Kisgyerekes szülők különítményei szántják az üzleteket a héten, az őszi cipőtől a szuperhősös tolltartóig milliónyi holmi megvásárlására készteti őket a szeptemberi bölcsi-, ovi- vagy sulikezdet. Az autós gyerekülést nem gondolnánk nyárvégi slágercikknek, hiszen pl. a 9-18 kilóig ajánlott biztonsági felszerelést értelemszerűen akkor ajánlott beszerezni, amikor eléri a gyerkőc a 9 kilót. Dátumtól függetlenül.
Kollégánk minap eladta lestrapált Römer gyerekülését, és a vadiúj Cybex vásárlása közben világosította fel az eladó, hogy hát gyerekülésből is most fogy a legtöbb. Ezért két összeállítással is segítjük olvasóinkat: korábbi cikkünkben a különféle fajtákat soroljuk fel vásárlási tanácsokkal, míg most az autógyártók saját logós termékei közül mutatunk be vagy tucatnyit. Van olyan, hogy valaki a hófehér Jaguarjába csak vadmacskás gyerekülést hajlandó betenni.
Természetesen van rá lehetősége, a brit cég mindhárom súlycsoportban (0-13 kiló, 9-18 kiló, 15-36 kiló) kínál gyerekülést utódot nevelő vásárlóinak. A Jaguar tájékoztatója szerint a legkisebbek által használt 126 ezer forintos mobil gyereküléshez még pluszban adnak a hátsó üléses szállításhoz 119 ezerért egy ISOFIX-alapot. A középső, alapból ISO-s gyerekülésük 265 ezer, a legnagyobbaknak szánt 122 ezer. Íme, a középső:
Ha esetleg a szintén az indiai Tata által tulajdonolt testvérmárka Land Rover valamelyikébe szeretnének venni, az sem probléma. Íme, a középső:
Nocsak, a hasonlóság nem csak a szemfüleseknek tűnhet fel, ami nyilván felveti a kérdést: mennyire saját fejlesztések ezek? Nem valami gyerekülésgyártó beszállító termékeiket árulják sokkal drágábban a saját címerük ráhímzése után? Erre is, arra is van példa. A hazai importőrök között szétküldött kérdéseinkre a Mazdától kapásból azt a tisztességes választ kaptuk, hogy ők pl. Römer gyereküléseket forgalmaznak. Ami jó ajánlólevél, hiszen neves, tapasztalt német specialistáról beszélünk.
A nagy márkagroupok korában egyébként is természetes az átcímkézés. „A Renault Csoport ugyanazokat az üléseket kínálja a Renault és Dacia márkákhoz is (…). Kiemelt figyelmet fordítunk a biztonságra. Egyes ülések az EuroNCAP szabványoknál is szigorúbb módon teszteltek (65 km/h-val 50 km/h helyett), kiemelt figyelem jut az oldalsó energiaelnyelésre is, de az olyan apróságnak tűnő dolgok is lényegesek, mint a babák hőkomfortja vagy a könnyű önsúly” – válaszolta a Vezess kérdésére Vihari Balázs, a márkapár kommunikációs menedzsere. Ők 10 éves korig kínálnak a gyerekek számára üléseket, „az átlagos árszint” 50 és 100 ezer forint között van.
Egészen más magasságban mozog a Bentley alábbi gyerekülése, amiről elsőre az egykor Aston Martinná átbőrözött/átkrómozott Toyota IQ ugrott be. A cikkbéli rossz példának szánt bordóság igazi gyerekrohasztónak tűnik, valószínűleg beszállító terméke, csak sokkal kényelmetlenebb annál. A körbe hasított bőr, középen velúrkárpitozású gyerekülésben 10 perc után garantáltan tiszta izzadság lesz a trónörökös pólója. Aki szülő, tudja, miről beszélünk. Ugorjunk itt picit vissza a Cybex-ülést minap vásárló kollégánkhoz, aki azzal az egy követelménnyel ment be a szakboltba, hogy a létező legjobban szellőző ülést szeretné. Mind közül a legdrágábbat mutatták meg neki. „Uram, ebben légjáratok vannak, a huzata is mind közül a legjobb, de azt kell mondjam, ebbe is beizzad majd a kisfia. Csak kevésbé, mint a többibe.” Így tessék nézni ezt a „luxust” – ár érdeklődésre. A testsieger-Cybex amúgy 85 ezer volt.
Mindezek után örömmel szólunk pár szót a Mercedes szintén patinás logóval ékesített, az összes általunk megnézett márka közül talán a legszélesebb választékot nyújtó, és teljesen normális áron kínált gyereküléseiről. Öt típust kínálnak, leírásaik alapján meglehetősen jól átgondolt termékek: állítható magasságú fejtámlák, dönthető hátlapok, levehető huzatok, akár plusz biztonsági övek jellemzik a 86 és 125 ezer forint között kínált üléseket. Így néz ki mind közül a legolcsóbb:
Egészen más stílusban nyomja a BMW és a Mini párosa, legalábbis sokkal feltűnőbbek a huzataik. Itt jegyezzük meg, amit talán a gyakorló szülők közül sem biztos, hogy mindenki tud: a komolyabb huzatok bizonyos fokig tűzállóak, amely képességet viszont többszöri, forróvizes mosással tönkre is lehet tenni. Ezeknél csak kézmeleg vízzel menjenek neki a friss hányásnak.
Itt látják Mini-logóval, ugyanazt. A 122 ezer forintos ülés (15-36 kilóig) szabadalmaztatott Airpad-párnákkal nyújt fejvédelmet, valamint spéci magassági/szélességi állítási lehetőségeket tud, és jár hozzá egy táska, amibe pont bele lehet hajtogatni.
Egyes gyártók kínálnak a hátsó ülőpadba integrált, onnan pár mozdulattal kihajtható gyerekszéket is. Sajnos nem sikerült megtudnunk, hogy a Passatnál mennyit kér el ezért az extráért a Volkswagen (korábban 225 euró volt), amely márka ezenkívül három ki-beszerelhető ülést is kínál 126 és 157 ezer forint között. Az Audi szintén hármat 37 ezer forinttól (plusz tartó 57-86 ezer) 122 ezer forintig. Így mutat egy régebbi Sharanban.
Végére hagytuk a Volvót. Talán senkit nem lep meg, hogy saját fejlesztéseket csiszolgatnak ősidők óta a gyermekbiztonságra fókuszálva is. Első saját magasítópárnájukat 1978-ban mutatták be, az első integrált gyerekülésüket pedig 1990-ben, azaz 27 éve fejlesztik.
Tíz éve itt tartottak.
Ma pedig ilyen az XC90 extrájaként, spéci huzattal:
Természetesen különálló gyereküléseket is vehetnek a svédektől a volvósok, ötfélét, teljesen normális áron. Általában a legnagyobbaknak szánt, legkevesebb anyagot felhasználó ülések a legolcsóbbak, a Volvóé 32 ezer (ülőlap) plusz 43 ezer (hátlap) forint.
Feltűnt, hogy ezen még Volvo-logó sincs? Pedig egypár prémiumgyártóval ellentétben tényleg saját fejlesztés.