Röviden – Skoda Octavia G-Tec (2014-) | |
---|---|
Mi ez? | Gazdaságos, nagy puttonyos családi autó, tiszta üzemű, sűrített földgázzal is működő 110 lovas, 200 Nm-es turbómotorral, ötajtós vagy kombi karosszériával |
Mennyibe kerül? | Az ötajtós kocsi új ára akciósan, Porsche Leasinges finanszírozással céges vevőnek akár ötmillió is lehet, szemben a hivatalos 6,8 milliós listaárral. Használtan a német piacon 1-2-3 évesen, bőven 100 ezer km alatt 14 ezer euróra tartott fullos kombik közül is lehet válogatni. |
Mit tud? | A G-Tec Octavia mai CNG-áron 1400-1500 forintból megtesz 100 km-t, dinamikusan, komfortosan |
Mi van helyette? | Ha a sok hely a fontos, gázos Zafirát, Caddyt lehet helyette nézni. Ha több erő kéne, ott a 150 lóerős turbós-kompresszoros CNG-s Passat, de az drágább, többet eszik és hajlamosabb a meghibásodásra. Az Octavia motorját Audi A3-ba és Golfba is szerelte a gyártó – viszont ezek a kocsik jóval szűkebbek |
A gyárilag CNG-üzemű új kocsik közül ár-érték arányban az egyik legjobb választás az Octavia G-Tec. Kényelmes, tágas, dinamikus, nagyon takarékos, technikája nem túlkomplikált, és a most futó akcióban nem adják drágábban a dízelnél. De nem csak újonnan lehet ilyen kocsit venni. A 2014 óta gyártott modell már a használtpiacon is feltűnt, legalábbis a német kínálatban. Már most is megfontolandó vétel 13-14 ezer euróért egy-egy nagyon gazdagon felszerelt kombi, de még egy picit érdemes várni, hogy igazán izgalmas titkos tippé váljon a modell.
Az Octavia G-Tec
A VW-csoport pár éve nagyon komolyan nekifeszült a CNG-s autók fejlesztésének. Az aprócska Skoda Citygótól a taxisok álmáig, a hosszú Volkswagen Caddy-ig jó pár modellből készített földgázos verziót is (Audi A3, A4, A5, VW Golf, előző Passat, Up, Touran, Transporter). Ezek közül csak az egyik az Octavia, de talán ez az a típus, amelyben optimálisan egyesül egy egész csomó, egymástól független pozitívum. Az Octavia tágas, alapkivitelben is kellemes minőségérzetet keltő, de luxus-közeli nívón is megrendelhető univerzális modell, kiváló ergonómiával, reális áron.
NA DE MI IS AZ A CNG?
Az utóbbi pár hétben sokat foglalkoztunk CNG-témával, ezért aki olvasta az egyik vagy a másik cikkemet erről az alternatív üzemanyagról, ugorja át ezt a keretest. Aki viszont nem, és nem tudja, mi ez a három betű, most megtudja:a CNG a Compressed Natural Gas, a sűrített földgáz rövidítése. A gyakorlatban a CNG felhasználása úgy zajlik, hogy a vezetékes földgázt 200-250 baros nyomásra sűrítik egy kompresszorral, majd a normál benzinkútoszlopokhoz hasonló töltőnél az ennek felhasználására gyárilag alkalmas vagy utólag átalakított autók, kisteherkocsik, buszok tartályaiba engedik. A CNG javarészt a legegyszerűbb molekulaszerkezetű szénhidrogénből, metánból áll, elégetése során szén-dioxidon és vízen kívül elméletileg nem, gyakorlatilag alig keletkezik más melléktermék. A gázmotoros járművek tiszta üzemük miatt számos európai nagyvárosban nagyon kedveltek buszként, taxiként, kommunális járműként.
A CNG-t kilóra mérik, ára nálunk nagyjából megegyezik a benzinével, dízelével, de a legjobb gázos személyautók fajlagosan jóval kevesebbet fogyasztanak belőle százon. A CNG nem összekeverendő az LPG-vel, mely a kőolajipar terméke, cseppfolyósított propán-bután gázkeverék. Magyarországon jelenleg mindössze 13 CNG-kút található, ebből 8 Budapesten és szűk vonzáskörzetében van. (Európa szerencsésebb vidékein más a helyzet, nagyságrendekkel több a kút is, a kocsi is, de ez várhatóan nem sokáig marad így. Ha minden igaz, komoly expanzió várható az iparágban – igaz, ezt már vagy öt éve ígérgeti a gázos lobbi.
