első szélvédőbe épített kamera által rögzített kép alapján a vezérlőszámítógép utasítja az egyes kerekeknél lévő villanymotorokat, amelyek egy összetett hajtáson keresztül képesek a karosszériához képest függőlegesen elmozdítani a kerekeket, egyenként, külön-külön.
Ezzel nemcsak a karosszériadőlés és a billenés csökken vagy szűnik meg, még dinamikusabbá téve az A8-ast, de komfort módban az úthibákat is kisimítja (elméletben). Gyakorlatilag fellép a puklira vagy belép a gödörbe a kerék. Kérdésünkre, hogy mégis mekkora „bukkanót” tud ledolgozni a kocsi, az Audi egyik specialistája azt mondta, hogy kisebb hibáknál maximum 15 centis magasságot, egy hosszabb fekvőrendőrszerű építménynél akár 20 centit is. Egy esetleges oldalütközés előtt a szenzorok jelzése után (25 km/óra felett) képes fél másodperc alatt 8 centivel megemelni a kocsi egyik oldalát, hogy az ajtók fémrésze vegye fel az ütést. Az AI aktív futómű a V6 és V8 modellekhez feláras, a W12-ben széria lesz.
Önjáró autó
Látatlanban meg merjük jósolni, hogy jó lesz vezetni a 2018-as Audi A8-ast. Ugyanakkor az A8-ast úgy tervezték meg, hogy képes legyen önállóan közlekedni is. Az kevésbé nagy szám, hogy 250 km/óráig képes a 2. szintű önálló közlekedésre (a besorolás Wikipédia-oldala), de bizonyos feltételek mellett már 3-as szintűre is alkalmas. A kettő között van egy óriási lépcső: 3-as szinten nemcsak a kormányt és a pedálokat engedheti el, de a vezetőnek nem kell folyamatosan az utat néznie, felügyelve a kocsit, hanem akár nézhet tévét a fedélzeti rendszeren. A követelmény az, hogy képesnek kell lennie az irányítás átvételére, ha a rendszer kéri. A következő év óriási teszt lesz az önvezető technikának, hogy baleset nélkül megússzuk-e az első lépéseket, amikor már az autó a felelős és nem a vezető.
Az Audi AI traffic jam pilot, nevéhez illően, torlódásokban való közlekedésre alkalmas. Olyan többsávos utakon lehet aktiválni, ahol fizikai elválasztás van a szemben lévő sávokkal. A rendszer maximum 60 km/óráig működik, gyorsít, lassít, kanyarodik. Arra is képes, hogy kivédje, ha hirtelen egy másik jármű bevág elé.
Működéséhez rengeteg információt gyűjt a kocsi, elöl, hátul és oldalt egyaránt. 12 ultrahangos érzékelő, négy 360 fokos kamera, négy közép-hatótávolságú radar, egy hosszú hatótávolságú radar, egy infravörös kamera és világújdonságként egy lézerszkenner dolgozik össze.
Mint az Audi szakemberétől a bemutatón megtudtuk, ha gyalogost, kerékpárost észlel a rendszer, azonnal megkéri a vezetőt, hogy vegye át az irányítást. Ha mentő érkezik hátulról, képes rá, hogy kövesse a többi autóst, a vészsáv kialakítása érdekében, de önmaga legfeljebb az adott sáv széléig húzódik le. Ha a forgalom elkezd gyorsabban haladni, mint 60 km/óra, követi az előtte haladót, de közben szól a sofőrnek, hogy vegye vissza a vezetést. Ha a vezető bármilyen helyzetben nem reagál a hangos, illetve a képernyőkön megjelenő felszólításokra, akkor előbb lassításokkal jelez. Ha az illetőt ez sem „ébreszti fel”, akkor megállítja a kocsit.
Ez a legizgalmasabb, de nem az egyetlen önjáró funkció az A8-ban. A 2017-es modell képes önállóan parkolni, úgy, hogy a vezetőnek nem kell a kocsiban lennie, mobiltelefonról irányíthatja a parkolást. Annyival több ez, mint a 7-es és a G30-as 5-ös BMW hasonló funkciója, hogy az A8 már kanyarodni is tud, így 90 fokos beállást is elvégez így, majd P-be teszi a váltót és leállítja a motort. Összesen 41 különféle vezetéstámogató rendszer szerepel az új csúcsmodell kínálatában, mint a keresztirányú forgalomfigyelés, a holttérfigyelés, sávtartás, adaptív tempomat, közlekedési tábla jelzés, automatikus vészfékezés stb. stb.
Árak
Egyelőre az Audi csak az A8 németországi indulóárát közölte, ami 90 600 euró (kb. 28 millió forint) az alapmodell és 94 100 (29 millió forint) a nyújtott variáns esetében. A hazai árakat ősszel tudjuk meg. Mint dr. Vérten Sándortól, a forgalmazó Porsche Hungaria kommunikációs igazgatójától megtudtuk, az első teljes értékesítési évben, azaz 2018-ban, 60-70 darab A8-as eladása a cél. Míg korábban 60-70 százalék volt a dízelek aránya, ez most várhatóan csökkenni fog, nagyjából 55%-ra. Ugyanakkor továbbra is a 3.0 TDI motorral szerelt modell lesz a legnépszerűbb. Az eladott autók 99 százaléka rövid tengelytávú.
Értékelés
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|