Összesen 1060 lóerő áll előttünk a a tököli vezetéstechnikai pálya végtelennek tűnő betonszalagján. Igaz, nem egy, hanem két autóban elosztva. Az egyik a BMW overkill-je, a legnagyobb, legdrágább, legpuccosabb, legmindenebb 610 lóerős csatahajója, az M760Li Xdrive, a másik pedig az 450 lovas, vadállattá hegyezett M4-ese. Megnéztük, hogy mi ér többet, ha gyorsulásról van szó, az összkerékhajtás, a tekintélyes lóerőtöbblet, vagy a könnyebb kasztni?
Almát a körtével
Szegény M4-esnek kijutott az összehasonlításból, kollégáim már jártak vele Tökölön, akkor éppen egy másik legendával, a Ford Mustanggal közösen húztak hosszú, fekete gumicsíkokat a betonra. Hamar Balázs cikke és az összehasonlítás végkövetkeztetései itt olvashatók. A mostani kakaskodásnak nincs különösebb értelme, tétje, papíron a 7-es 3,7, míg a 4-es kereken 4 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, ha padlóig nyomjuk bennük a gázpedált. A helyzetet bonyolítja, hogy az M4-es csupán hátsókerék-hajtású, míg az M760Li mind a négy kereke kap a motor forgatónyomatékából.
Nem is húzzuk tovább az időt, tessék a végeredmény:
Maga a futam nem volt túl bonyolult, letekert ablak mellett Balázs számolt háromig, majd mindketten belekapaszkodtunk a kormányba és nyomtuk a gázt ész nélkül. Az M4-esben a láthatóan hibás ötletnek bizonyult ESP kikapcsolás után próbálkoztunk még a rajtautomatikával is, de nem igazán sikerült élesíteni a rendszert. Így maradtak a hagyományos padlógázas gyorsulgatások. Az M4-esnek nem volt esélye még akkor sem, amikor jobban kapta el a rajtot.
De nézzük a száraz, műszaki adatokat is:
Jármű típusa: | BMW M4 Competition |
BMW M760Li Xdrive |
Motor | S6-os, benzines turbómotor, 2979 ccm | V12-es benzines turbómotor, 6592 ccm |
Teljesítmény | 331 kW(450 LE)/7000 | 448 kW(610 LE)/5250-6000 |
Nyomaték | 550 Nm/1850-5500 | 800 Nm/1500 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 4,0 s | 3,7 s |
Végsebesség | 280 km/h | 300 km/h |
Fogyasztás | 8,3 l/100 km | 12,8 l/100 km |
Listaár | 35 666 900 Ft | 54 036 000 Ft |
Épeszű ember ezek után már nem fogadna arra, hogy a kisebb, könnyebb M4-es képes legyorsulni a nagy testvérét. A háromtized másodperces katalógusbeli különbség még egy jó rajttal akár behozható is lenne, de a forró aszfalton ezúttal ez nem igazán jött össze. Kikapcsolt ESP-val csak szomorúan túrta maga alól a kék füstöt az M4-es, míg bekapcsolt menetstabilizálóval már közelebb volt a két autó egymáshoz. Nagyjából 10 próbát tettünk, úgy 120-130 km órás sebességig soha nem volt esélye a könnyebb, mérgesebb megjelenésű BMW-nek a látszatra tohonya, nagy testű luxusautóval szemben.
360 fokos videón így néz ki a két autó viadala:
Motor, váltó
Az M4-esben soros, hathengeres, kétturbós benzinmotor dolgozik, ami 450 lóerőt és 550 Nm-es nyomatékot ad a vezető kezébe. Illetve a lába alá. A 7 fokozat között átdolgozott, duplakuplungos váltó kapcsolgat. A 7-esben kétszer ennyi henger van V-alakban elrendezve és szintén két turbóval 610 lóerőt, illetve 800 Nm nyomatékot lehet belőle kipréselni, amit 8 fokozatú ZF váltó továbbít a kerekek felé. Cserébe a Hetes 2,2 tonnát nyom, míg az M4-es 1570 kilogrammos. Ez lóerő/kg arányban a 3,6 a 3,48-cal szemben, ami nem túl látványos különbség. A végeredmény mégis az, ami talán inkább az összkerékhajtásnak köszönhető, mint a valamivel jobb tömeg/teljesítményaránynak.
A végeredmény azért ne vegye el a kedvét senkinek sem az M4-estől, hiszen azért mégiscsak sokkal férfiasabb, hangosabb, nyersebb darab és a sportos autózás nem feltétlenül csak a nyílegyenesen gyorsulgatásból áll. Mert ezen kívül mindenben a kisebb BMW a nagyobb.