Technika
Az Octavia G-Tec hajtáslánca a kis lökettérfogatú turbós szikragyújtású motorok gazdaságosságát és nagy nyomatékát nyújtja (szemben pl. a kétliteres szívómotoros, relatíve lomha és szomjas Caddyvel), de nem túlkomplikált módon, meghibásodásra hajlamos műszaki túlzásokkal (mint a turbós-kompresszoros előző generációs CNG-s Passatban). Gyári konstrukció lévén a gázüzem megkívánta alapvető változtatások (kettő befecskendezőrendszer, más hőértékű gyertyák, az üzemmód-váltások leprogramozása) mellett olyan apró módosításokról is gondoskodtak a mérnökök, mint a szeleptömítések megfelelő, a száraz gázt elviselő anyagának kiválasztása.
Adatlap
Skoda Octavia G-Tec, 2014-
Motor | 1395 cm3, sor 4, turbó, szikragyújtás, 16 szelep |
Teljesítmény | 81 kW (110 LE) @ 4800 |
Nyomaték | 200 Nm @ 1500 N |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 10,9 s |
Végsebesség | 195 km/h |
Fogyasztás (vegyes, tesztátlag) | 4,2 kg CNG/100 km |
Üzemanyagtartály | CNG: 97 l, kb. 15 kg Benzin: 50 l |
Mindössze 110 lóerő és 200 Nm jön ki az 1,4 literes motorból, de a VII-es Golf családjába tartozó modellek szerkezetét alaposan kikönnyítették ahhoz, hogy ez ne érződjön kevésnek. A gázos Octavia katalógus szerint 1390 kilogrammot nyom. Ez mindössze 135 kilóval haladja meg a sima benzines 1.4 TSI tömegét és még mindig bőven sok konkurens, például az ötajtós 1,4-es turbó Astra (1449 kg) tömege alatt marad.
Ezt az autót kizárólag ötfokozatú kézi váltóval és fronthajtással lehetett és lehet most is megvenni, de legalább az automata váltó komfortjának kísértése nem dönti anyagi romlásba egy esetleges DSG-váltóhiba után azokat, akik gázos Skodát keresgélnek a használtpiacon.
A futóműben viszont egy nem várt extrát is kap a vevő. Bár a VII-es Golf és platformtársa, az Octavia csak 150 lóerő felett kaphatja meg az egyszerű csatolt hosszlengőkar helyett az igényesebb, független hátsó felfüggesztést, a G-Tec változatokat ezzel szerelték, mivel így több hely maradt a hátsó kerekek közt az extra üzemanyag-tartályoknak. Sőt, még a normál üzemanyagtank is megmaradhatott, így a CNG-s Skoda teljesen feltöltve dízeles hatótávot produkál. Katalógus szerint 1330 km-re elég egy feltöltés, de még tempósan autózva a valóságban is könnyen meg tud lenni az 1000. Papíron 3,5 kg az átlagfogyasztás gázból, 5,4 liter benzinből, a realitás a 4-4,1-4,3 kiló gázból, 7,5-8 liter benzinből.
Tapasztalatok
Autózás közben nem is lehet észrevenni, hogy nem egy sima benzines kocsit vezet az ember. A kapcsolások a gáz- és benzinüzem között teljesen automatikusak, hideg- vagy melegindításkor is, a gáz elfogyásakor is. A vezetőnek nincs is lehetősége kiválasztani, hogy mivel szeretne autózni, persze erre nincs is szükség. Alapesetben a gáz a fő üzemanyag, a kocsi 35 km-re csökkent hatótávnál figyelmeztető üzenetet küld, hogy kellene tankolni, de aztán megy tovább benzinnel, ha vége a gáznak. Ilyenkor egy nagyon kicsit mintha ellustulna, lomhábbá válna a motor, de lehet, hogy ezt csak én beszéltem be magamnak.
A turbómotor nyomatéka már 1500-as fordulattól ott van a gázpedál alatt, könnyű elindulni vagy ötödikben kicsit rágyorsítani, emelkedőn tempót tartani a G-Tec-kel. Városi forgalomban is, autópályán is a fürgébb versenyzők közé tartozik az ember ezzel az autóval (ha akar), még akkor is, ha nem kapcsolgat sokat a hosszú fokozatkiosztású váltóval. Az Octavia nagy erénye, hogy jól szigetelt, csendes a kabinja és különösen igaz ez a benzines (és/vagy gázos) példányokra. Ugyanakkor frenetikus élmény, hogy a csend és rezonancia-mentesség mellé nem jár magas benzinszámla a kútnál.
