Röviden – Kia Optima SW 1,7 CRDi EX Prémium
Mi ez? Most először piacra dobott kombiváltozat a korábban Magentisnek hívott középkategóriás Kiából, hétfokozatú duplakuplungos váltóval, dízelmotorral és a majdnem csúcsfelszereltséggel.
Mit tud? Térben, kényelemben pont azt, amit az ekkora kombik. És csudajó vele gyorsan menni országúton. Nagyon gyorsan.
Mibe kerül? Listaáron 7 499 000 forintról indul a választék a 2,0 literes szívó benzinessel, a tesztelt modell listaára ára 10 129 000 Ft. A kedvezmény 700 000 Ft minden verzióból, tehát 6,8-11 millió forintba kerülnek az Optima kombik. A tesztautó tényleges ára extrákkal együtt és a kedvezményt levonva 10 999 000 Ft.
Kinek jó? Aki csak a telefont babrálja menet közben, abba kár egy ilyen futómű. A vezetni szeretőknek ajánljuk a Mazda6, a Mondeo és az új Insignia alternatívájaként.

300 ezer forint felárért a Kia mostantól kombit is kínál az Optimából. Kovács Miklós fődesigner és csapata ismét kitett magáért, engem viszont a takaros külső önmagában hidegen hagy, mert könnyű vele ellentételezni más hibákat. Nemcsak a Vezess és az Autó Magazin szerkesztőségéből, de más autós lapok szakembereitől is azt hallottam, hogy az új Optima húdejó autó, ezért kíváncsi lettem, mit esznek ennyire a kollégák az outsideren?

Külső

De szép autó, mivel jöttél? – Legtöbbször erre a kérdésre kellett válaszolnom a tesztelt Kia Optima SW kapcsán. A kiugróan magas tetszési indexben a bordó fényezésnek is megvolt a szerepe. A kombi Optima jó kiállású autó, a vonalaiból sugárzó öntudatot testi adottságaival is hangsúlyozza: 485,5 cm hosszú, 186 cm széles, 147 centi magas és a 280,5 centiméteres tengelytáv is egészséges méret ebben a kategóriában.

Már nem kell olcsón adni 1

Kívülről a limuzinon alig tűnik fel, hogy ez egy vadonatúj autó, nem pedig az előd modellfrissítése. Tulajdonképpen a 2010-es Optima annyira jól sikerült, hogy annak formavilágát reszelte tovább Kovács Miklós, a vezető külső formatervező és csapata.

A Renault Talismanhoz hasonlóan oldalnézetből itt is az ablakvonal felsliccelésével dinamizálták a tervezők a karosszériát, így a tetőívnek nem kell lejtenie és rontania a térkínálatot, mégis összetart az ablakok felső és alsó íve. Sajnos a nagy hátsó lemezfelület az apró oldalablakkal rontja a kilátást, amit a szép és okosan variálható képű körkamerarendszer igyekszik kompenzálni, legalább tolatáskor.

Belső

Belül a tisztes iparosmunka uralja az autót, a konzervatív feketében tartott műszerfal nem egy behízelgő és vidám megoldás. Ez nem mindenkinek tetszik, de a felhasznált anyagokba és főleg az összeszerelésbe azok sem köthetnek bele, akiknek mindenük a vajszínű kárpit és a világos műszerfal.

Már nem kell olcsón adni 65

Nagyon jól és színvonalas anyagokból összerakott belső teret kínál az új Optima

A színvonalhoz illik a Harman-Kardon-audiorendszer is, de épp az igényes hifi miatt hiányzott annyira a CD-olvasó. Ez nemcsak drágasága miatt marad ki a modern autókból, helyigénye miatt is szívesen lehúzzák a listáról a marketingesek az egyre csekélyebb beszerelési rátákra hivatkozva. De ez nem egy kiskocsi, hanem egy igényes, középkategóriás autó.

Továbbra is tetszik a belső téri kapcsolók, gombok használatának egyértelműsége. Nyilván könnyebb kiigazodni a felhasználói szempontból üdítően jól használható alap-Rióban, de a rengeteg funkcióhoz mérten az Optima menüit, kezelőszerveit is gyorsan ki lehet ismerni. Ez fontos tervezési szempont a Kiánál, ami megszépíti az életet az autóban.

Már nem kell olcsón adni 66

Elöl tolótetővel túl kevés a fejtér magas vezetőknek. De van az az öröm, amiért ferdén tartom a fejemet

Aki csak sokára hagyta abba a növést, nem fog összebarátkozni a tolótetővel az eleve közepes fejterű Optimában. A 250 000 forintos extrát elhagyva javul a helyzet, de fáj róla lemondani, mert kiválóan megcsinálták és nem csak városi sebességnél huzatszegény.

