Az autóipar folyamatosan keresi a kibúvót a kőolaj és az acél béklyójából: a cél a károsanyag-kibocsátás csökkentése, amit az alternatív üzemanyagok mellett a nagyon erős (hiszen a másik cél a tökéletes ütközésbiztonság), ám igen könnyű anyagok alkalmazásával lehetne elérni.

Ilyen anyag a cellulóz nanorost, amely fából nyert, nevéből adódóan iszonyatosan vékony (egy milliméteren többszázezer rostszál fér el egymás mellett), ám rendkívül erős matéria. Ötször könnyebb az acélnál, ám ötször erősebb annál – és most a Toyota-csoport egyik meghatározó tagja, a Denso azon munkálkodik, hogy autót építhessenek ebből az ellenálló, mégis nyom nélkül lebontható csodaanyagból.

Építsünk autót szálkából 1

Japán egyetemi kutatók és autóipari beszállítók laboratóriumi körülmények között már sikeresen megalkották az anyag különösen költséghatékonyan gyártható módozatát – a farostokat műanyaggal keverik, és csak utána vágják szét a mikron századrészénél is keskenyebb szálakra a cellulózt -, ám még így is drága az eljárás, így az ipari felhasználás még a jövő zenéje.

A cél mindenesetre az, hogy 2020-ra megépítsék a cellulóz nanorostokból felépülő autót – legalábbis egy prototípust.

Képeinken a fából készült Toyota Setsuna tanulmányautó