A katalógus szerint 200 alatti végsebességet könnyedén megfutja a kocsi, az alig csaló óra szerint még kicsit tovább is tolhatjuk. A fordulatszám még ilyenkor sincs az egekben a hosszú ötödikben, csak simán elfogy az erő. Érezni, hogy menne még, ha kapna több benzint, pardon, földgázt és levegőt – viszont azt is érezni, hogy ez a jóindulatúan alulméretezett feltöltés sok tízezer plusz kilométert eredményez majd a végelszámolásnál egy 140 lovas TSI-hez képest.
A gázüzemtől eltekintve ez egy egyszerűen kezelhető, nagyon kézreálló, kiszámítható, nyugodt és biztonságos kompakt autó. Csak nagyobb. Hiába alsó-középkategóriás, az irdatlan hátsó láb- és fejtérrel és még a gáztartályokkal beszűkítve is 460 literes csomagtérrel egy mérettel nagyobbnak tűnik. Manőverezés közben is, persze: a hosszú far-résszel nem olyan mozgékony, mint mondjuk egy Golf.
A kölcsönkapott kocsiban kb. 67 ezer kilométer volt, amikor elvittem. Az eddigi használat alig látszott rajta, csak a kormánybőr gyűrűtől származó kopásai, a helyenként picit karcosra rugdalt-sértett műanyag kárpitelemek és a kissé már elzsírosodott ülések, bemorzsásodott szőnyegek mutatták, hogy ez már nem új autó. Minden kezelőszerv, kilincs, zsanér, ülésállító és ami még fontosabb, minden műszaki-technikai elem teljesen újszerűen, hibátlanul, tökéletesen működött. Még a bicskakulcs gombja sem kopott, tolla sem lazult meg, pedig ez a Style kivitelű példány nem érintésre nyílik és nem nyomógombbal indul.
Ár, üzemeltetési költségek
A legnagyobb magyar használtautós portálon jelenleg egy darab CNG-s Octavia sincs. A Mobile.de-n 2014-2015-ös kocsikra, 50-100 ezer km-re szűrve CNG-s Octaviából 5 (öt) darab van, dízelből kicsit több: 1303. Tényleg titkos tipp. Pillanatnyilag a jellemzően közepes vagy magasabb felszereltségi szintű kocsik 14 ezer euró körüli ára regadóval együtt kb. 4.000.000 forint lenne, behozva, névre írva:
Ha szalonból, itthon vennénk egy új példányt, alapfelszereltséggel (Ambition) 6,765 millió forint a kocsi listaára, de a Porsche Hungária idegesítő árstratégiája miatt ez csak egy vicc. Az árból azonnal lejön 900 ezer forint kedvezmény, vagyis a valódi listaár kb. 5,9 millió – ez a fapad. Így hát egy alig használt, sérülésmentes 1-2 éves, gazdagon extrázott német vagy olasz kocsi (Olaszországban nagyon népszerű a CNG) kétharmad áron már most is jó vétel, de aki vár még fél-egy évet, alighanem realizálhatja az idei Octavia modellfrissítés okozta további értékvesztést is. És ezek még garanciális kocsik: 2 év km-korlátozás nélküli garancia vonatkozik az Octaviára, de ez kiterjeszthető 4 évre, 200 ezer km-es korlátozással.
Az olajcsere-periódus az Octaviánál rugalmas, vagyis a fedélzeti számítógép jelzi, ha ideje olajat cserélni. Ez a tapasztalatok szerint 30 ezer kilométerenként esedékes, nem gyakrabban, mint a nem-gázos benzines kocsiknál. Még egy apró öröm: a gumiméret 205/55 R 16. 10 ezer forint alatt már van hozzá abroncs, 11-ért már olyan is van, amit megvennék rá, 15 ezer forinttól pedig már elindul a nagynevű márkák ajánlata.
Kinek ajánljuk?
Sok van belőle, formailag konzervatív: érzelmileg senkit nem indít meg egy Octavia, nehéz lelkesedni érte. Pedig érdemes, mert ez az univerzális kocsi a maga praktikumával, tágasságával, komfortjával és ár/érték arányával egy igen széles mérettartományban az egyik, ha nem a legjobb vétel. És nem csak jó vétel, nagyon jó autó, dízellel is, benzinnel is.
Gázzal meg talán jobb. A dízeleket megszégyenítő takarékosságával, megbízhatónak ígérkező technikájával, dinamikájával és komfortjával, környezetkímélő üzemével egy G-Tec Octavia valami egészen lehetetlenül nagyszerű dolog. Ami még csak nem is drága. Ajánlom a figyelmébe mindenkinek, aki majdnem új kocsit keres, négy milla alatt, és jártában-keltében nem okoz neki gondot 350-380 km-enként találni egy CNG-kutat.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|