A Kia most először értékesít kombit középkategóriás autójából, anno a Magentis és az előd is csak lépcsős háttal készült. A kombi iránti igény merőben európai jelenség, Amerikában az aszfaltterepjárók viszik ezt a szerepet és a lemezelt áruszállítókon kívül Ázsiában sincs nagy igény rájuk.

Már nem kell olcsón adni 67

552-1686 literes a csomagtartó, a csomagrögzítés igényes, a támlák lehajthatók innen is

Az Optima SW léte azt bizonyítja, hogy a Kiának fontos a világ legigényesebb autópiaca, azaz Európa, míg a Honda például nemigen vesződik avval, hogy külön modelleket dobjon piacra a finnyás, magas elvárásokat támasztó európai vevőkörnek.

552 literes a csomagtartó, ami legfeljebb átlagos ebben a kategóriában. Nem a mérete, hanem gondos és átgondolt kialakítása az érdekes. A háttámla darabjai 40:20:40 arányban hajthatók le, a csomagrögzítés rúdjai, sínjei annyira igényesek, mintha egy Mercedesből vagy Audiból koppintották volna, az ötödik ajtó mozgatását villanymotor végzi.

Már nem kell olcsón adni 68

Hátul szép az élet: jók az ülések, oldalról rolók árnyékolnak és optimális a lábtér. USB-töltő és 12 voltos aljzat is van a levegőrostélyok alatt, ez a legjobb a vagy-vagy helyett

Akárcsak a Sorento vagy a Sportage, a tesztelt Kia Optima SW is képes magától nyitni a csomagtérfedelet. Ehhez le kell cövekelni pár másodpercre a kocsi fara mögött a kulccsal a zsebünkben és ezt érzékelve feltárul a csomagtér, amit hangjelzés kísér. Áldás ez a figyelmesség, ha a fülünkön is lóg egy viharlámpa, esetleg hasított sertéssel teli ládát kell berámolni.

Technika

Bár a limuzinhoz hasonlóan a kombiból is kapható 163 lóerős szívó és 245 lóerős turbós benzines, a kategória továbbra is dízelorientált európai vevőköre gázolajjal szeret spórolni. Egyféle dízelmotor van csak, a 141 lóerős, percenként 1750-2500-as fordulatszám között 340 Nm nyomatékú 1,7 CRDi tulajdonképpen jól teszi a dolgát. Viszonylag kulturáltan jár, padlógázon kellően erős, csak egy gondolattal tart tovább az erőgyűjtés előzéskor, mint kellene.

Már nem kell olcsón adni 69

Automatikus váltóval 10 helyett 11,0 mp a gyári gyorsulási adat 0-ról 100-ra. A duplakuplungos automatával fürgébbnek tűnt az Optima kombi

Nehéz nem arra gondolni, hogy az a 300 köbcenti hiányzik belőle, amivel a kétliteres dízelmotorok szuverénebbek, amitől könnyedebben gyorsítják a testes autókat ebben a kategóriában. Amit ez a motor tud, az teljesen rendben van, de a szokatlan lökettérfogat nem észszerű abban a mezőnyben, ahol a vevők a kétezres motorokat szokták meg.

Ebből a kiváló autóból az automatikus váltó működése lóg ki lefelé. A hétfokozatú DCT a közepesre hagyott duplakuplungos automata váltók hibáit produkálva rángat elinduláskor, vezérlése sem optimális, tétovázik finoman vezetve. Nem adnánk érte 670 000 forintot a kézi hatfokozatú helyett. Áttételezése pont jó, 150-nél német autópályán kicsivel 2500 alatti a fordulatszám.

Már nem kell olcsón adni 70

Vezeték nélkül, induktívan tölthetők az erre alkalmas okostelefonok

Vezetés

Emlékeim szerint Balázs Viktortól, a magyar autós újságírás egyik nagyjától olvastam régen, hogy az autóiparban sok mindent le lehet koppintani, egyvalamit nem tudnak lemásolni, sem ma a kínaiak, sem régebben a koreaiak, sem még régebben a japánok: a futóműhangolást. A bordó Kia Optima azt bizonyította, hogy a dél-koreai márkánál most már futóművet hangolni is tudnak, nem is kicsit.

Már nem kell olcsón adni 71

Darabosan, rántásokkal indul el és parkol az autó a duplakuplungos váltó miatt. Nem adnánk érte 670 000 forintot

Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros futómű az autó legjobb része. Nagyon fölényes biztonságérzetet ad, természetessé téve a 160-180-as tempót ott, ahol ezt a szabályok teljes joggal tiltják. Útfekvése a GT Line 235/45 R18-as gumiabroncsaival élményszerű, a testes kombi a volán mögött kecses és sportos autónak érződik, amely imádja a száguldást.

