A Yahoo Finance-on találtuk ezt a jó kis elemzést arról, hogyan dolgozza be magát Kína egyre mélyebben az autóiparba. A Volvo kínai kézbe kerüléséről persze mindenki tud, de vajon ki tudta, hogy a Pirelli is kínai érdekeltség, hogy a csődbe ment japán légzsákgyártó, a Takata is kínai tőkével menekült meg, és hogy az egykori maláj márka, a Proton ma már kínai márka?
Kimondva-kimondatlanul, de Peking egyre látványosabban törekszik arra, hogy államként Kína legyen a világ autóiparának legmeghatározóbb szereplője. És a folyamat gyorsulni látszik. Az idei év első felében nyolc nagyszabású tranzakcióban vettek részt befektetőként a kínaiak, 5,5 milliárd dollár értékben. Tavaly egész évben kilenc ilyen művelet történt.
Az idén került kínai kézbe a Takatán kívül a Tesla öt százaléka, egy amerikai repülő autót fejlesztő cég, a Terrafugia. 235 millió dollárért megvették a maláj Proton 49%-át, amivel együtt a kezükbe került az eddig a maláj cég birtokában lévő brit büszkeség, a Lotus Cars is (összesen 235 millió dollárért). A Pirelli pedig még 2015-ben került a kínai ChemCorp vegyipari óriáscég kezébe. Ezek után nem is kell csodálkoznunk azon, hogy egyre jobb minőségűek és egyre versenyképesek a kínai gumiabroncsok.
A Protont és a Lotust a Geely vette meg, ugyanaz a cég, amely 2010-ben a Volvót is felvásárolta. Ma már tudjuk, hogy a Ford birtokában korábban profittermelésre képtelen Volvo a kínaiak kezében kivirágzott – ugyanakkor a tranzakcióval a Geely olyan technológiai transzfert tudott megvalósítani, amely hatalmas lökést adott a kínai autópiacon ténykedő saját autógyártásának. És ma már ott tartunk, hogy a Geely 500 millió dolláros beruházással Volvo-gyárat épít az USA-ban (Ridgeville, Dél-Karolina), ahol 2000 ember szereli majd össze a svéd autókat az amerikaiaknak, a kínai profit termelése érdekében.
Michael Dunne, egy autóipari tanácsadó vállalat vezetője nagyon érzékletesen foglal állást erről a folyamatról a Yahoo cikkében: szerinte olyan ez az egész, mint egy hatalmas gójátszma, amelyben Kína lépésről lépésre keríti be ellenfeleit fontos stratégiai pontok elfoglalásával szerte a világ autóiparában.
(Nyitókép: egy Geely LC nevű ártatlan, nevetséges kis kínai autó)