Európa számos országában egész komplex kis töltőállomás-hálózat épült ki a földgázüzemű járművek számára, itthon még kevés helyen tankolhatunk, pedig a procedúra maga ugyanolyan kényelmes és gyors, mint egy benzines autó esetén.

Lassú változás azért érezhető, a tavalyi év első 11 hónapjában több mint 50 százalékkal nőtt a CNG értékesítése Magyarországon. A növekvő értékesítést jól tükrözi, hogy 2016 harmadik negyedévében már stabilan 1,1 millió köbméter fölé nőtt a CNG eladása, ami az MGKKE megalakulását megelőző 2010-es év csaknem teljes, éves magyarországi értékesítési mennyiségnek felelt meg.

A CNG a Compressed Natural Gas rövidítése, sűrített földgázról van szó tehát.

A gyakorlatban a CNG felhasználása úgy zajlik, hogy a vezetékes földgázt kb. 200-250 baros nyomásra sűrítik egy kompresszorral, majd a normál benzinkút-oszlopokhoz hasonló töltőnél az ennek felhasználására gyárilag alkalmas vagy utólag átalakított autók, kisteherkocsik, buszok tartályaiba engedik.

A CNG javarészt a legegyszerűbb molekulaszerkezetű szénhidrogénből, metánból áll, elégetése során szén-dioxidon és vízen kívül elméletileg nem, gyakorlatilag alig keletkezik más melléktermék. A gázmotoros járművek tiszta üzemük miatt számos európai nagyvárosban nagyon kedveltek buszként, taxiként, kommunális járműként. A CNG-t kilóra mérik, ára nálunk nagyjából megegyezik a benzinével, dízelével, de a legjobb gázos személyautók fajlagosan jóval kevesebbet fogyasztanak belőle százon. A CNG nem összekeverendő az LPG-vel, mely a kőolajipar terméke, cseppfolyósított propán-bután gázkeverék.

Eddigi cikkeink CNG témában ide kattintva olvashatóak.