Korábban a Kia nagyon lemaradt a vezetőtámogatás terén, most viszont van adaptív távolságtartó tempomat, radaros, gyalogosfelismerő ütközésmegelőző rendszer, kormányzással beavatkozó sávtartó rendszer, automatikus távfénykapcsolás, holttérfelügyelet és tolatáskor keresztirányú forgalomfigyelés.

Már nem kell olcsón adni 72

Mostantól a konnektorról tölthető hibridhajtás is párosítható a kombi karosszériával, a zöld rendszámos Optima kombi akkukapacitása a nagyobb energiasűrűség miatt 11,26 kWh, míg a limuziné 9,8

A karosszéria fele nagyszilárdságú acélból készül, a kiváló merevség az úttartásban és a rezgéscsillapításban is szerephez jut. A belső tér halk, szépen szól a hifi, jók az ülések, rekkenő hőségben is ügyes a légkondicionálás és az imponáló hátsó lábtérrel mindenkinek jó dolga van, akinek a feje elfér a napfénytetőtől.

Ár, költségek

Tesztünk során 7,3 l/100 km fogyasztást mértünk, főleg országúton és autópályán. Ahhoz a sebességhez képest, amivel a Kia Optima SW futóművének örültünk, ez egyáltalán nem túlzás és az egyre ritkább, 70 literes tankkal a hatótávolság is igen kedvező. Kicsit lehiggadva vegyesen hat liter is elég.

Már nem kell olcsón adni 73

300 ezer forinttal többért méri a Kia az Optima kombit a limuzinnál. Az SW felára méltányos

Itt is adott a márka kiemelkedő garanciális védelme, a 7 évre vagy 150 000 kilométerre érvényes gyártói garancia. Ez elsősorban azoknak az Optima-ügyfeleknek értékes, akik viszonylag keveset autóznak egy évben. A nagyon sokat gurulók a Škoda- és a VW-importőr 4 év/200 000 kilométerével, de elsősorban a Hyundai i40 kilométer-korlátozás nélküli öt évével jobban járnak.

A 10 129 000 forintos Kia Optima 1,7 CRDi SW EX Premium és vetélytársai – Listaárak, forint
Mazda6 Sportkombi 2,2 CD 150 Revolution (150 LE), kézi váltós 9 129 900
Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1,6 CDTI aut. (136 LE) 9 760 000
Renault Talisman Grandtour 1,6 dCi EDC aut. (130 LE) 9 899 000
Škoda Superb Combi 2,0 TDI Style DSG aut. (150 LE) 10 759 820

Időközben a koreai autók az alacsony árról áttértek a jó ár/érték arányra. A Kia Optima SW 1,7 CRDi EX Premium 10,1 milliós listaára és 9 429 000 forintos kedvezményes ára is némi emésztést igényel a kategóriatársak ismeretében. De a 9,4 millió forintos tényleges árú EX Premium kivitellel igen jól felszerelt kombit kapunk, amit a tesztautó esetében a 650 000 forintos Techno-csomag, a 250 ezres napfénytető és a 670 000 forintos duplakuplungos váltó növelt 10 999 000 forintra.

Már nem kell olcsón adni 74

Jó, hogy választható eco, sport és normál üzemmód, érezhető különbség van köztük. Nyáron jól jött az ülésszellőztetés

A Mazda6-ban a design, a 4×4 lehetősége és a 2,2-es dízelmotor is tetszene, de a 150 lóerős dízelből csak kézi váltós van és a csúcsfelszereltség sem társítható vele. A Superbben a sokféle extrafelszerelés és a térkínálat, az Insigniában a kormányzás, a Passatban az általános jóság, a Talismanban az ár a vonzó, így a Kia Optima SW ezzel az árral nem fogja átrendezni a kategória erőviszonyait. De hogy jónak jó, ahhoz nem fér kétség.

Értékelés

Mellette – Ellene
  • Jó minőségérzet, nívós összeszerelés
  • Okosan kialakított csomagtartó
  • Tágas, masszív karosszéria
  • Csodás futómű
  • Sokféle korrekten működő vezetőtámogató rendszer
  • Nagy hatótávolság, 70 literes tank
  • 7 év/150 000 km garancia
  • Gazdag felszereltség
  • Van konnektoros hibridváltozat és szívó benzines is
  • Korlátozott fejtér, főleg tolótetővel
  • Szűk motorválaszték
  • Tökéletlenül működő automatikus váltó
  • Nincs 4×4-es modell
  • Büszke ár
  • Sok vezetőtámogató rendszer csak automatikus váltóval együtt rendelhető (Techno csomag, 650 000 Ft)

Szavazás

Milyen autó lett szerinted a Kia Optima kombi?
átlag
7.37
szavazat
624
Milyen autó lett szerinted a Kia Optima kombi?