Röviden – Porsche Panamera Sport Turismo | |
---|---|
Mi ez? | A 2016-ban bemutatott második generációs Porsche Panamera nagyobb csomagtartós, kombi jellegű változata |
Mi tud? | Mocskosul megy, bitang jól néz ki és vezetni is élvezetes. Plusz nagy a csomagtartója is |
Mibe kerül? | Elképzelésünk sincs, az árakra még várni kell, az európai bevezetése őszre várható |
Kinek jó? | Aki praktikus Porschét akar, menő dizájnnal, az ne keressen tovább |
A Porsche először 2012-ben, a Párizsi Autószalonon sokkolta a népet a kombinak látszó, nagyobb és praktikusabb Panamera modellel. Aztán idén nyárra megérkezett a kézzelfogható, piacérett darab is. A 2016-ban bemutatott második generációs Panamera rövid és hosszú tengelytávú változatával együtt így már háromféle karosszériaváltozatban kapható ez a modell. Igazi család lett a Panamerából.
Külső
Rácz kolléga tavaly ősszel alaposan körbejárta az új Panamerát és alaposan kirajongta magát az első generációs modellnél sokkal harmonikusabbra sikerült, újrarajzolt formát látva. A kombi, illetve izé, Sport Turismo, ha lehet, még ennél is harmonikusabb arányokkal bír, és itt végre már merészen felvállalják, hogy a Panamera bizony egy ötajtós autó, nem pedig szedán, ha pedig ötajtós, akkor legyen neki csomagtartója is. Ha nem lenne elég, hogy baromi gyors, baromi jó vezetni, akkor legyen baromi praktikus is. Végül is érthető. Az autó 5049 mm hosszú, 1937 – tükrökkel 2165 mm – széles, és 1428 mm magas, tengelytávja 295 cm. A karosszériaváltozások nagyjából a B-oszloptól kezdődnek, már a hátsó ajtó felső íve is kevésbé meredeken zuhan, mint a mezei modellnél. Könnyebb is hátra beszállni, mint a mezei Panamerába.
A C-oszlop szélesebb lett, nagyobb lett a tövébe biggyesztett kis ablak is, és a 495 helyett alapból 520 literesre nőtt nagyobb csomagtartó tetejéről a világ első, adaptív, háromállású tetőspoilere nyúlik ki hátrafelé, ami maximum 50 kilogrammnyi leszorítóerőt képes termelni, nyitott tetőablaknál pedig olyan pozícióba áll, ami a menetzajt csökkenti. Az összkép talán az összes eddigi Panameránál harmonikusabb, vonzóbb, de szerencsére a választás lehetősége továbbra is megmarad, a 911-est idéző fenekű változatot választhatja, akinek az jön be inkább.
Tessék a középső csíkot megragadni és jobbra-balra cibálni a mezei Panamera és a kombinak látszó Panamera összehasonlításhoz:
Slider
Belső
A Panamera ST belsejében a nagy újítás, hogy már 4+1 üléssel is kapható. Vagyis hátul már három ülés található, igaz, a középső amolyan szükségülés. A hátsó sor kialakítása is olyan, hogy ránézésre csak két helyet látunk, de igazából három van. A gyártó sem gondolta teljesen komolyan, hogy igazi ötszemélyes autót farag, de így legalább elméletben szabályosan belefér öt ember. Végszükség esetén azért elviselhető ott is egy rövidebb utazás, nagyobb duzzogás nélkül. Akinek meg nem kell a plusz hely, az rendelheti 4 üléssel is az ST-t.
Berendezése parádés, a műszerfalon több mutatós műszer található, mint a Kelenföldi Erőmű vezérlőtermében. Talán már sok is, igaz, vannak duplikált dolgok is, így a pontos időt vagy a sebességet is több helyen lehet szemmel tartani. Klassz, hogy a navigációs képernyő nemcsak a középkonzoli kijelzőn jeleníthető meg, hanem a műszerfal jobb oldalán is nézhetjük, mikor merre kell kanyarodni. A baloldali indítókulcsszerű kapcsoló igényel némi megszokást, de egy Porschéban szentségtörés lenne, ha a máshol megszokott, a kormány jobb oldalán lévő gombbal indulna a motor. Ülései kényelmesek, végtelen számú irányban állíthatóak, hajtogathatóak, dönthetőek, és az egész belső úgy, ahogy van csodajó.
