Idén negyven éve lépett piacra a BMW 7-es sorozata. A BMW a 2500-ast váltotta le vele, neve az 1972-es 5-ös és az 1975-ös 3-as után eléggé adta magát. Az E23 nem önmagában fedte le a felső kategóriát: egy évvel korábban mutatkozott be az E24 kódú, cápa 6-os kupé.

Akkoriban az S-osztály szinte egyeduralkodó volt a luxuskategóriában. Számottevő ellenfele a kortárs Jaguar XJ6, XJ8 és XJ12 volt, illetve egy maroknyi olasz rétegmodell, mint a Maserati Quattroporte vagy az Iso Fidia.

Itthon is van pénz a legexkluzívabb luxus BMW-re 1

A 7-es hadüzenet volt a Mercedes-Benznek. Hegemóniáját idővel sikerült megtörnie a konkurenciának a luxuskategóriában, de az értékesítési darabszámok alapján azóta is az S-osztály a domináns hím.

A kerek évfordulót ünneplő modell neve Edition 40 Jahre. A limitált széria a normál tengelytávú G11-ből és a nyújtott tengelytávolságú G12-ből is elérhető. A motorválasztékot nem korlátozta a gyár, ahogy hátsó- és összkerékhajtás  is lesz.

Itthon is van pénz a legexkluzívabb luxus BMW-re 19

Nyújtott és normál tengelytávval is kapható az Edition 40 Jahre nevű limitált széria. Selymesen matt ezüstmetál és kék micafényezés választható hozzá

Az évfordulós modell fényezésével, 20 colos felnijeivel, a küszöbökön és a tetőoszlopon elhelyezett  jelvényekkel jelzi státuszát. A fekete-fehér bőrkárpit nem passzol minden ízléshez, a fehér tetőborítás is különleges. A csupán 200 darabos kontingensből Magyarországnak is jutott kvóta, a Vezess információi szerint egy-két darab a hazai márkakereskedő-hálózatban is megrendelhető lesz.

Cápa 7-es, az anti-Mercedes

Tanulságos belelapozni az első széria brosúrájába, kész vádbeszéd az S-osztály ellen. A hatalom és az egoizmus elhagyásáról szól, ami alapkaraktere volt a luxusautóknak. A BMW értékváltozást hoz a kategóriába, az ő autójuk egy minőségi célszerszám, cirádáktól mentes formában, tömeg helyett mozgékonyság – hirdeti a kiadvány.

Itthon is van pénz a legexkluzívabb luxus BMW-re 20

Az egyik belső színkombináció a Smoke White füstös fehér és a Cohiba barna, a másik a füstös fehér mélyfeketével. A tetőborítás mindig fehér

A BMW nem a saját pályáján próbálta megverni a grandiózus W116-ot, amely 450 SEL 6.9 csúcsmodellként a világ összes akkori autójával szemben fölényben volt. Ők valami mást kínáltak a vagyonos közönség másik szeletének. Gördülő trónus helyett aktívabb, kezesebb autót (a 280 SE és a 728i esetében a súlykülönbség 180 kg).

Sorhat, aztán V12 és V8 is

Lehet, hogy az olajválság idején fogant autó fő üzenete a mértéktartó, intelligens luxus, de motorból a BMW-nek is oda kellett tennie valami nagyszabásút, ha már a márkanévben is szerepel a motor szó.

Itthon is van pénz a legexkluzívabb luxus BMW-re 21

Nem ez volt az alapfeladata, de jó tudni, hogy a cápa 7-es 30 év felett is gazdagon dönti a gumifüstöt, legalábbis a turbós 745

Útkeresés közben a gyár szériaéretté konstruált egy 4,5 literes V12-es és egy 3,8 literes V8-os motort is. Előbbi 250, utóbbi 218 lóerős lett. Majd az olcsóbb gyártás, a kisebb súly, a kompakt méret és a kisebb fogyasztás miatt győzött a feltöltős sorhat. További előny, hogy a hathengeres ferdén is beépíthető, amivel marad hely a jó nyomatékleadást segítő szívórendszernek.

Itthon is van pénz a legexkluzívabb luxus BMW-re 22

Egy szép napon összegyűjtöttük az összes 7-es BMW-t

Akit érdekel a 7-es sorozat negyven éve, olvassa el cikkünket a nagy napról, amikor egy helyen, egy időben találkozott egymással a luxus-BMW mind a hat generációja.