Továbbra is erőteljesen emelkednek a megtett úttal arányos elektronikus útdíj-rendszerből származó bevételek. Az útdíjból június 30-ig befolyt bruttó 108,3 milliárd forintos összeg közel 12 százalékkal haladja meg a tavalyit – közölte a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. csütörtökön az MTI-vel. Ezzel június 30-ig az e-útdíj-bevételekre vonatkozó idei költségvetési elvárás közel 57 százaléka teljesült.
A tájékoztatás szerint a növekedést a díjköteles úthálózat forgalmának erősödése mellett részben az okozta, hogy új szakaszokkal bővült a fizetős utak köre. A 3,5 tonna feletti teherjárművek tulajdonosai vagy üzembentartói az év első hat hónapjában összesen 4,7 milliárd forintot fizettek ezek használatáért.
Az új útszakaszok közül a legnagyobb e-útdíj-bevétel, mintegy 2,5 milliárd forint az M0 keleti szektorához köthető, de közel 1,3 milliárd és 810 millió forintos összeggel az M86 és M31 jelű utak is jelentős arányt képviselnek. Az elmúlt időszakhoz hasonlóan a legtöbb útdíjbevétel 2017 első fél évében is az M1-M0-M5-M43, illetve az M7-M0-M3 tengelyekhez volt köthető.
A 2013. július 1-jén bevezetett HU-GO rendszerben a június 30-i adatok alapján közel 80 ezer regisztrált ügyfelet tartanak nyilván, ami 24 százalékkal haladja meg az egy évvel ezelőtti értéket. A regisztrált gépjárművek száma egy év alatt 238 ezerről mintegy 295 ezerre nőtt, a járművekhez kötött fedélzeti egységek (OBU) száma a tavalyi 142 ezerről indulva megközelítette a 178 ezres értéket.
2017 első fél évében befolyt megszolgált útdíj 50,7 százalékát külföldi úthasználók vallották be. Az országok sorrendjét vizsgálva ebben az időszakban is a román felségjelzésű teherjárművek képviselték a legmagasabb arányt. 40,41 százalékukkal toronymagasan vezetik a mezőnyt, hiszen a második helyezett Lengyelország már csak 13,84 százalékot tudhat magáénak. A harmadik helyen Bulgária található 9,78 százalékkal, majd Szlovákia és Szerbia következik 8,61 és 5,88 százalékkal. A listavezető országok sorrendje 2016 óta nem változott.
A január 1-jén bevezetett módosításokat követően az e-útdíj-rendszerben a magyarországi díjköteles úthálózat hossza jelenleg 6849,7 kilométer.