Bár alapvetően kiráz a hideg attól, ha gombok helyett valami sík, jellegtelen felületet kell nyomkodni, ha valamit akarok az autótól, a Panamerában ezt mégis megcsinálták úgy, hogy mégse legyen béna. A megoldás egyszerű, ha megnyomtuk a funkcióhoz dedikált felületet, akkor hang- és mechanikus visszajelzést is kapunk, hogy megtörtént a nyomás, kapcsolás, ilyenkor a felület finoman megremeg. Boszorkányság, de 2017-ben ilyet illik csinálni. És pont ilyen tökéletesen. Ami viszont kínos, az az, hogy a műszerfal körül futó matt fém felületen tud úgy csillogni a nap, hogy a tükröződés szinte kiveri az ember szemét. Sőt, a zongoralakk-szerű, csillogó fekete felület sem az igazi, rettenetesen látszik rajta a por, és néha az is vakít. De ez legyen a legnagyobb baja.
A plusz hátsó beépítésnek hála komolyabb, jobban használható csomagtartója lett a Panamerának, ami térfogatban nem is annyira feltűnő, hiszen a korábbi 495 literről csupán 520 literre nőtt, ami kis fondorlattal 1390 literig tovább bővíthető, alsó pereme pedig 63 centi magasan található, így az akciós mosógépet púposra rámolt golfzsákot is könnyű belepakolni. Vannak csomagrögzítő pontok és lehajtott háttámlánál sík rakodófelületet kapunk.
Technika
A Panamera Sport Turismo 330 és 550 lóerő közötti V6-os és V8-as motorokkal rendelhető, a 2017 őszére időzített európai bevezetéskor ötféle lesz a kínálatban. A Panamera 4 Sport Turismo 330, a Panamera 4 E-Hybrid ST 462, a Panamera 4SSt 440, a Panamera 4S Diesel ST 422, a Panamera Turbo ST pedig 550 lóerős. Az összes Panamera ST összkerék-hajtású, és a modellváltáskor megjelent 8 fokozatú, dupla kuplungos automatikus váltó található bennük, amelyeknek az utolsó két fokozata kifejezetten a takarékos menetre lett kihegyezve, így az autók csúcssebességüket hatodikban érik el. Rendelhető hátsókerék-kormányzás is, amely 50 km/órás sebességig ellentétesen, a fölött pedig az első kerékkel egy irányba fordul el, legfeljebb 2,8 fokos szögben. Az ötféle motorból négyhez alapáron jár az adaptív légrugós felfüggesztés, amely menet közben akár a középkonzol gombjaival is feszesebbre vehető. Felárért persze a beugró szintű Panamera 4 ST-hez is rendelhető.
Vezetés
Porschét vezetni még akkor is klassz dolog, ha éppen egy ötszemélyes, nagy csomagtartós, dízelmotoros valamiben ülünk. A vezetőülés kényelmes, bár a fix fejtámla 190 centis magasságnál már határeset, lehetne magasabban is a teteje. A külső tükrökbe nézve csodás domborulatok határolják a látványt, de szép a műszerfal is, ha az embert nem zavarja össze a temérdek műszer. A V8-as, 3956 köbcentis motornak dízel létére klassz hangja van, a 422 lóerő mellé 850 Nm-es csúcsnyomaték érkezik, már 1000-es motorfordulattól. Ez nagyjából az égvilágon mindenre elég és talán a Sport + módban mért 4,3 másodperces 100-ig és 17,3 másodperces 200 km/óráig tartó gyorsulás is korrekt adat. Zaj nincs az utastérben, a légrugók minden létező úthibát kivasalnak, a váltó pedig úgy dolgozik, hogy igazi hülye, aki azt gondolja, hogy ő jobban csinálná. Bár fogyasztást nem tudtunk mérni, de a fedélzeti számítógép a nap végén 9 liter körüli adatot mutatott, ökológiailag meglehetősen faragatlan vezetési stílus mellett.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|